Triumph Bonneville T140 E Brake Overhaul
Both front and back brakes were seized, and the disks had a lot of surface rust. Unfortunately brake fluid is hygroscopic (I had to look it up) meaning it absorbs water from the surrounding air. This does take years to be a problem as the little vent holes don’t let a lot through. This is one of the main reasons that changing the brake fluid is on the service schedule every few years or so.
When a bike is left for decades, not only does it absorb water it evaporates as well. So not only have you got corrosion, there is also a residue that in some cases has become solid.
It is sometimes possible to recover the master cylinders, and a seal and spring kit is not expensive, these ones were too far gone in my opinion. New ones manufactured by LF Harris are not too expensive, so I ordered a front and back for this Triumph Bonneville T140.
I ordered new brake hoses as well. Not only does the rubber become brittle and swell over time these ones were blocked. They should be changed after 10 years and I really wouldn’t trust 40 year old rubber brake lines anyway.
I was going to send these over to our friends at Brake Caliper Refurbishment UK to take care of, but when I stripped the brake calipers they were fine, only needing a new seal kit after a good clean. The calipers can be split in half which makes them a lot easier to deal with. There is a little O-ring in the seal kit that goes in when you put the two halves back together.
I like to use a compressed airline to pop the brake pistons out. I use a bit of plastic bag to form a seal around the end of a simple blow gun, pushed into an appropriate opening on the caliper. A word of warning, don’t set the pressure too high, the pistons can come out a lot quicker than you expect!
The main thing of note with the master cylinder replacement is making sure that the actual cylinder is position right so that the brakes will release. I have put images of the instructions but basically it is as below.
Les Harris Bonneville
Triumph T140 Bonneville построен по лицензии LF Harris со значительно большим количеством итальянских и немецких комплектующих.
В 1984 году права на производство T140 были переданы новым владельцем Triumph, Джоном Блуром, инженеру из Девона Лесу Харрису, который произвел 1300 полных мотоциклов на своей фабрике Newton Abbot в период с 1985 по 1988 год, когда лицензия не была продлена. Эти машины отличались от продукции Meriden, имеющей в стандартной комплектации немецкое распределительное устройство Magura , свечи зажигания Merit с итальянской передней и задней подвеской Paioli, тормоза Brembo и глушители Lafranconi .
2019 Triumph Bonneville T120 ‘Diamond Edition’ – £9-11,000
Hinckley Triumph may have upgraded their latest Bonnevilles all round – most recently for 2021 – but that hasn’t stopped them coming out with a series of high-spec, limited edition models of the type that has proved so successful throughout the Bonneville’s history. One of the most recent and best, appropriately enough, is, following 2009’s ‘50th Anniversary’ version of the old 865cc Bonnie, the ‘Diamond Edition’ of the latest one.
‘Diamond’, of course, marke the Bonnie’s 60th anniversary and, as with previous editions, it’s effectively the highest spec and best Bonnie of its type. This time round it was based on the top spec 1200cc T120 but also received chromed engine covers, unique badging, special white/silver paint job, special badging and, again, certificate of authenticity. Just 900 were built.
If you want the best, most exclusive and well-equipped version of the latest 1200 Bonneville, this is it – if you can find one.
Компания Триумф как производитель мотоциклов — история
К сентябрю 1991 года компания наладила производство трёх пар новых моделей — Trophy, Daytona и Trident, представленные на Кёльнской выставке в 1990 году.
Это были два мотоцикла Trident, с двигателями объемом 750 и 900 куб см. и без обтекателей, спортивные мотоциклы Daytona, с двигателями объемом 750 и 900 куб.см. и полными обтекателями, мотоциклы для мототуризма Trophy с обтекателями и двигателями объемом 900 и 1200 куб.см.
В это время, компания выпускала очень мало мотоциклов – не более восьми в неделю.
К 1996 году производство выросло до 15000 мотоциклов, были запущены в серию мотоциклы класса эндуро Tiger 900, Sprint, ретро-модель Thunderbird, Adventurer.
Постепенно происходило переоснащение выпускаемых моделей, конкуренция с известными компаниями, выпускающими мотоциклы, Honda и Ducati, вынуждала конструкторов Triumph разрабатывать новые мотоциклы с техническими характеристиками, опережающими своё время.
В результате этого в 1997 году была выпущена потрясающая по своему внешнему виду и техническим характеристикам модель Т595 Daytona, которая позволила марке Triumph снова стать элитным производителем мотоциклов.
