Ducati 1299 Superleggera – самый «дикий» спортбайк!
Майкл Нивс, опытный гонщик Ducati, руководитель тест-драйвов для известного британского издания MCN (Motor Cycle News), сумел обуздать Ducati 1299 Superleggera и поделился пережитыми ощущениями.
Новое детище компании Ducati под названием 1299 Superleggera обладает самым мощным в мире двухцилиндровым двигателем. Зверь, затянутый в карбоновую шкуру, с силовым агрегатом мощностью в 215 лошадиных сил имеет сухую массу всего 156 кг, что приближает соотношение мощности и веса к уровню байков мировых гоночных серий. Подразделением Ducati Corse (отдела, занимающегося доработками и калибровками) была произведена практически ювелирная настройка электроники, в том числе системы, отвечающей за предотвращение проскальзывания заднего колеса при разгоне. Таким образом, вся потрясающая мощь двигателя устремлена только на то, чтобы направлять байк вперед без подъема на заднее колесо и уведения его в сторону с намеченной траектории движения.
В результате байк имеет просто «безжалостное», бешеное ускорение, становится трудно удержаться и еще труднее не сбросить газ до полной остановки. Современные дорожные, так называемые гражданские супербайки гораздо более легки в управлении, на них можно почувствовать себя героем, они не требуют столько усилий. Совсем другое дело, когда запрыгиваешь на технику, подобную Superleggera, столь близкую к уровню мировых чемпионатов. Только тогда понимаешь, что уровень езды еще далек от совершенства.
Однако этот мотоцикл не стоит рассматривать только со стороны его мощности и брутальности. Что касается веса, то его можно назвать супермоделью среди байков. Рама-монокок, подрамник, колеса, маятник и обвес мотоцикла полностью созданы из карбона, двигатель является уникальным сочетанием магния, титана и облегченного алюминия. Наиболее тяжелой частью силового агрегата остается лишь коленвал.
Компания Ducati декларирует вес мотоцикла 156 кг, но при этом с техническими жидкостями вес равен уже 167 кг при пустом баке и 178 — при заправленном под завязку 17-литровом топливном баке. Для сравнения Yamaha MT-07 весит на 4 кг больше. и выдает на 146 лошадиных сил меньше.
Можно прочувствовать на себе сверхмалый вес и некую «невесомость» 1300-кубового байка практически на всем протяжении дорожного полотна. Он будет сотрясаться и вилять в знак протеста, если схватить его за «загривок», совсем как мотоциклы серии Panigale, однако стоит приласкать этого зверя, походить вокруг него на цыпочках и попробовать ехать мягче, он обязательно подарит перехватывающую дыхание скорость прохода виражей и огромные углы наклона при маневрах.
На фото: неудержимое ускорение Superleggera перед выходом из виража
При езде отсутствует какая-либо неуклюжесть или жесткость. Superleggera 1299 проще управляется на высоких скоростях, чем модели Panigale, и это во многом благодаря меньшему весу. Есть и некоторое несовершенство байка, выраженное в том, что на прямой байк чуть медленнее, чем хотелось бы, разгоняется между третьей и четвертой передачами, но ситуация полностью исправляется на двух последних ступенях.
В то же время мотоцикл удивительно стабилен в те моменты, когда вы, почувствовав себя профессиональным мотогонщиком, откручиваете заслонку газа, а также когда, напротив, полностью выжимаете тормоза Brembo с огромными гоночными дисками и мощными суппортами. Отличные настройки электроники от Ducati делают езду максимально простой и безопасной.
Байк являет собой образец жесткого, маскулинного произведения искусства. Очень заметно тщательное отношение к проработке деталей, от высочайшего качества карбона до закрепленной на руле регулировки переднего тормоза, таблички на корпусе воздушного фильтра с именем инженера, работавшего с этим двигателем. Все вместе провоцирует взрыв чувств смотрящего на мотоцикл человека: любую деталь можно разглядывать часами.
В дополнение еще немного о технических характеристиках Ducati 1299 Superleggera:
Двигатель: 1 285 кубических сантиметров, L-образный, 8-клапанный.
Мощность: 215 л. с. при 11 000 оборотах в минуту.
Крутящий момент: 108 Нм при 9 000 оборотах в минуту.
