Height for a Reason
Speaking of long suspension, at the front is a Marzocchi non-adjustable upside-down (USD) telescopic fork with a diameter of 45mm and 230mm or 9.05 inches of travel.
Even though the upper part of the fork assembly is hidden by the front cowling piece and the lower tubes by sturdy rock guards, the front end is still an impressive piece of work and confidence inspiring.
While everyone has their opinion on the pros and cons of non-adjustable forks, I find the standard settings good overall. Even my off-road forays have been easily handled by the long travel and damping of the forks.
Travelling at a high rate of knots over some very rough ground really brings out the responsiveness of the front end.
It is amazing how easily the F800GS floats over the road and responds to minor input, sitting or standing. With the TKC-80 rubber installed on the spoked steel rims, another run over the same gravel, dirt and ATV paths was conducted.
Needless to say, I found a huge differential between the two sets of tires and was able to more fully ‘exploit’ the potential of the smaller GS. If you take the time to really explore the potential of the F800GS it really is easy to just think of it as a big dirt bike.
As a past and current owner of both the GS and GS Adventure models, I can speak from some experience regarding size and weight and the impact both have or can have on the rider.
Under most riding conditions, particularly off-pavement, the advantages of the smaller GS become apparent very quickly.
On the F800GS I find myself moving over surfaces at a far faster rate of knots than I would travel at with the Adventure and the smaller GS handles jumps and obstacles with close to the same efficiencies as most dirt bikes (notice I said most).
Running the same route on the Adventure would be slower with more decisions required as to what obstacles to take, or avoid.
Picking up a downed GS or Adventure is a real exercise especially in soft ground and even if the required procedures have been practiced. I can pick the F800GS up off the ground with only slightly more effort than my last two dirt machines…this is good.
From a feel or handling perspective, the only real observation or issue is that the front suspension seems to be ‘soft’, typically when under braking and hard acceleration, although cranking up the preload two turns on the rear shock helped greatly.
The large adjustable Sachs rear spring suspension unit is nestled inside the frame and easily accessed. It has 215mm or 8.46 inches of play with adjustable rebound damping and remote preload adjustment.
The preload is adjusted via a tension-loaded wheel located behind the rider’s right leg.
For comparison purposes, my full-up riding weight is probably in the 235lbs range and I am just now beginning to make some measured adjustments to the rear suspension, in addition to the initial preload adjustment I made earlier on.
Экстерьер BMW F800GS
Даже первая встреча с БМВ F800GS находит отклик в сердцах подавляющего большинства мотолюбителей. За счет своего спортивного, а местами и экстравагантного дизайна мотоцикл удивляет «уверенностью в себе». Он открывает своему обладателю новые возможности и позволяет изо дня в день получать истинное удовольствие от вождения.
Привлекает к себе внимание BMW F800GS досконально продуманной отделкой всех элементов. Иначе стали выглядеть топливный отсек, внушительных размеров воздухозаборная труба, ветровое стекло и даже верхний грязезащитный щиток.
Но особенно выделяют эту модель среди множества других ее внедорожные качества, которые прослеживаются при оценке строения мотоцикла
BMW F 800 GS действительно подарит вам удовольствие от вождения, причем как в черте города, так и за его пределами.
Но особенно выделяют эту модель среди множества других ее внедорожные качества, которые прослеживаются при оценке строения мотоцикла. BMW F 800 GS действительно подарит вам удовольствие от вождения, причем как в черте города, так и за его пределами.
Немаловажной особенностью BMW F 800 GS является и возможность заказа к нему заниженной подвески. Это в сочетании с достаточно низким седлом позволит с комфортом расположиться за рулем людям невысокого роста.
Отдельного внимания заслуживает и оптическая система рассматриваемого БМВ
Она эффективно освещает дорогу в темное время суток и при неблагоприятных погодных условиях.
Отдельного внимания заслуживает и оптическая система рассматриваемого БМВ. Она эффективно освещает дорогу в темное время суток и при неблагоприятных погодных условиях.
Разумеется, для того чтобы сделать правильный выбор относительно покупки нового БМВ F 800 GS, недостаточно прочесть лишь описание его основных характеристик. Только столкнувшись с ним «лицом к лицу», вы сможете понять, что имеете дело с совершенством!