Двухтысячный год ознаменовался выпуском девяностотысячного английского мотоцикла марки Triumph. За год до этого компания приступила к строительству нового завода с проектируемым выпуском пятьдесят тысяч мотоциклов в год.
Изначально мотоциклы Triumph родом из Великобритании, можно сказать что Англия — страна производитель мотоциклов Триумф. На сегодняшний день компания Triumph имеет свои подразделения в США, Канаде, Франции, Германии, Бельгии, Австрии и ряде других.
В настоящее время в модельный ряд мотоциклов Triumph входит достаточно большое количество модификаций с двигателями объемом от шестисот до двух тысяч трёхсот куб.см.
Визитной карточкой компании является трёхцилиндровый двигатель, так же, различных объемов с четырёхклапанными головками, системой впрыска и жидкостной системой охлаждения, которыми оснащается большая часть выпускаемых мотоциклов.
Семейство Triumph Rocet III
Возглавляет модельный ряд флагман компании мегакруизер Triumph Rocet III (Триумф Рокет 3). Этот мотоцикл оснащен до неприличия большим двигателем объёмом 2294 куб.см., установленным продольно и развивающим мощность до 140 л.с. Крутящий момент этого монстра составляет 200 н.м., чему могут позавидовать многие автомобили. Разгон до 100 км/ч составляет менее трёх секунд. Сухой вес мотоцикла 320 килограмм и длина два с половиной метра.
Для сравнение сухой вес суперкруизера Хонда Валькирия составляет 340 килограмм, при объеме двигателя в 1832 куб.см.
Как высказался о мотоцикле один из очевидцев: «У этого мотоцикла перед каждым выездом надо проверять ограничитель скорости и тормоза, чтобы он не давил, попадающиеся ему на пути автомобили».
В 2006 году была выпущена модификация Triumph Rocet III Classic с несколько другой посадкой мотоциклиста.
Les Harris Bonneville
Triumph T140 Bonneville построен по лицензии LF Harris со значительно большим количеством итальянских и немецких комплектующих.
В 1984 году права на производство T140 были переданы новому владельцу Triumph, Джону Блуру, инженеру из Девона. Les Harris который произвел 1300 полных мотоциклов на своем Ньютон Эббот фабрика между 1985 и 1988 годами, когда лицензия не была продлена. Эти машины отличались от продукции Meriden, имевшей стандартную немецкую Магура распределительное устройство, свечи зажигания Merit с передней и задней подвеской итальянского Paioli, Brembo тормоза и Лафранкони глушители.
Для тех, кто по-настоящему любит Bonny
Triumph Bonneville T100 Black – это легендарная модель, которая поможет вернуться в прошлое, во времена игривых девушек, которые носили платьица в горошек, хорошей музыки и легкости. Несмотря на то что в настоящее время существует огромное количество моделей той же стоимости, но с более улучшенными техническими характеристиками, «Бонни» всегда останется любимчиком тех, кто ценит классические модели и предпочитает стиль высокой скорости.
Безусловно, внешний облик мотоцикла диктует и особенности стиля байкера. Протертые джинсы и куртка-косуха, круглые солнцезащитные очки и легкая небритость, черная кожа и военные ботинки, а также брутальный запах туалетной воды и тяга к романтике – именно этого и хочется, глядя на легендарную модель Triumph Bonneville.
Материалы: http://fb.ru/article/222479/mototsikl-triumph-bonneville-t-opisanie-harakteristiki-i-otzyivyi-vladeltsev
T140V
The initial model of the T140 line was the ‘V’, which stood for five-speed transmission which was a Quaife design. Developed from the Bonneville T120 by Brian Jones, the T140V was launched in 1973 in response to a decline in sales of the T120. The introduction of the Japanese four-cylinder Honda CB750 had been noted by the Triumph management board in the late 1960s, the three-cylinder 750 cc BSA Rocket 3/Triumph Trident was developed to directly compete against it.
The first model shared many of the T120’s cycle parts and largely the same twin-cylinder engine bored out to 724 cc (44.2 cu in), but this was quickly increased to 744 cc (45.4 cu in). The cylinder head required an extra mounting stud to prevent gasket failure due to the decreased distance between the cylinder bores, the gearbox components were strengthened (compared to the T120) and were further modified when gear selection problems became apparent. A hydraulic disc brake replaced the outdated cable operated drum brake for the front wheel.