Снаряженная масса: 167 кг.
Сухой вес: 156 кг.
Заправочный объем: 17 литров.
Рама: карбоновый монокок.
Высота по седлу 830 мм.
Подвеска: полностью регулируемая вилка 43 мм Öhlins.
FL939 и одиночный амортизатор Öhlins TTX36 с титановой пружиной.
Передние тормоза: 2 диска диаметром 330 мм, радиальные четырехпоршневые суппорты Brembo M50 Evo.
Description
Please Note: In response to customer requests, we are implementing an automatic bid bump: if your proxy bid meets or exceeds the reserve price, bidding will jump up to meet that price and you will see “Reserve price has been met” under the price. Please contact abhi@iconicmotorbikes.com if you have any questions!
Additional photos of this Bimota YB11 Superleggera are available here for your perusal.
Bimota’s nomenclature is simple:
Y = Yamaha-powered
B = Bimota-designed
11 = the 11th model with a Yamaha motor.
In this case, the YB11 specifically utilized the 1,002cc inline 4 motor from a YZF1000R (known in some markets as the Thunderace), but the Bimota weighed an impressive 32 pounds less than the Yamaha. That might be why the Italian firm called this the “Superleggera.” Just 600 YB11s were built, 87 of which were originally sold in the United States. In addition, Bimota produced 50 examples of a 25th Anniversary model.
The Yamaha motor was originally good for 145 horsepower, but Bimota’s engineers bumped the number up with a larger airbox, new exhaust, and a carb re-jet. The original MSRP was approximately $30,000, and that bought you revisions to the usual Bimota frame – the main crossmember was relocated towards the steering head and the swingarm pivot point was revised. Paioli supplied the suspension, including gigantic 51mm front forks that were fully adjustable.
This example (VIN: ZESYB1100YR000628) is #22 of the 50 25th Anniversary bikes and it is one of over thirty motorcycles that we will be auctioning off from the Alan Wilzig collection over the next couple of weeks. Alan acquired it from Bimota Spirit in North Carolina n 2006.
The odometer shows 1 mile.
Modifications:
Aftermarket fluid reservoirs.
Battery tender lead.
Cosmetic Blemishes:
Inside of the tank:
It is riding on the original Pirelli Dragon MTR01 and MTR02 tires.
The sale includes one key and a Bimota leather key fob.
It also includes the “Instruction For Using” and passenger seat.
Currently located at our facility in Santa Monica, California (please make an appointment for an inspection), this Bimota is offered on a Bill of Sale only. Have any YB11 stories or questions about this listing? Let us know in the “Comments” tab!
Overview[edit | edit source]
Bimota YB11
Superleggera 25 Anniversary
Bimota’s reputation as a manufacturer of top class
super-sports bikes had been based on its advanced and lightweight chassis.
This left the tiny Italian firm vulnerable during the mid-1990s, when
mass-produced Japanese superbike chassis had become so good that many were
difficult to equal, let alone better. But Bimota continued to produce
super-sports machines offering outstanding performance, notably the YB 11
Superleggera of 1996. Ironically, the YB 11 ‘s twin-spar aluminum frame,
far from being futuristic in Bimota tradition, was closely based on that of
the YB6 of several years earlier. But that took nothing away from the YB 11,
which was beautifully styled, fitted with top quality cycle parts, and had
an uncompromisingly aggressive personality.
The YB 11 justified its Superleggera, or superlight, name by scaling just 4031b (183kg), a
substantial 331b (15kg) lighter than the Yamaha YZF1000R Thunderace that
supplied its 1002cc four-cylinder engine. Although the frame’s main beams
were unchanged from the YB6, the top cross-member was located nearer the
steering head, adding rigidity. A sophisticated Paioli rear shock operated a
new aluminum swingarm; Paioli also supplied the large-diameter front forks.
Bimota made no internal changes to the 20-valve, liquid-cooled Thunderace
motor, which in standard form produced 145bhp. But the Rimini firm fitted a
larger airbox, fed via ducts in the fairing nose. According to Bimota this
added a few horsepower in conjunction with a new four-into-one pipe and
reworked carburettors. Although the YB 11 shared its engine and chassis type
with the YZF1000R, the two bikes felt distinctly different.