Ну, а теперь рассмотрим технические параметры БМВ F 800 GS, для того чтобы узнать, чего можно ждать от него на дороге.
Specifications
Engine type | Water-cooled 4-stroke in-line two-cylinder engine, four valves per cylinder, two overhead camshafts, dry sump lubrication |
Bore x stroke | 82 mm x 75.6 mm |
Capacity | 798 cc |
Rated output | 63 kW (85 hp) at 7,500 rpm |
Max. torque | 61 lb/ft (83 Nm) at 5,750 rpm |
Compression ratio | 12.0 : 1 |
Mixture control / engine management | Electroinc intake pipe injection, digital engine management (BMS-K+) |
Emission control | Closed-loop 3-way catalytic converter, emission standard EU-3 |
Maximum speed | Over 125 mph |
Fuel consumption per 100 km at constant 90 km/h | 59 mpg, at a constant 55 mph |
Fuel consumption per 100 km at constant 120 km/h | n/a |
Fuel type | Unleaded super |
Alternator | three-phase alternator 400 W |
Battery | 12 V / 14 Ah, maintenance-free |
Clutch | Multiple-disc clutch in oil bath, mechanically operated |
Gearbox | Constant mesh 6-speed gearbox integrated into crankcase |
Drive Endless | O-ring chain with shock damping in rear wheel hub |
Frame | Tubular steel space frame, load-bearing engine |
Front wheel location / suspension | Upside-down telescopic fork, Ø 45 mm |
Rear wheel location / suspension | Cast aluminium dual swing arm, WAD strut (travel related damping), spring pre-load hydraulically adjustable (continuously variable) at handwheel, rebound damping adjustable |
Suspension travel front / rear | 9.1/8.5 inches (230 mm/215 mm) |
Wheelbase | 62.1 inches (1,578 mm) |
Castor | 4.6 inches (117 mm) |
Steering head angle | 64° |
Wheels | Wire spoke wheels |
Rim, front | 2.15 x 21″ |
Rim, rear | 4.25 x 17″ |
Tyres, front | 90/90 – 21 |
Tyres, rear | 150/70 – 17 |
Brake, front | Dual disc, floating brake discs, diameter 300 mm, double-piston floating calipers, ABS |
Brake, rear | Single disc, diameter 265 mm, single-piston floating caliper, ABS |
ABS | STANDARD (can be switched off) |
Length | 91.3 inches (2,320 mm) |
Width (incl. mirrors) | 37.2 inches (945 mm) |
Height (excl. mirrors) | 53.1 inches (1,350 mm) |
Seat height, unladen weight | 34.6 inches Standard; variable seat heights available between 32.3 inches and 36.2 inches (available as accessories and/or factory options, see an authorized BMW Motorrad dealer) |
Inner leg curve, unladen weight | 76.0 inches Standard; variable inner leg curve (inseam) between 71.7 and 78.3 inches (seats available as accessories and/or factory options, see an authorized BMW Motorrad dealer) |
Unladen weight, road ready, fully fuelled 1) | 472 lbs (214 kg) |
Dry weight 2) | 421 lbs (191 kg) |
Permitted total weight | 979 lbs (444 kg) |
Payload (with standard equipment) | 507 lbs (230 kg) |
Usable tank volume | 4.2 gallons (16 liters) |
Reserve | Approx. 1 gallon (4.0 liters) |
Price | $12,090 |
Technical data relate to the unladen weight (DIN)
1) According to guideline 93/93/EWG with all fluids, fuelled with at least 90% of usable tank volume
2) Unladen weight without fluids
Honda CRF1000L Africa Twin
Если выбирать самый удачный мотоцикл Honda последнего десятилетия, CRF1000L Africa Twin будет главным претендентом на победу. Японцам удалось найти прекрасное сочетание ходовых качеств, цены, надёжности и легендарного имени. С таким багажом «Африка» получила любовь мотоциклистов всех стран, а вместе с ней и хорошие продажи. В 2018 году мотоцикл обновился, не слишком радикально, но достаточно, чтобы не отставать от общего прогресса индустрии. Из более-менее значимого он получил светодиоды в фарах, лёгкий аккумулятор, электронный «газ», который непонятно, почему отсутствовал в первом поколении мотоцикла.
