Benelli Tornado Tre 900LE

Popular books

  • Book of Revelation – The Book of Revelation is the final book of the New Testament, and consequently is also the final book of the Christian Bible. Its title is derived from the first word of the Koine Greek text: apok…
  • Book of Genesis – account of the creation of the world, the early history of humanity, Israel’s ancestors and the origins…
  • Michelin Guide – Michelin Guides are a series of guide books published by the French tyre company Michelin for more than a century. The term normally refers to the annually published Michelin Red Guide , the oldest…
  • Gospel of Matthew – The Gospel According to Matthew is the first book of the New Testament and one of the three synoptic gospels. It tells how Israel’s Messiah, rejected and executed in Israel, pronounces judgement on …
  • Ecclesiastes – Ecclesiastes is one of 24 books of the Tanakh , where it is classified as one of the Ketuvim . Originally written c. 450–200 BCE, it is also among the canonical Wisdom literature of the Old Tes…
  • Psalms – The Book of Psalms , commonly referred to simply as Psalms , the Psalter or “the Psalms”, is the first book of the Ketuvim , the third section of the Hebrew Bible, and thus a book of th…
  • Little Nemo – fictional character created by American cartoonist Winsor McCay. He originated in an early comic strip by McCay, Dream of the Rarebit Fiend , before receiving his own spin-off seri…

Chassis[edit | edit source]

It came with a 120/70-17 front tire and a 180/55-17 rear tire. Stopping was achieved via 2 x 320 mm Ø discs, 4 piston calipers in the front and a Single 240 mm Ø disc, 4 piston caliper in the rear. The front suspension was a Öhlins, adjustable in compression/rebound and preloading fork while the rear was equipped with a Swingarm composed of cast and pressed Aluminum parts with Öhlins monoshock adjustable in compression rebound and preload. The Tre900 Tornado Limited Edition was fitted with a 20.5 Liters / 5.4 US gal fuel tank. The bike weighed just 198 kg / 437 lbs. The wheelbase was 1395 mm / 54.9 in long.

Производство

Ранние модели страдали как из-за высокой цены, так и из-за плохой карты впрыска топлива и низкая надежность. Продавалась как модель премиум-класса, дилеров было немного, а заводская поддержка не была идеальной на начальном этапе производства, а это означало, что клиентов просили несколько раз регулярно посещать гараж. В результате продажи были медленными, а цены на подержанные машины быстро упали из-за опасений владельцев, связанных с надежностью.

Одной из распространенных ранних проблем была корзина сцепления, которую в конечном итоге заменили по гарантии. Усилили промежуточную шестерню и улучшили соосность. Однако затем проблема перешла к следующей самой слабой части, ведущему валу генератора / шестерне Z25, которая в крайних случаях могла сломаться в отверстии для смазки. Это обычно проявлялось в варианте двигателя 1130, как трудность проворачивать двигатель в горячем состоянии. Основной причиной проблемы сцепления / привода генератора было тепловое расширение, которое уменьшило зазоры Z25 / промежуточной шестерни до отрицательного значения. Решением было улучшить соосность шестерен промежуточного муфты и ведущего вала генератора, а также увеличить их зазор. В то же время, способ крепления ступицы привода генератора была изменена с пружинной шайбой к Belleville шайбы, чтобы остановить болт от работы тормозов за счет тепла езды на велосипеде.

Благодаря этим изменениям надежность двигателя улучшилась, чтобы соответствовать или превосходить его аналоги.

Постоянная разработка схемы впрыска топлива также улучшила ходовые качества.

Тонкое послевкусие

Приземлённые тесты мотоциклов для простых смертных обычно заканчиваются долгими и занудными выводами – со скрупулёзным подсчитыванием отдачи на каждую единицу вложенного сольдо. Если вас также интересует этот вопрос, значит ещё рановато думать об итальянской технике, даже если вы читаете этот тест на заднем сиденье собственного «Мерседеса» с персональным водителем.

Пропуск в элитный клуб для истинных ценителей техники с Апеннин отнюдь не эквивалентен «лопатнику» соответствующей толщины. Просто надо влюбиться, влюбиться безоглядно и бесповоротно. Не обращая внимания на стоимость и практичность выбора. Брак по расчёту с итальянкой – это такой же нонсенс, как китайский автомобиль представительского класса. Только сильно любя, можно прощать огрехи эргономики, мириться с ненадёжностью и не замечать эксплуатационные неудобства.