The
Bimota was more racy, with firmer suspension, thinner seat and stretched-out
riding position. The Italian bike’s reduced weight gave a slight edge to
straight-line performance, as the Superleggera had a power-to-weight ratio
that no mass-produced rival could match. Vicious acceleration: A crack
of the throttle sent the Bimota hurtling forward towards a top speed of
170mph (274km/h). Peak power was produced at 10 000rpm. and the acceleration
at high revs was vicious. But its Yamaha engine’s greatest strength was
mid-range response, and that remained true of the YB11. Ii pulled with
stunning urgency when the throttle was wound open even from below 4000rpm in
top gear. Like most Bimotas. this was not a practical motorbike. Its
suspension was too firm to work properly at low speed on bumpy roads, but on
smooth surfaces the bike handled superbly. Its Brembo brakes were
wrist-punishingly powerful, and its levels of steering agility, roadholding
and ground clearance immense. Inevitably the YB 11 could not match the
performance advantage that some of its predecessors had enjoyed over their
mass-produced contemporaries.
Equally inevitably, the hand-built Italian
bike was hugely expensive as well as impractical. But it was beautiful and
rare as well as seriously fast, and enough people were prepared to pay the
premium to make the Superleggera a success.
Source: Fast Bikes by Roland Brown{| class=”wikitable”
|-
!Make Model
|Bimota YB11 Superleggera 25 Anniversary
|-
!Year
|1998
|-
!Production
|50 units
|-
!Engine Type
|Four stroke, transverse four cylinder, DOHC, 5 valves per cylinder.
|-
!Displacement
|1002 cc / 61.1 cub. in.
|-
!Bore X Stroke
|75.5 x 56 mm
|-
!Cooling System
|Liquid cooled
|-
!Compression
|12.0:1
|-
!Induction
|4 x 38mm Mikuni carbs
|-
!Ignition
|Digital electronic
|-
!Starting
|Electric
|-
!Max Power
|105.7 kW / 145 hp @ 10000 rpm
|-
!Max Power Rear Tire
|97.7 kW / 131.hp @ 10100 rpm
|-
!Max Torque
|109 Nm /11 kgf-m / 80.4 lb-ft. @ 8500 rpm
|-
!Transmission
|5 Speed
|-
!Final Drive
|Chain
|-
!Frame
|Two diagonal beams with a rectangular cross section. The swing arm is also made of aluminum.
|-
!Front Suspension
|Telescopic fork with 51 mm stanchions and rebound, compression and preload adjustments
|-
!Rear Suspension
|Single shock absorber with compression, rebound, pre-load and length adjustments
|-
!Front Brakes
|2x 320mm discs
|-
!Rear Brakes
|Single 230mm disc
|-
!Front Tire
|120/70 ZR17
|-
!Rear Tire
|180/55 ZR17
|-
!Dry Weight
|183 kg / 403.4 lbs.
|-
!Wet Weight
|215 kg / 474 lbs.
|-
!Fuel Capacity
|15 Liters / 4 gal.
|-
!Consumption Average
|6.5 l/100 km / 36.2 mpg
|-
!Braking 60 – 0 / 100 – 0
|12.9 m / 37.1 m / 42.3 ft. / 121.7 ft.
|-
!Standing ¼ Mile
|12.9 m / 36.6 m / 42.3 ft. / 120.1 ft.
|-
!Top Speed
|10.4 sec / 215.0 km/h / 133.6 mph
|-
!Road Test
|YB11 vs CBR900RR Motoplus 1996
000_moto_0812_038
МАРШ НА ВОСТОК. После неизбежного спада в пучину мировой рецессии (в 2011 году компания продала всего 150 мотоциклов) Bimota сделала нешуточную заявку на возвращение к активной жизни. На осеннем мотосалоне EICMA в Милане (который она два года игнорировала) компания представила два новых стритбайка, аппарат НВ4 для гонок Moto2 GP с 600-кубовым двигателем Honda, и даже — как возможный вариант развития — эндуро испанского происхождения с двухтактными и четырехтактными моторами. Фармацевтический магнат Роберто Комини, который выкупил Bimota в 2003 году, оправился от личной трагедии (потери жены) и вновь принялся руководить компанией с присущей ему энергией — и финансами.