Благодаря ему удалось сделать более интересной работу электроники. Трекшн-контроль – восьмиступенчатый, переключаются режимы отдельной кнопкой. Очень удобно, можно быстро и аккуратно подстроить под дорожные условия. Самые чувствительные режимы душат мотор заметно, временами это мешает ездить. Небольшая пробуксовка или подброс колеса на «лежачем полицейском», и на какое-то время тяга очень сильно убавляется. Это может спасти от повторного срыва на длинном и очень скользком участке песка или битума, но в большинстве случаев нервирует. Ели же убрать чувствительность, получается в самый раз. Переключение трекшна находится там, где у большинства мотоциклов мигание дальним светом, на первых порах, когда хочешь кого-то согнать с полосы, меняешь настройку антибукса. Похожая ситуация с кнопкой поворотников, которая поменялась местами со звуковым сигналом: пытаешься обозначить манёвр, а вместо этого гудишь. Зато поворотники очень корректно отключаются сами с помощью очень мудрёного алгоритма, который каким-то образом может отличить перестроение от поворота или парковки, практически не ошибаясь.
Мотора здесь не мало и не много, в самый раз для города и дальнобоя. Японцы не стали гнаться за пиковой мощностью, а сосредоточились на более ездовых оборотах. И получили ровный разгон от холостых оборотов до красной зоны. Двигатель работает мягко и спокойно, с минимумом шумов и вибраций. При этом выхлоп звучит по меркам нашего времени громко и с характером, несмотря на соответствие последним эконормам. Наиболее комфортная скорость езды – от 50 до 150 км/ч. Медленнее – начинает чувствоваться размер и вес. Быстрее – высокая посадка и мягкость подвески, да и разгон становится более вялым. Но при желании можно ехать 200 и даже немного больше. В пробках и плотном потоке чувствуешь себя неплохо, но с законами физики ничего не поделаешь, мотоцикл не самый компактный и лёгкий, а потому несколько ленивый при манёврах.
На бездорожье неплохо работает подвеска, характер мотора подходит в самый раз. Но и тут габариты не способствуют управляемости. Комфортнее всего ездить по укатанным дорогам, а рельеф, тропинки, болота проезжаются аккуратно и без большого удовольствия. На дороге большая высота по седлу не особо беспокоит, но на грунте даже с ростом 185 см иногда не получается надёжно опереться на ногу. CRF1000L Africa Twin – по-настоящему большой эндуро даже среди больших эндуро. И это надо помнить при покупке. Водителю с низким ростом будет не слишком удобно, особенно в ситуациях, когда приходится помогать себе ногами, то есть в пробках и на бездорожье. Зато при долгой езде, особенно в путешествиях, комфорт полный, в том числе с пассажиром и багажом.
Overview
This is the motto of the revised F 800 GS – the sportiest member of the big GS family. The motorcycle continues its longstanding success story, providing impressive versatility both on and off the road: the ultimate versatile enduro machine with sporty genes.
The front section of the body in particular has undergone significant transformation: the new side trim, intake snorkel, upper mudguard and a new windshield give the bike that extra dash of dynamic performance, reflecting the off-road side of the F 800 GS.
Low suspension is now available as an option for the F 800 GS, too. So in conjunction with the low seat, this means it is possible to create a seat height of 32.3 inches – perfect for riders preferring a lower seat height.
Meanwhile, ABS as standard*, ESA and the optional ASC (Automatic Stability Control, can be turned off) ensure the familiar degree of comfort and the necessary safety.
F 800 GS: on and off-road have never been so close together.
ДУГИ
Кронштейны крепления кофров выполняют роль боковых защитных дуг Движок хорошо подхватывает с низов, передачи растянутые, крутить мотор до красной зоны, чтобы получить ускорение, совершенно не обязательно: выкручивание газа ничего, кроме воя двигателя и стремительного расхода топлива, не дает. В общем, типичный легкий “трактор”, который может и уверенно пилить по ровному грейдеру, и без напряжения вскарабкаться на горку, если тропинка вдруг пойдет вверх.