Problems with vibration meant that sales were slow however, and production was heavily disrupted by the workers’ occupation of the Meriden factory in 1973. Even once this dispute was resolved, the 1974 production T140s suffered from quality control problems, but these were resolved once the workers’ co-operative became established.
1983 Triumph T140V TSS – £8-11,000
Strictly speaking the TSS and TSX weren’t Bonnevilles at all as Triumph actually never named them as such. To all intents and purposes, however, they certainly were, being based on the T140 but with new barrels and 4v heads. As such, with bankruptcy looming larger than ever, they were not only Meriden Triumph’s last roll of the dice but also, arguably, among the best performing and high-tech Bonnevilles of all and also among the rarest.
In a final bid to improve the aging Bonneville’s performance Triumph acquired the rights to Weslake’s 8-valve head conversion, which had been proven in racing, added a new crank and more widely-spaced cylinders (hence the different-looking barrels) and the result was the TSS, the most powerful (nearly 60bhp), smoothest Bonneville yet.
In truth, however, it was still a long way behind the Japanese bikes of the day, was comparatively expensive and was all a case of too little, tool late. Just 438 TSSs were built today making them one of the rarest Bonnevilles of all…
Specifications
ENGINE | |
Engine (type) | Liquid-cooled, 4-stroke |
Cylinder arrangement | 2-cylinders in-line, 270° |
Bore & Stroke | 84,6 x 80,0 mm |
Displacement | 900 cm³ (54,9 cu. in) |
Compression ratio | 10.5:111.0:1 – Bonneville T100 (2021+) |
Valve train | Chain driven DOHC, 4 valves per cylinder |
Max. power | 55,0 hp (40,5 kW) / 5900 rpm65,0 hp (47,8 kW) / 7400 rpm – Bonneville T100 (2021+) |
Max. torque | 80,0 Nm (8,2 kg*m) / 3230 rpm80,0 Nm (8,2 kg*m) / 3750 rpm – Bonneville T100 (2021+) |
Acceleration 0 to 100 km/h (0-60 mph) | 5,37 sec. |
Top speed | 177 km/h (110 mph) |
Fuel system (type) | Multipoint sequential electronic fuel injection |
Fuel economy / consumption | 3,8 l / 100 km (62 mpg)4,1 l / 100 km (57,4 mpg) – Bonneville T100 (2021+) |
DRIVE TRAIN | |
Clutch | Wet, multi-plate, cable operated |
Transmission | 5-speed |
Final drive | Chain |
Gear ratioIIIIIIIVV | 3.5002.5001.8501.4801.300 |
FRAME | |
Frame (type) | Tubular steel cradle |
Front suspension, travel | 41 mm telescopic fork KYB, 120 mm / 4,7 in |
Rear suspension, travel | Swingarm with twin-shock KYB (adjustable spring pre-load), 120 mm / 4,7 in |
Front tire size | 100/90-18 |
Rear tire size | 150/70-17 |
Front brake | Single disc, 310 mm, 2-piston caliper Nissin (ABS)Single disc, 310 mm, 2-piston caliper Brembo (ABS) – Bonneville T100 (2021+) |
Rear brake | Single disc, 255 mm, 2-piston caliper Nissin (ABS) |
Fuel capacity | 14,5 l / 3,83 US gal. |
Low level warning lamp | |
Fuel type | Unleaded 91 RON (US 87 CLC/AKI) |
ELECTRICAL | |
Ignition system | Digital Inductive |
Alternator | 12V-300W at 1000 rpm12V-558W at 3000 rpm |
Battery | 12V-10Ah |
DIMENSIONS | |
Overall length | 2090 mm / 82,3 in |
Overall width | 715 mm / 28,1 in780 mm / 30,7 in – Bonneville T100 (2021+) |
Overall height | 1100 mm / 43,3 in |
Seat height | 790 mm / 31,1 in |
Wheelbase | 1450 mm / 57,1 in |
Ground clearance | |
Dry weight | 213 kg / 469 lbs |
Curb (wet) weight | 228 kg / 502 lbs – Bonneville T100 (2021+) |
1968-1970 Triumph T120 Bonneville – £10-15,000
Although not the first, the 1968-1970 T120 Bonneville is generally considered as the best, purist incarnation of the original 650cc twin before things started to go ‘south’ with the controversial ‘oil-in-frame’ 1971 model. (It’s also, incidentally, the model which most inspired the revived, Hinckley Bonneville 800 of 2001.)