Производство модели DB10 Motard началось точно по плану, и первые два мотоцикла ушли… в Китай. Новые времена: именно благодаря богатым покупателям из стран Третьего мира Bimota сегодня работает в полную силу. На традиционных рынках напуганные кризисом мотоциклисты (см. материал «Они надоели!») уже не понимают, зачем переплачивать вдвое за аппарат с таким же мотором (Bimota DB10 Motard стоит в Италии 20 790 евро, а Ducati Hypermotard 1100EVO — 11 990 евро).
А замысел новой модели появился у технического директора компании Андреа Аквавивы (работавшего моим гоночным инженером 20 лет назад, когда я три сезона провел в заводской команде на супербайке Tesi 1D) всего год назад, когда он и его коллеги застряли в колоссальной пробке по пути в Муджело, на Гран-при Италии. «Синьор Комини попросил нас спроектировать что-то, отвечающее духу Bimota, но в то же время способное расширить ряды наших покупателей, — рассказывает Аквавива. — Мы обсуждали это задание, застряв в пробке на Муджело, и пришли к выводу, что хорошим вариантом стал бы мотард на базе DB6 Delirio. Как показала отрицательная реакция на прототипы эндуро, представленные в Милане, ничего более внедорожного нам и не надо. По возвращении с гонки мы доработали идею, показали эскизы шефу — и он дал нам зеленый свет с тем, чтобы начать производство мотоцикла уже весной. Нелегкая была работа, но заказов на эту модель много, так что мы угадали.»
Labels Cloud
- Alpina Logo
- Alpine Logo
- Alvis Logo
- Apple Logo
- APRILIA Super Bikes
- Arash Car Logo
- Ariel Super Bikes Vintage Collection
- ARO Logo
- Artega Logo Photos
- Aston Martin logo
- Audi Logo
- Audi Symbol
- Autobacs Logo
- BAC Logo Hd Wallpaper
- BAIC
- BAIC Cars
- BAIC Motor
- Benelli Super Bikes
- Berliet Logo
- Bimota Superbikes
- BMW bikes
- BMW Car Logo Vector
- BMW M Car Symbol
- Borgward Logo
- Boss Hoss
- Brabus Logo
- Brammo Products
- Bridge stone Logo
- Bridgestone Bikes
- Brilliance Logo
- Brough Superior Vintage Collection
- BSA Super Bikes
- BSA Super Bikes Vintage Collection
- Buell Super Bikes
- Bugatti Logo
- Cadillac LOGOS
- Car
- Car of Germany Gumpert Logos
- Carlsson Symbol Car Logo
- Cars
- Changan Logo
- Chery Logo
- Chevrolet Car Wallpaper
- Cooper Logo
- Crocker V-Twin Vintage Collection
- Cyclone V-Twin Vintage Collection
- Daihatsu Logo Hd
- Dartz Logo
- Delage Luxury’s Cars
- Detroit Electric’s
- Devel Sixteen Logo Wallpaper
- Diatto Car Free Png
- DINA Logo
- DKW Logo
- Dodge Viper Logos
- Dongfeng Cars Logo
- Donkervoort Automobile
- Dresda Triton
- DS Logo Design
- Ducati Bikes
- Ducati super Bikes
- Eicher Logo
- Elva Logo
- England Car Riley
- Eterniti Motors Logo
- Excelsior V-Twin Vintage Collection
- Facel Vega Logo
- falken tires
- Ferrari Car Logo Emblem
- Fioravanti Logo
- Flying Merkel V-Twin Vinatage Collection
- FN Four Vintage Old Bikes
- Ford Troller
- Foton Car And Trucks
- GAC Group Logos
- Germany Popular Wiesmann
- Gilera Bikes Vintage Collection
- Gillet Logo
- Ginetta Logo
- GMC Cars -Trucks
- Gonow Logo
- Goodyear Logo
- Great Wall Emblems
- GT-R Cras Logos Widescreen
- Haima Free Hd Wallpaper
- Hankook
- Harley Davidson bikes
- Harley-Davidson Bikes
- Harley-Davidson Model 11F Vintage Collection