За счет новых подвесок и усиления подрамника шасси, по ощущениям, стало более крепко сбитым. Амортизаторы съедают практически все неровности, удары лишь отдаются в руль, но это особенность любой телескопической подвески. Мне особенно понравилась развесовка: немалую массу мотоцикла (с багажными кофрами и скарбом в них!) практически не чувствуешь.
Country Charm – Highly Refined, But Likes Getting Dirty
Have I said how much I really, really like the F800GS? Getting it dirty and throwing long rooster tails is the really fun part of owning this motorcycle. It just begs to be ridden hard, gotten dirty and put away wet but unwashed.
WWith lots of ground clearance, weight that is kept low including the fuel load and a powerful lightweight twin that cranks out power and torque seemingly at any RPM, this ‘middleweight’ is a real contender among its peers and larger siblings.
While exercising caution when riding off-pavement due to the unknown Bridgestone Battle Wings, of larger concern to me was the wimpy plastic skid plate; it doesn’t even protect the oil filter.
See also
This issue was remedied by ordering and installing the (large) Enduro aluminum bash plate, a BMW accessory and arguably the best skid plate and guard for the F800GS available – mine has the scars to prove it.
On smoother surfaces the F800GS is a light-weight and agile two-wheeler that responds to a very light touch. Having an off-road capable machine here in the nation’s capital is a good thing, trust me.
Roads that were deteriorating have now started to virtually crumble away due to continued heavy traffic and the ravages of our now-fading winter. The F800GS copes with it all, day in and day out without a whimper. I just think of it as urban dirt riding…
Engine, Gearbox and Exhaust
While the obvious difference in name between the two bikes would suggest a 100cc difference in capacity, actually both the F700 and F800GS use the same 798cc, twin-cylinder, liquid-cooled engine, though the 800 has 10 extra horses; 85 v. 75bhp. On the whole this has proved durable and reliable and, despite the 700 in particular, being slightly built to a budget, is fairly well finished. The gearbox is a fairly typical six-speeder with overall ratios slightly differing between the two, while final drive is by chain – at the time a first for the F-series as the earlier F800S and ST had belt final drive. This may be a subject of derision for fans of the bigger R-GS, which has historically always been shaft-driven, but it helps keep the F bikes light and manageable. There was a recall over the chain with early examples of the F800GS but this should have been rectified by now. The exhaust is a fairly conventional, high-exiting dirt-style two-into-one, usually in stainless steel with few reported problems, although some owners fit aftermarket cans.
Видео
BMW F 800 GS является одним из лучших представителей самобытных и бескомпромиссных эндуро. Он уверенно ведет себя везде и готов к любым дорожным сюрпризам. Экономичная эффективность «баварца» обеспечена современными технологиями управления двигателем и обновленной выхлопной системой. Его шасси с большим запасом хода адаптировано к внедорожной езде и отлично сглаживает неровности дороги.
Конструкция BMW F 800 GS базируется на пространственной раме с повышенным коэффициентом жесткости. Она позволяет оборудовать байк обширной системой впуска с увеличенной воздушной камерой. Объемный пластиковый бензобак расположен под удобным сиденьем, это улучшает балансировку в снаряженном состоянии.
Антиблокировочная система BMW F 800 GS, а также надежные дисковые тормоза увеличивают безопасность путешествия, делая его более контролируемым на прямых участках или при заходе в крутые виражи. Байк оснащается обновленным рулем и современным дисплеем, показывающим много рабочих параметров. Для большего удобства пружина подвески регулируется маховиком.
BMW F 800 GS updated for 2017
In July 2016 an update was announced for the F 800 GS. The 798cc water-cooled parallel-twin motor was updated with a new exhaust which also get a new design of stainless steel silencer. An HP sports exhaust made by Akrapovic was also redesigned and was available as an accessory.
The whole F 700 GS and F 800 GS and F 800 GS Adventure range also now got ride-by-wire throttle control of the engine which means they can have rider modes made available. Each bike had the choice of pre-programmed Rain, Road, Enduro and Enduro Pro modes to suit the riding conditions. Enduro and Enduro Pro modes were only available as accessory options on the F 800 GS and F 800 GS Adventure models and are intended for lighter and more demanding off-road use.