Benefitting from a raft of updates since the 1959 original (unit construction, improved reliability, performance and brakes etc) it also had arguably the best styling of any Bonnie and that year was also improved with new Amal Concentric carbs and an uprated front brake. But although the peak year for the original 650 Bonneville, with hindsight it was also clearly the beginning of the end: after 1968, with the arrival of Honda’s new CB750, the Bonneville was clearly no longer the ‘world’s fastest’; while subsequent models, although generally improved, were actually falling further and further behind the Japanese.
As a classic Bonneville, however, they don’t come much better than a 1968-70 650 T120, in fact it’s arguably the most definitive classic British bike of all.
T140J Silver Jubilee
The 1977 T140J was launched as a limited edition of 1,000 in US and an additional 1,000 in UK specification (plus 400 for Commonwealth export) of the T140V, produced to commemorate the 1977 Silver Jubilee of Queen Elizabeth II. The idea originated with Lord Stokes who was Chairman of British Leyland and working as a consultant to the Meriden Co-operative.
A silver finish with red and blue lining was used and was matched by a blue saddle with red beading. Primary drive, taillight housing and timing covers were chrome-plated and the wheel rim centres were painted and lined. US-version side panels had “One of a Thousand” written under Union Jack flag stickers, UK-version side panels had “Limited Edition”, while the remaining 400 Commonwealth export bikes were badged “International Edition”. Quickly established as a collectors item, each machine was supplied with a unique certificate of ownership.
Triumph Bonneville T140 E Brake Overhaul
Both front and back brakes were seized, and the disks had a lot of surface rust. Unfortunately brake fluid is hygroscopic (I had to look it up) meaning it absorbs water from the surrounding air. This does take years to be a problem as the little vent holes don’t let a lot through. This is one of the main reasons that changing the brake fluid is on the service schedule every few years or so.
When a bike is left for decades, not only does it absorb water it evaporates as well. So not only have you got corrosion, there is also a residue that in some cases has become solid.
It is sometimes possible to recover the master cylinders, and a seal and spring kit is not expensive, these ones were too far gone in my opinion. New ones manufactured by LF Harris are not too expensive, so I ordered a front and back for this Triumph Bonneville T140.
I ordered new brake hoses as well. Not only does the rubber become brittle and swell over time these ones were blocked. They should be changed after 10 years and I really wouldn’t trust 40 year old rubber brake lines anyway.
I was going to send these over to our friends at Brake Caliper Refurbishment UK to take care of, but when I stripped the brake calipers they were fine, only needing a new seal kit after a good clean. The calipers can be split in half which makes them a lot easier to deal with. There is a little O-ring in the seal kit that goes in when you put the two halves back together.
I like to use a compressed airline to pop the brake pistons out. I use a bit of plastic bag to form a seal around the end of a simple blow gun, pushed into an appropriate opening on the caliper. A word of warning, don’t set the pressure too high, the pistons can come out a lot quicker than you expect!
The main thing of note with the master cylinder replacement is making sure that the actual cylinder is position right so that the brakes will release. I have put images of the instructions but basically it is as below.
MY 1979 TRIUMPH T140D BONNEVILLE SPECIAL
I own a ’79 T140D myself. It’s pictured above, on display at the Quail Motorcycle Gathering in Carmel CA in 2011. The day after this show I rode it in the Quail Ride, which took us through the hills around Carmel. It happened to be my birthday, and what a day! The T140D ran flawlessly, I was in the company of an eclectic collection of classic bikes, perfect weather, great riding country, nice folks…happy birthday to me.
1979 TRIUMPH 140D BONNEVILLE SPECIAL
Triumph did one of its best cosmetic redux of the classic T140 Bonneville, but it wasn’t purely cosmetic. The 1979 Triumph T140D Bonneville Special, as it was named, featured the Silver Jubilee’s upside-down shocks, a two-into-one exhaust header, and Morris mag wheels. Unfortunately, any potential power gains from the header were more than muted by the new ‘smogger’ cylinder head and Amal Mk II carburetors, designed to reduce emissions. Compression was reduced to just 7.9:1 in an attempt to reduce engine vibration. All 1979 Bonnevilles got the new head and carbs, along with Lucas’s new ‘Rtia’ electronic ignition system. The 1979 and 1980 T140D Bonneville Special was differentiated from run-of-the-mill T140E Bonnevilles by it’s all-black paint paint scheme with gold pin stripes, the 2-into-1 exhaust, and a set of stunning Morris mag wheels. I actually own one (pictured above), and they’re decent bikes to ride. The stepped seat isn’t all that comfy, they don’t have much power, and the smog-era carbs are finicky, both to tune and to ride. The 2-into-1 header sounds like crap, I like the sound of dual pipes much better. But, it was a handsome machine, and it did fairly well in the marketplace at the time, ringing the bell for Triumph yet again. There certainly are a lot of T140D running around today, I see them at auctions and shows all the time.