- Haval Logo Labels Wallpaper
- Hawtai Car
- HD
- Henderson KJ Vintage Collection
- Hennessey Cars
- Hindustan Motors
- Hispano-Suiza Symbol
- Holden Special Vehicles Logo
- honda super bikes
- HSV Holden Special Vehicles Cars Wallpaper
- HSV Logos-Symbol
- Hudson Logo
- Hummer Logo
- Hyundai Genesis Logo
- Indian bikes Vintage Collection
- Indian Mahindra Car Company
- Indian Powerplus Vinatge Collection
- Indian Sport Scout Vintage Collection
- Intermeccanica Logo
- Isdera Logo
- Iso Logo
- Italian Car Bertone
- Iveco Free Wallpaper
- Jaguar Car Emblems
- Japanese Spirra Car
- Jensen Log
- JMC Logo
- Karma Logo HD Wallpaper
- Kawasaki Superbikes
- Koenigsegg Logo-Emblems
- Korean Car Ssangyong
- KTM Logo Bikes
- ktm super bikes
- Lamborghini PNG logo
- Landwind Car Log
- Latest Car Horch Hd
- Laverda Super Bikes
- Leyland Logo
- Lloyd Logo
- Logos
- Logos Of Venturi Car
- London Taxi Englon
- Lotus symbol-Logo
- Luxgen Concept Cars
- Mack Truck Logo
- MAN Logo
- Marine Turbine
- Maserati Logo Car Photos
- Mastretta Logo-Symbol
- Matchless G12 Vintage Collection
- Mazzanti Automobili Logo
- McLaren Symbol Car Logo Emblems
- Melkus Logo Pics
- Mercedes AMG
- Mercedes-Benz Car Logos
- Merkur Motor Logo
- Most
- Moto Guzzi
- Moto Guzzi Falcone Vintage Collection
- Moto Morini Corsaro
- Mustang Logo
- MV Agusta bikes
- nexen tires Logo
- Nissan
- Noble Logo
- Norton Super Bikes
- Norton Super Bikes Vintage Collection
- OSCA Logo
- Pagani Car Logo-symbol
- Panoz Logo
- Peterbilt logo
- Pininfarina Car Symbol
- Png and Vector
- Pope V-Twin Vintage Collection
- Ram Truck Logo
- Rezvani Car Logo Wallpaper
- Rickmkan Inceptor
- Rimac Cars Logo
- Rinspeed Logo
- Rossion Logo
- Royal Enfield Bikes Vintage Collection
- Rudge Ulster Vintage Collection
- RUF Cars Logo
- Russian Cars Lada Logo
- SAIC Logo
- Saleen Logo
- Saturn Logo
- Scott Bike Vintage Collection
- SEAT Logos
- Shelby Car
- Simca Logo
- Sony logo
- Spirra Logo
- Spyker Logo
- SSC Logo
- STR Logo Symbol
- Studebaker Logo
- Sunbeam Bikes Vintage Collection
- Suzuki Logos
- SUZUKI Super Bikes
- symbo
- Symbol
- talbot logo
- Tata Motor Logo
- TechArt Hd Wallpaper
- Triumph Super Bikes
- Triumph Super Bikes Vintage Collection
- Truck
- tvr logo wallpaper
- UAZ Car Company
- UAZ Logo
- Vandenbrink Design
- Velocette KSS Vintage Collection
- Velocette Super Bikes
- View For Mosler Logo
- Vincent Super Bikes Vintage Collection
- Volkswagen Logo
- W Motors PNG Logos
- Wallpaper
- Wanderer Car Logo
- Western Star trucks
- Williamson Flat Twin Vintage Collection
- Wuling Logo
- YAMAHA Super Bikes
- Yulon Logo
- Zenith Gradua V-Twin Vintage Collection
- Zenvo Car Logo Wallpaper
Motorcycle Engine Oil FAQs
Will my bike produce more power if I use thinner oil?In theory yes. A thinner engine oil will have less resistance to flow and using a thinner oil could increase your motorcycle’s peak power by as much as 5%. While some race teams use thinner oils, they are working to very strict tolerances and controlled operating temperatures, whereas, on your road bike on the road, the oil needs to work at a greater range of temperatures. It’s simply not worth risking the engine’s life, by running a thinner oil.