Подвески дают советы

Более длинные подвески не разбиваются ни на гравии, ни на легкой местности. Не дошли даже во время приземления при прыжках, а я вешу более 100 кг. За исключением того, что я не гонял на мотокроссе, а натянул пружину натяжения амортизатора и увеличил его демпфирование отскока. Также было возможно без увеличения широкого руля. Это, а также узкий топливный бак и съемная резина на подножках облегчали езду стоя. В этих условиях кнопка отключения ABS это то, что вам нужно

Важно: несмотря на меньшее количество поршней (2, а не 4), тормоза (стальные плетеные провода) практически не потеряли своей эффективности

Post Views: 2 798

Handling, suspension, chassis and weight

Although much of the Tornado’s concept and layout is conventional and familiar, its underseat cooling fans were strikingly different These allowed Benelli to reposition the radiator under the seat unit which in turn allowed them to give the bike very sharp steering geometry (23.5 degrees) as there was now no radiator to get in the front wheel’s way. While although the aluminium twin beam chassis was pretty conventional-looking, too, it was actually glued together, rather than welded, using aircraft-spec glue to save weight. Suspension of the top spec models was by Ohlins with quality, multi-adjustable Marzocchi units on the more basic variants. The result is a fine-handling machine – heavier and wider than a Ducati twin, but still reassuringly planted, with a cultured if slightly firm ride. Most of these components are top drawer, so there’s nothing to worry about when buying used, nor is there any need for upgrades.

Chassis[edit | edit source]

It came with a 120/70-17 front tire and a 180/55-17 rear tire. Stopping was achieved via 2 x 320 mm Ø discs, 4 piston calipers in the front and a Single 240 mm Ø disc, 4 piston caliper in the rear. The front suspension was a Öhlins, adjustable in compression/rebound and preloading fork while the rear was equipped with a Swingarm composed of cast and pressed Aluminum parts with Öhlins monoshock adjustable in compression rebound and preload. The Tre900 Tornado Limited Edition was fitted with a 20.5 Liters / 5.4 US gal fuel tank. The bike weighed just 198 kg / 437 lbs. The wheelbase was 1395 mm / 54.9 in long.

Обзор

Конструкция мотоцикла Tornado Tre 900 — воплощение необычной философии, главная цель которой — создание быстрого спортбайка, пригодного и для дорожного использования, и для участия в чемпионате мира. Радиатор охлаждения расположен под сиденьем, а не перед двигателем, как обычно, и это, вкупе с малой шириной трехцилиндрового двигателя, привело к тому, что Tornado обладает маленькой лобовой площадью, благодаря чему улучшаются аэродинамические показатели и, соответственно, увеличивается максимальная скорость. Двигатель оснащен балансирным валом для уменьшения вибраций и помещен в комбинированную раму, изготовленную из стальных труб и алюминиевых профилей.

Вы уверены, что Suzuki GSX-R1000 2006 (2007) года – это вершина эволюции спортбайков? А потраченные на него деньги были вложены верно до последней копейки, и нет большей радости, чем управлять таким аппаратом?..

У вас возникает ощущение, что достигли абсолютного блаженства. Это как первый в жизни секс с женщиной, первое касание слайдером асфальта, первый проезд на заднем колесе

Конечно, степень правильности такого сравнения далека от истины (лично я знаю индивидуумов, для которых дефлорация слайдера куда как более важное и запоминающееся в жизни событие, чем первый секс, не говоря уже про wheelie…). Душа радуется и поёт, а 49-зарядная батарея салютов начинает стрелять высотными в чистое звёздное небо

Но тут приходит суровая реальность и с особым цинизмом заливает по-пионерски вашу праздничную батарею! И имя этой суровой реальности – италмотопром.
Всем тем, кто убеждён, что лучшие мотоциклы производятся в Японии, и совершеннее того, что делают там сейчас, может быть только то, что появится там же следующей весной, советую принять, что мир гораздо шире и красочнее. Есть иная точка зрения. Просто возьмите на тест-драйв новый итальянский спортбайк.