ABOVE: A rare color combo, blue and silver was available on the 1979 Triumph T140D Bonneville Special, but few were done so.
(Photos courtesy of MidAmerica Auctions.)
6 Oil-In-Frame Bonneville Entanglement
via Mecum
By the turn of the 1970s, the Triumph T120 Bonneville 650 was a top-seller and held the title of the world’s fastest production motorcycle. Until the Honda 750-Four arrived and changed everything. Japanese motorcycles proved more trouble-free and cheaper than Triumph offerings; therefore, they ran amok and wrecked Bonneville sales across the board.
via Mecum
On top of this challenge, BSA Motorcycles, Triumph Motorcycles’ parent company, waltzed back in with its own financial baggage. BSA’s unsolicited solution to transition from the duplex-frame T120 Bonneville to the oil-in-frame T140 Bonneville was, in retrospect, yet another slap in the face. However, despite the poor reception and controversy, the oil-in-frame entanglement gifted us great special editions like the 1977 Silver Jubilee, 1979 Bonneville Special, 1982 TSS, 1982 Royal Wedding Edition, and the 1983 TSX.
Семейство Twin
Это семейство связано с появлением модели мотоцикла Triumph Bonneville (Триумф Бонневиль), продолжившую традиции компании Triumph 50-60-х годов прошедшего века. Мотоцикл имеет классический вид того времени: вертикально расположенные цилиндры, двойная стальная рама, классическая амортизаторная подвеска. Даже картер двигателя стилизован под формы ушедших годов.
Мотоцикл Triumph America – воспроизведение американского тюнинга: именно так в середине прошлого века американцы переделывали английские мотоциклы. Объем двигателя составляет 865 куб.см.
Такты впуска системы питания смещены на 270 градусов, благодаря чему звук мотора напоминает звук шестицилиндрового двигателя. Глушители новой конструкции и литые колёса, вместо спицованных, придают мотоциклу современные черты.
Компания выпускает и спортивный вариант этой модели — Triumph Speedmaster, имеющей мощный двухдисковый тормоз переднего колеса.
Ещё одна модель с двухцилиндровым двигателем — Triumph Thruxton 900, выполненный в стиле caferacer. Thruxton назван в честь одноимённой английской гоночной трассы.
И весь облик мотоцикла напоминает гоночные мотоциклы прошлого века – низкий руль, хвостовик-обтекатель и необычная форма глушителей.
Серия ретро мотоциклов включает и ещё одну модель на базе Triumph Bonneville — Triumph Scrambler, тоже очень своеобразную модель середины прошлого века.
Компания постоянно развивается, благодаря чему, и поныне является элитным производителем мототехники, имеющей миллионы поклонников по всему миру.
Модельный ряд мотоциклов постоянно пополняется и в 2013 году на мото-шоу EICMA компанией Triumph был представлен ряд новых и модернизированных моделей:
- Triumph Speed Triple;
- Triumph Street Triple;
- Triumph Bonneville T100;
- Triumph Scrambler;
- Triumph Thruxton;
- Triumph America LT;
- Triumph Tiger 800XC Special Edition;
- Triumph Speedmaster;
- Triumph Thunderbird Commander.
Выбор мотоцикла это очень серьёзное и ответственное мероприятие. Выбирая себе мотоцикл, необходимо определиться – где и как вы будете его эксплуатировать. Вряд ли вы планируете стать гонщиком, да и если это так, то мощный спортивный мотоцикл – не для новичков.
Чоппер – мотоцикл для того, чтобы производить впечатление
Если вам этот аспект очень важен, то вашим выбором может стать Triumph America или Triumph America LT — стильный мотоцикл, на который обращают внимание даже люди, далекие от мототехники.. Очень неплохо смотрятся мотоциклы из серий Triumph Speedmaster и Triumph Thunderbird
Очень близко к этому стилю остаются мотоциклы классические из серии Triumph Bonneville.