Do I need to warm my engine up?While modern engine oils contain additives that can ‘coat’ the surfaces – like the cylinder bores – with oil, it is still important to allow time for your engine oil to flow around the engine. The colder the temperature is outside, the longer it’ll take your oil to reach its ideal operating temperature. If you’re short on patience, try this: fire up your bike and then put your gloves on. By the time you’re ready to go, the engine should be ready too.
Does cold-starting wear an engine?Yes. However modern engine oils are polarised, meaning they can ‘stick’ to the engine’s internal surfaces, reducing wear. This is why it’s important to give your engine oil a minute to circulate around the engine when you first fire the bike up, to minimise the wear.
Can I mix engine oils?It’s always best to use the same viscosity or the same brand of engine oil, to ensure that the properties of the oil meet the standards that your engine requires for the oil to properly lubricate it.
However, if you’re running low on oil, you need a 15w30 but there’s only a 10w40, you can certainly top-up your oil but remember – the further you move the oil away from the manufacturer’s intended specification, the more likely you are to cause wear to your engine.
Can I use car oil in a motorcycle engine?This can be risky. Even though you can and will find car oil with the same viscosity ratings (i.e. 10w40) as for motorcycle engines, the additives in the oil will be different. Most cars use a separate gearbox oil and most cars have a dry clutch. So a car oil could make your clutch slip or knacker your gearbox. If you’re buying a bike that’s been run on car oil, beware!
Does engine oil have an expiry date?Engine oils have an expiry date which means the performance levels can no longer be guaranteed. However if your oil hasn’t been opened, it’ll take years and years for it to degrade. If your oil has been opened and is a couple of years out of date, it’ll most likely be absolutely fine. However, if you’ve already opened it and it’s 5 years out of date you’ll be better off buying fresh oil as the additives in the oil may have oxidised and lost their qualities.
Shipping Information
Continental US:Haul Bikes will ship anything sold through Iconic for a starting rate of $750 in the Continental US (prices may increase in rural markets), and Iconic will handle the paperwork on your behalf. You do not need to crate your bike or drain the gas/disconnect the battery if you go with Haul Bikes. We are glad to work with the shipper of your choice as well, but you will have to arrange it.
Please note:
- spares/extras will have to be shipped separately via FedEx or similar.
- the fee includes $15,000 of insurance with a $500 deductible. Additional insurance can be purchased at a cost of $50 per additional $5,000 of value.
- additional details can be found here
Southern CaliforniaOn a case-by-case basis, we can transport motorcycles in our van.
We are located in Santa Monica, California 90405.Local Rates (one way):0-50 miles: $15050-150 miles: $300
Alaska/Hawaii:Please contact concierge@iconicmotorbikes.com for a quote.
Canada:We recommend TFX$1,500 for Los Angeles, CA to Canada is a ROUGH ballpark, please contact TFX for an exact quote including shipping and customs.
Europe and Asia:We recommend Shippio$5,000 for US to Europe/Asia is a VERY ROUGH ballpark which includes transport as well as customs fees and duties. Please contact Shippio for an exact quote.
Australia/New Zealand:We recommend Bikes Abroad$1,500 for US to Australia is a ROUGH ballpark, please contact Bikes Abroad for an exact quote including shipping and customs.
Мотоцикл Bimota DB1SR 1987-го
Компания Bimota всегда стояла особняком в мире мотоциклов. Это небольшая, но очень амбициозная фирма из итальянского города Римини в свое время выпускала потрясающие спортбайки, нередко превосходящие по своим параметрам самые крутые модели от ведущих мировых производителей. Причем основной упор инженеры Bimota делали именно на совершенство рамы, подвесок и аэродинамического оперения, а двигатели закупались на стороне (исключение — модель Vdue с мотором собственной конструкции). Первая буква в названии моделей Bimota как раз и обозначает поставщика силового агрегата: KB — Kawasaki, YB — Yamaha, HB — Honda, SB — Suzuki, BB — BMW, ну а символами DB именовались мотоциклы с моторами Ducati. Собственно, героиней сегодняшней записи является как раз первая из моделей Bimota, оборудованная V-образным 2-цилиндровым «сердцем» от Ducati
Целлофан девственности
Итак, перед вами — Bimota DB1SR 1987-го года с пробегом 0 км, классическая «капсула времени», спортбайк, который только недавно достали из заводской коробки. Причем его лишь частично распаковали — для осмотра и проведения фото-сессии, а заводские крепления к деревянной основе-поддону даже не трогали!