Яйца Фаберже

По меркам «японцев» все три мотоцикла – престарелые мамонты. Первые дизайнерские скетчи и макеты относятся к веку прошлому, а сами мотоциклы были показаны публике в самом начале XXI века, то есть «два поколения назад» по временным меркам островитян. Но, помимо яиц Фаберже, есть и другие «нетленки». Далеко не каждому японскому мотоциклу удаётся в этапах жизни «новый – старый хлам – классика» добраться до третьей ступени. Всем трём нашим «итальянцам» – героям этой статьи – легко удастся достичь её, даже минуя вторую. А это очень хороший показатель! В год дебюта (2001) Ducati 999 не понял никто. И все жалели о том, что 999 совсем не похожа на 916, и плакали в голос об утере лица. К такому дизайну люди были просто ещё не готовы. Пьер Тербланш опередил время года на два-три. Только сейчас, в 2007 году формы воспринимаются как хорошо выверенный мейнстрим, линзованные фары не смотрятся маленькими, а рубленые формы и плоские боковые панели не режут взгляд. И наоборот, на фоне современных трендов в дизайне, 916 – это уже жёсткое неприкрытое ретро. Владеть таким аппаратом можно только в коллекционных или ностальгических целях.

МV Agusta по дизайну – это как раз пример того, как должна была выглядеть 999, не уволься маэстро Тамбурини из Ducati. Задняя консоль, выхлоп под хвостом, два стоп-сигнала, вентиляция хвоста, плоская морда – во всех линиях угадывается рука одного мастера. С дизайном Benelli всё несколько сложнее. Сильно перетяжелённый хвост осеннего тритона гордо волочится за короткой и высокой рамой, узкая щель фары на плоской морде напоминает ограниченного тевтонского рыцаря со сходящимся косоглазием. Полным провалом назвать нельзя, но явно не фэн-шуй. Если бы не технические «вкусности» (радиатор с вентиляторами в хвосте, рама из двух металлов, необычная форма бака), то мотоцикл быстро бы забылся и вряд ли вообще смог бы продаваться. Только один нюанс заставляет замирать в восхищении, затаив дыхание, – кронштейн крепления заднего номера с поворотниками. Такая утончённая ажурная деталь под огромным хвостом с турбинами вентиляторов внутри может, не напрягаясь, выиграть Гран-при «Голубой устрицы» в номинации «Лучший вид сзади». Но столь тяжёлый скептицизм правомерен исключительно на фоне других итальянцев. Любой продукт из квартета японского фаст-фуда будет лишь жалкой тенью дизайнерских изысков Benelli. Да и 999 вряд ли может претендовать на звание наибольшей удачи Ducati в области дизайна, как бы ни ассимилировался его явно опередивший время образ сообразно тонким вкусам ценителей «красных». Самое же поразительное, что все эти три шедевра ещё и едут и, черт побери, ещё как едут!

Tornado Tre Was Designed To Be One With The Rider

Via: Bring a Trailer

Benelli was very serious about making the Tornado Tre a rider’s machine which is why the automaker stated that their Supersport was built around the rider. The decision to position the radiator under the seat was also to make the bike more rider-centric. With no radiator sticking out in the front, the Tornado Tre’s front section was much narrower that its peers. These helped riders take corners with more confidence, and also provided for a much sharper handling layout.

The rest of the top-spec components were also hard-wired to make the rider grin wide and long. Suspension duties were taken care of by adjustable Marzocchi front forks, and a unique Extreme Technology rear mono-shock with an Ergal 55 central body. The perks of this rear suspension setup are that it is stronger, lighter, and endures lesser temperature spikes which help provide for consistent dampening power.