Очень неплохо смотрятся мотоциклы из серий Triumph Speedmaster и Triumph Thunderbird. Очень близко к этому стилю остаются мотоциклы классические из серии Triumph Bonneville.
Любителям езды по пересеченной местности подойдут мотоциклы серии Triumph Speed Triple или Triumph Street Triple. Неплохи они и при езде по городу – этакие универсальные машины.
При выборе мотоцикла необходимо реально оценивать свои физические данные с характеристиками мотоцикла. Если вы весите 60 килограмм, вам вряд ли подойдет Triumph Rocet III, весящий 320 килограмм.
Искать надо именно свою модель, по мощности, по весу, по удобству посадки. А специфические вопросы по каждой модели мотоцикла мы постараемся рассказать на нашем сайте.
Дизайн
Двигатель
Деталь двигателя T140E Bonneville
В T140 используется параллельная сдвоенная компоновка с воздушным охлаждением на 360 градусов. С зубчатым приводом распредвалы управлять одним впускным и выпускным клапанами в каждом цилиндре с помощью толкателей. Близнец Амаль карбюраторы подавать в цилиндры топливно-воздушную смесь через короткое впускное отверстие коллекторы. В коленчатый вал движет схватить через триплексную цепь, работающую в масляной ванне. Начало начать с более поздними версиями, имеющими электрический запуск.
В система моторного масла из сухой картер Тип, комбинированный масляный насос давления и продувки приводится в действие шестерней впускного распределительного вала, в более поздних версиях T140 использовались дополнительные встроенные обратные клапаны для предотвращения слива масла в поддон. В Рамка T140 служит резервуаром для моторного масла.
Передача инфекции
В T140 используется пятиступенчатая секвентальная коробка передач валы шестерен снимаются с правой стороны двигателя без необходимости разъединения картеров. Сцепление мокрое, многодисковое, пружинное, с тросовым приводом. Коробка передач смазка разбрызгиванием по собственному содержанию масла. Ранние модели имели правый рычаг переключения передач, а все более поздние модели (с августа 1975 года) – левый. В центре сцепления необычным образом установлена амортизирующая система, или система «амортизатора» для цепной главной передачи, состоящая из резиновых блоков.
Шасси
Рама T140 изготовлена из мягкая сталь трубка и использует «дуплекс». Двойной задний регулируемый амортизаторы обеспечивают подвеску с помощью качающегося рычага, используются передние телескопические вилки с подрессоренными и масляными амортизаторами. Переднее колесо диаметром 19 дюймов и заднее колесо 18 дюймов оснащалось дополнительными литыми легкосплавными дисками, доступными с 1979 года. Место под сиденьем занято аккумуляторной батареей и катушками зажигания.
С 1976 года Т140 имел гидравлический дисковые тормоза как для передних, так и для задних колес. До этого ранние версии оснащались задним барабанным тормозом с конической ступицей. Задний барабанный тормоз с одной ведущей колодкой был предусмотрен для последних Bonnevilles, предложенных фабрикой Meriden в 1984 году, но фабрика была закрыта до начала производства. С 1982 года в качестве опции были доступны сдвоенные передние тормозные диски.
Электрическая система
T140 имеет стандартный Лукас 12 вольт электрическая система, ранние модели были положительная земля с изменением на отрицательную землю с 1979 года. Стабилитроны используются для регулирования напряжения. Используемые ранние двигатели контактный выключатель зажигание с электронное зажигание становится стандартной установкой на все 750-кубовые модели Triumph Twin с 1979 года.
9 Bonneville Racing Legends And Daredevils
via Bike EXIF
True to its intended billing, the T120 Bonneville offered the highest performance amongst all standard production motorcycles. This further propelled the Triumph Bonneville’s desirability as a weapon of choice for most speed-hungry racers. Interestingly, from the racing development and glory in the 1960s emerged the first generation Thruxton and Scrambler models of the Bonneville.
via Pinterest
Together, these Bonnies amassed an outstanding number of victories in the 60s and 70s, spread across the Thruxton 500-Mile Race Series, Isle of Man TT, The International Six Day Trial, AMA Dirt Track Races, AMA Hill Climb, and AMA TT. As the Bonneville’s cult following grew in sporting folklore, legendary daredevil Evel Knievel also chose to straddle a Bonneville during the 1967 ill-fated attempt to jump the Ceasar’s Palace fountain in Vegas.