Переднее колесо — отдельно
Тот самый прямоточный выхлоп — одна из особенностей именно версии DB1SR
Всего построили только 153 подобных мотоцикла (в период с 1987 по 1989 год), большинство из которых было продано в Японию, где марка Bimota имеет особый культовый статус среди местных фанатов породистых спортбайков. Конкретно этот экземпляр изначально реализовали во Франции, где долгие годы он так и простоял запечатанным в коробке, пока его не экспортировали в Канаду. Что интересно, некоторая часть мотоциклов DB1SR по ошибке (это же итальянцы) украшены фирменными наклейками с неверным названием модели — DB1RS)))
Bimota DB1SR — одна из наиболее высокотехнологичных машин своего времени
Красный и белый — фирменные цвета Bimota
DB1SR — это заряженная версия удачной модели DB1, которая в середине 80-х спасла компанию компанию Bimota от банкротства: спортбайк получился очень удачным и пользовалась хорошим спросом. Мощность 750-кубового мотора Ducati была увеличена до 82 л.с. (+20 л.с.): за счет установки новых 41-миллиметровых карбюраторов, прямоточной выхлопной системы и «злых» валов.
Буквы RS — конфуз итальянцев)
Также байк получил продвинутую на те времена тормозную систему Brembo GP с более мощными 4-поршневыми суппортами впереди и радиальным насосом: для 80-х годов это было очень круто. Картину дополнили 16-дюймовые легкосплавные колеса Marvic/Akront, которые также использовались на топовым моделях Ducati — 750 F1 Montjuich и Santa Monica.
Шины Michelin — еще с пупырышками
Вилка Marzocchi M1R и тормоза Brembo Goldline: пик технической крутости для 80-х годов
Максимальная скорость DB1SR составляет 229 км/ч. По современным меркам — не очень много, но куда интересней выглядит показатель массы этого мотоцикла — всего 159,6 кг! Именно благодаря небольшому весу «итальянка» заслужила самых лестных отзывов от гонщиков и журналистов по части управляемости. В этом и заключался технический гений мастеров Bimota: объединить лучшие компоненты в уникальный по своим характеристикам продукт.
Теплые ламповые ниточки)))
Does It Matter Which Viscosity Oil I Use?
It’s just as easy to pick the wrong engine oil as it is the right one. As long as you read your owner’s manual and the specification on the front panel of the oil bottle, you won’t go far wrong. So pick the right oil!
However, the wrong oil could cause you problems. If the specification is close to the actual oil you should be using then any issues will be less likely when compared to using totally the wrong oil.
If for example, you use thin mineral oil when your bike needs a thicker fully synthetic oil then this thin oil may not be able to keep up with the tolerances and stresses in your engine, causing premature wear.
Equally, a really thick (heavy) oil might not properly flow in your engine and this oil starvation could cause lots of problems.
New Market for Bimota Motorcycles
Bimota discovered a new niche in 1977. The Company began to produce exclusive high performance bikes. However, the development of the KB1, that is legendary today, marked the point where Bimota began the journey to commercial success.
The small Bimota factory in Rimini was successful during the 1980s. So was the Company’s record at the track.
Tamburini Leaves Bimota
In 1983, Massimo Tamburini left Bimota. A talented young engineer by the name of Frederico Martini took over. Martini had worked with Ducati and brought with him a wealth of experience. He led the Company to develop, produce, and use basic concepts that he had developed at Ducati.
1980s models
Bimota produced several models during the 1980s, including the HB2, HB3, SB3, SB4, SB5, YB4ie, YB6, YB6 Tuatara, YB6 Exup, DB1se, DB1rs, KB2 and KB3. Martini took Bimota to new heights at the racetrack. In 1980, Jon Ekerold rode to victory in the 350cc championship. In 1987, Virginio Ferrari rode a YB4R to victory at the TT F1 World Championship.
Founders Leave Bimota Motorcycles
When the new decade of the 1990s arrived, Frederico Martini left Bimota. Pierluigi Marconi took his place as Technical Director. He directed Bimota to produce bikes with aircraft alloy frames. In 1993, the remaining founder of Bimota, Giuseppe Morri left the Company. Walter Martini filled his position of General Manager. Bimota doubled its production under Martini’s leadership.