The entire range gets new instruments which BMW claim are more easily readable. The dashboard also gets a mandatory Malfunction Indicator Light (MIL) which warns of something amiss with the engine. Riding mode information is also displayed on the dash too.
BMW F700 GS / F800 GS (2013-2018) Price
BMWs, being a premium brand, never come cheap but the middle-range F-GS series has always been temptingly affordable – as long as you don’t go too mad with BMW’s options list! – and especially when compared to the bigger and more luxurious R-GS series.
The F700 has always been the cheaper of the two, as you’d expect with its more basic spec and lesser performance. But used F800GSs can be cheapest of all, simply because that variant dates all the way back to 2008, five years older than the oldest F700. Overall, however, BMW used prices hold up well and price variations are down to mileage and spec, with options such as heated grips and luggage highly valued. Today a recent, low mileage 700 can be had for around £5,500. A decent spec 800 of similar vintage and mileage is about £1000 more.
Conclusion
It’s obvious that I really like my F800GS. With my Versys having gone on to a new home, the little GS is without a doubt the most versatile and popular mount in the stable…even with the HP2 Sport sitting there.
Riding the F800GS on a daily basis is way too much fun, on any surface.
While having avoided the really deep bog holes and large-rock inclines that seem to keep showing up on my travel routes, the little GS has never let me down and always seems to want more.
Some day trips with luggage have served to support my belief that adventure touring will be a piece of cake, which is good, as a major trip south this summer is in the planning stage and the F800GS is my preferred mount for this trip.
The only stock item that I need to address is the seat.
After a few hours of super-slab droning, it becomes a real pain. My sheepskin helps, but only for a short period of time.
On the plus side, there is no shortage of accessories out there and judging by the many posts and pictures that show up on the various forums, owners are busy tailoring their F800GS mounts into whatever they desire.
Part 2: Accessorizing the BMW F800GS
My BMW F800GS |
---|
Review Date: April 2009 |
Colour: Dark Magnesium Metallic |
Standard: Heated handgrips |
Optional: ABS, Centre Stand, On Board Computer and White Turn Indicators |
BMW F800GS Specifications |
Accessories Installed |
Two RAM handlebar mount assemblies, one is a double ball |
Powerlet kit for Garmin 2820 GPS (removed from the BMW Navigator III+ chassis) |
2008 R1200GS/GS Adventure hand-guards |
FAMSA 244/58 tank bag |
BMW Enduro Engine Guard (aluminum bash plate) |
SW-Motech ALU-Rack Toprack for use with SW-Motech Quick-Lock adapter plates (soft luggage, SHAD top cases and GIVI Monokey Top Cases) |
BMW 51-Liter Sports Softbag |
GIVI TN690 Engine Guards |
BMW Touring Windscreen (screen kit and mounting bracket kit) |
Accessories: Pending |
Headlight Guard |
Centech Auxiliary Power Fuse Panel |
Driving and Fog Lights |
BMW Wind Deflector Kit |
SW-Motech GPS Holder |
Horning Rear Mudguard |
BMW Anti-Theft Alarm System |
Side pannier bracket kit for use with hard or soft side cases. |
Master Listing of All wBW Motorcycle Product Reviews
Note: For informational use only. All material and photographs are Copyright webWorld International, LLC since 2000. All rights reserved. See the webBikeWorld Site Info page. Product specifications, features and details may change or differ from our descriptions. Always check before purchasing. Read the Terms and Conditions!
Lineage
Like the new Kawasaki 650 twin engine, the history of the F800 twin is relatively short, particularly when compared to other engines used by both manufacturers.
No matter, both engines have gained wide spread acceptance quickly and are being used in an ever-increasing number of models.
If sales are any indication, motorcyclists in general seem too been receptive to these high output, smooth spinning, lightweight and extremely (fuel) efficient engines.
Fielding of the F800GS model was a given in so many ways. The new R1200GS was released in 2005, along with other new engines and models, all serving to point out that BMW was moving forward aggressively.
While many of us were disappointed that the F800GS was not announced along with the S and ST models, we knew the writing was on the wall and unless the motor was a total failure.
Not likely, it was just a matter of time. When BMW released the big Adventure less than a year after fielding the new R1200GS, the stage was set.