Компания Триумф как производитель мотоциклов — история
К сентябрю 1991 года компания наладила производство трёх пар новых моделей — Trophy, Daytona и Trident, представленные на Кёльнской выставке в 1990 году.
Это были два мотоцикла Trident, с двигателями объемом 750 и 900 куб см. и без обтекателей, спортивные мотоциклы Daytona, с двигателями объемом 750 и 900 куб.см. и полными обтекателями, мотоциклы для мототуризма Trophy с обтекателями и двигателями объемом 900 и 1200 куб.см.
В это время, компания выпускала очень мало мотоциклов – не более восьми в неделю.
К 1996 году производство выросло до 15000 мотоциклов, были запущены в серию мотоциклы класса эндуро Tiger 900, Sprint, ретро-модель Thunderbird, Adventurer.
Постепенно происходило переоснащение выпускаемых моделей, конкуренция с известными компаниями, выпускающими мотоциклы, Honda и Ducati, вынуждала конструкторов Triumph разрабатывать новые мотоциклы с техническими характеристиками, опережающими своё время.
В результате этого в 1997 году была выпущена потрясающая по своему внешнему виду и техническим характеристикам модель Т595 Daytona, которая позволила марке Triumph снова стать элитным производителем мотоциклов.
Двухтысячный год ознаменовался выпуском девяностотысячного английского мотоцикла марки Triumph. За год до этого компания приступила к строительству нового завода с проектируемым выпуском пятьдесят тысяч мотоциклов в год.
Изначально мотоциклы Triumph родом из Великобритании, можно сказать что Англия — страна производитель мотоциклов Триумф. На сегодняшний день компания Triumph имеет свои подразделения в США, Канаде, Франции, Германии, Бельгии, Австрии и ряде других.
В настоящее время в модельный ряд мотоциклов Triumph входит достаточно большое количество модификаций с двигателями объемом от шестисот до двух тысяч трёхсот куб.см.
Визитной карточкой компании является трёхцилиндровый двигатель, так же, различных объемов с четырёхклапанными головками, системой впрыска и жидкостной системой охлаждения, которыми оснащается большая часть выпускаемых мотоциклов.
7 From Race Designed Bonnevilles To Retro Styled Bonnevilles
via Pinterest
The first Triumph motorcycle to rock the Thruxton badge was the 1965 limited edition, Thruxton Bonneville. The production class racer was hand-built and developed for homologation purposes for British endurance races. From this original race-designed Bonneville sprung the more familiar and modern cafe racers; Thruxton 900, Thruxton R, and Thruxton 1200.
via MCN
For many, the late 1960s marked the finest hour for the Triumph Bonneville. After a series of progressive developments, the Bonneville evolved into a prime retro-styled motorcycle. Furthermore, the Bonneville received its first major makeover to feature smoother power delivery, improved carburetors, altered seat units, new tank badges, and a distinct silver color scheme. The more modern Bonneville T120, T100, 790, 800, 900, 1200, SE, and Black models are classic examples that pay homage to the widely adored 60s retro-styling.
Рекомендации
Примечания
- Нельсон, 2001. 28 с.
- История британского автомобилестроения, 2007. С. 166 – 167.
- Гайлин, 1997. С. 44.
- Нельсон, 2001. с.59.
- История британского автомобилестроения, 2007. С. 180 – 181.
Библиография
- Бэкон, Рой (1990). Triumph T140 Bonneville и производные, 1973-1988 гг.. Нитон Паблишинг. ISBN 978-1-85648-305-6.
- Бэкон, Рой (1995). Триумф Близнецы и Тройки. Нитон Паблишинг. ISBN 978-1-85579-026-1.
- Дэвис, Айвор (1991). Триумф – Полная история. Crowood Press. ISBN 978-1-86126-149-6.
- Гейлин, Дэвид (1997). Руководство по восстановлению мотоциклов Triumph – Бонневиль и TR6, 1956-1983 гг.. Издательская компания МБИ. ISBN 978-0-7603-0183-8.
- МакДиармид, Мак (1997). Триумф-Легенда. Издательство Паррагон. ISBN 978-0-7525-2080-3.
- Нельсон, Джон (2001). Бонни – История развития Triumph Bonneville. Haynes Publishing. ISBN 978-0-85429-957-7.
- Автор не указан (2007 г.). История британского автомобилестроения. Abbeydale Press. ISBN 978-1-86147-197-0.