Popular articles

  • 2022 FIFA World Cup – The 2022 FIFA World Cup is scheduled to be the 22nd edition of the FIFA World Cup, the quadrennial international men’s association football championship contested by the national teams of the member…
  • FIFA World Cup – international association football competition contested by the senior men’s national teams of the members of the Fédération Interna…
  • Cristiano Ronaldo – Portuguese professional footballer who plays as a forward for club Juventus and captains the Portugal national team. Often considered the best player in the …
  • Guillermo Ochoa – Mexican professional footballer who plays as a goalkeeper for Liga MX club América and the Mexico national team. Ochoa made h…
  • Qatar – country located in Western Asia, occupying the small Qatar Peninsula on the northeastern coast of the Arabian Peninsula. Its sole land border is with nei…
  • Hervé Renard – French football coach and former professional player who is manager of Saudi Arabia. He has previously been the manager of the Zambian national team, with whom he won the 2012 Afr…
  • Saudi Arabia national football team – The Saudi Arabia national football team represents Saudi Arabia in men’s international football and The team’s colours are green and white. Saudi Arabia are known as Al-Suqour and Al-Akhdhar , Th…

One Last “Re-Bored” Attempt Before Bidding Adieu

Via: eBay

Despite being a technologically advanced Supersport, the Benelli Tornado Tre couldn’t quite take off. It might have been because of the numerous issues that the earlier models were plagued with, or because Benelli couldn’t spread far and wide, as the Tornado Tre’s fame did. Before sealing its fate, Benelli made one last attempt at redemption by creating an even wilder version with the Tornado Tre 1130.

It uses a re-bored version of the same inline-three engine and churned out 161 hp and 91 lb-ft of torque. While it managed to challenge Ducati’s monopoly at the time, this big bad Benelli couldn’t hold ground for long.

Сравнение с аналогами

В данном классе и кубатуре найти соперника не составляет проблемы, но мы решили зайти с козырей и сравнить с популярной, крепко завоевавшей рынок Honda CB 600 Hornet.

Пробегая по техническим характеристикам наших представителей можно заметить, что Benelli практически не отстает, а даже если и проигрывает в каком-то из показателей, то незначительно. Качество сборки и материалов у Хонды в разы лучше, но и стоимость превышает в два раза. Дизайн Benelli кажется более интересным, нежели у консервативного японского представителя, все-таки у итальянцев получается добавлять изящности своей технике.

Issues[edit]

The early models suffered from both high prices, poor fuel injection mapping and poor reliability. Sold as a premium model, dealers were few and factory support not ideal in the early production time, meaning that customers were asked to pay a number of recurring visits to the garage. As a result, sales were slow, and second hand prices fell quickly due to owners’ reliability concerns.

One of the common early problems was with the clutch basket which was eventually replaced under warranty. The intermediate gear was strengthened and concentricity improved. However, the problem then moved to the next weakest part, the alternator drive shaft/Z25 gear, which, in extreme cases could break at a lubrication hole. It commonly manifested itself in the 1130 variant of the engine, as a difficulty to crank the engine when hot. The root cause of the clutch / alternator drive problem was thermal expansion, which reduced the Z25 / intermediate gear clearances to negative. The solution was to improve the concentricity of both the clutch intermediate and alternator drive shaft gears, and increase their clearance. At the same time, the alternator drive hub fastening method was changed from a lock washer to a belleville washer to stop the bolt from working loose due to heat cycling.

With these changes, the engine reliability improved to meet or exceed its peers.

Continual development of the fuel injection mapping also improved the rideability.

Engine, Gearbox and Exhaust

Although not particularly underpowered or unreliable the Benelli triple couldn’t quite match the allure of a Ducati or the sheer power and value of the latest superbikes from Japan. There were no major mechanical issues, as long it was kept serviced properly, but a few electrical gremlins did arise plus it also proved expensive to run. That, and the fact its dealer/servicing network was patchy at best compared to more established rivals only added to the Tornados woes. The gearbox is a fairly conventional, fault-free six-speeder transferring final drive through a chain plus there’s a slipper clutch to help smooth out any awkward downshifts. The exhaust is a decently lightweight 3:1 with plenty of aftermarket options available. All that said, as a used buy there’s much to commend the Tornado, too – particularly considering used values. Find a good one that’s been properly serviced and any unreliability concerns should have been ironed out by now, leaving you with a bike that looks amazing and sounds mind-bending on full chat. MotoGB are the UK’s official Benelli importer and know everything about the Tre and how to make it reliable plus there’s also an online forum dedicated to Benelli models – if you have an issue, someone here will know the answer.

Поделитесь в социальных сетях:FacebookX
Напишите комментарий