The 2004 Revival
An investment was made by Milan-based Roberto Comini and a new technical director was installed in the form of Sergio Robbiano.
Robbiano had served under Tamburini at the Cagiva group and has the same design passion as his mentor, pursuing exquisite design and mating it to technical wonders.
Opting to use Ducati engines and pursue greatness the revived Bimota would have an era of success with bikes such as the DB5 and DB6 with several variations for each model.
However, the setup didn’t last long with the DB7 powered by the 1098 engine being the last model before the company was taken over by Daniele Longoni and Marco Chiancianesi, a pair of Swiss contractors.
Longoni and Chiancianesi had the passion and financial backing to take Bimota even further in their desires.
The most notable Bimota bike to come out of this era was the BB3 which used the engine from the , it was the fastest Bimota ever produced.
However, it still didn’t skyrocket Bimota to meet the expectations they had set for themselves.
Roberto Comini still owned the factory and buildings Bimota were based in with Londoni and Chiancianesi paying rent, to use those buildings.
Soon enough the Court of Rimini had to intervene to ensure the rent was paid or business shut down. Bimota was in trouble again.
In 2017 the factory was shut down and any remaining models were shipped to Switzerland to be assembled, these were the last of the Tesi 3 models.
Not to give up hope Chiancianesi (as President of Bimota) eventually accepted a deal that had been 3 years in the making.
The deal was to split a 49.9% share of the company off and sell to Kawasaki Industries, the owners would retain a majority share (50.1%) of the company.
The most exciting motorcycle to come out of this union has been the Tesi H2.
Pierluigi Marconi the designer of the original Tesi remains on board for the new union and has had a defining hand in the Tesi H2.
With the craftsmen, designers and factory all remaining in Italy, Kawasaki will provide the components and engines for any new models to roll out of Bimota’s shop.
Bimota will not be able to use other manufacturers engines going forward as they have in the past, that is the main limitation that the Kawasaki partnership has enforced on the company.
There are exciting times still ahead for Bimota and while we all eagerly await what is to come, let’s take a look back at the comprehensive collection of Bimota models.
All Bimota Motorcycles to Date
1970-1980 | 1980-1990 | 1990-2000 |
HB1HDB1HDB2HDB3KB1SB1SB2: 80YB1YB2YB3 | HB2HB3: J/S/TTKB3DB1: S/SR/JSB3SB4SB5YB4 R: /e.i/e.i. SPYB5YB6: Tuatara/ExupYB7 | Supermono BipostoV Due: CorsaDB2: J/SR/EFDB3DB4Tesi 1/D 851: J/904/SR/ES/EFGB1SB6: RSB7 SB8: R/RSYB8: Furano/EYB9: Bellaria/SR/SRIYB10 DieciYB10 BipostoYB11: Superleggera/25th Anniversary |
2000-2010 | 2010-Present |
DB4 i.e.V Due: Corsa Evoluzione/Evoluzione/Racing Edizione Finale666 LEDB5: R/S/BorsalinoDB6: Delirio Azzurro/R/Borsalino/SuperlightDB7: Oronero/Nero CarbonioDB8DrakoTesi 2DTesi 3D Concept: 3D/Rock GoldSB8 K/K Gobert/K Santa Monica | BB2BB3DB5 E Desiderio/REDB6 Delirio E/Delirio REDB8: SP/ItaliaDB9: Brivido SDB10DBXDB11HB4: T2Tesi H2KB4 |
MV Agusta 832 Monza | 231 км/час
Эксклюзивный и легендарный мотоциклетный бренд “MV Agusta” презентовал модель “Monza” в конце 1978-го года. Главным вдохновителем и конструктором этого итальянского зверя был Артуро Магни, который снабдил своё детище распредвалом, дисковыми тормозами, телескопической вилкой и пятиступенчатой коробкой переключения передач.
Четырёхцилиндровый четырёхтактный спаренный двигатель объёмом 837 см3, размещённый поперёк несущей рамы и имеющий воздушное охлаждение, способен генерировать мощность, равную 105 лошадиных сил, что позволяет спортивному мотоциклу разгоняться до максимальных 231 км/час. На тот момент он считался одним из самых быстрых на планете.