Форма и содержание
2012 г. в., 1043 см3, 118 л. с., 239 кг,
230 км/ч, 559 900 руб.
текст: Владимир Здоров фото: Никита Колобанов
на фото: Владимир Здоров, Степан Берестов
»К счастью, у нас не развита американская традиция носить с собой фотографии собственных страшненьких отпрысков и показывать их при каждом удобном и неудобном случае всем встречным и поперечным с требованием согласиться, что это самый красивый и чудесный ребенок.
Но российских мотоциклистов отсутствие этой традиции в родных пенатах никак не спасет: владельцы Kawasaki просто не понимают таких вещей — у них, видите ли, свое чувство прекрасного, поэтому все мы вынуждены наблюдать их изысканный вкус вокруг себя. Но, быть может, эти ребята знают что-то особенное, о чем райдеры Aprilia, Ducati, Yamaha, Honda, Suzuki, KTM и BMW даже не догадываются?..
В компании Kawasaki работают совершенно иные японцы, нисколько не похожие на своих коллег по цеху,— «зеленые» запросто ломают любые стереотипы и вековые мировоззрения. Что, нужно сделать большой туристический мотоцикл в стиле adventure? Двухцилиндровый двигатель и длинноходные подвески с приличным клиренсом?
Это ретроградство! Возьмем двигатель от «злого» нейкеда Z1000, слегка придушим и воткнем в набор пластиковых деталей конструктора «сделай сам», очевидно, должных олицетворять собой дизайн
Чтобы не заострять внимание на таких мелочах, как стиль, предложим потребителям огромный офисный диван, он же — сиденье, широченный «лопух» регулируемого обтекателя, запросто «съедающий» и двухметровых европейцев
Накидаем, как сейчас принято, электроники — ABS от Bosch, систему трекшнконтроля KTRC (Kawasaki Traction Control) с тремя уровнями, несколько вариантов карт зажигания (скажем, для овощей и зелени) — разбавим всё это дело сверхмягкими подвесками с акцентом на перевернутую вилку, с заводскими регулировками в стиле «испорченное желе», и добавим в этот самурайский техномикс убийственную для конкурентов цену!
И вот ведь что характерно — такой подход работает! Особенно в прижимистой, как десяток одесских ростовщиков, и закатанной по самую толерантность узаконенных однополых браков Европе.
Скажем, в эстетствующей Франции никого не смущают несколько своеобразные дизайнерские решения большинства моделей Kawasaki — в стране потребителей лягушек эта марка уже давно и плотно обосновалась на одном из лидирующих мест по продажам. Но считать деньги умеют не только французы! Компания Kawasaki недурно чувствует себя и на нашем, куда более загадочном, чем Шахерезада вместе со всеми своими тысячами сказок, рынке.
Версии модели
Мотоциклисты могут сделать выбор между новым Versys 1000 S
, который предлагает широкий набор передового оборудования и электронных помощников, или обновленнымVersys 1000 SE , в котором KECS оснащена технологией Skyhook. («Связан» относятся к функциям, связанным с интегрированными режимами управления. «A» обозначает функции, доступные в качестве аксессуара.)
ФУНКЦИЯ | VERSYS 1000 S | VERSYS 1000 SE |
Электронные дроссельные заслонки | ||
Электронный круиз-контроль | ||
KCMF (Пакет электроники, дополненный IMU) | ||
KTRC | Связан | Связан |
Выбор режимов мощности | Связан | Связан |
Проскальзывающее сцепление | ||
Двусторонний KQS | ||
KIBS | ||
KECS | — | Связан (Skyhook) |
Интегрированные режимы управления (связывают KTRC, режимы мощности, KECS) | ||
Адаптивное светодиодное освещение | ||
Приборная TFT-панель с возможностью подключения смартфона | ||
Увеличенное ветровое стекло | ||
Обогрев ручек руля | * | * |
Защита рук | ||
Высокопрочное (матовое) лакокрасочное покрытие |
Новое для модели 2021 года
* Обогрев ручек руля является аксессуаром или стандартным оснащением в зависимости от региона продаж
DIFFERENT STROKES
The final few kilometres to our destination were a mixed bag of broken roads and smooth stretches. While we’d been on the motorcycles for nearly half the day, with the prospect of an equally long time before we got back home, there were no signs of fatigue whatsoever. This impromptu ride was the ultimate way to put a stressful week behind, and come to think of it, these purpose-built sport-touring motorcycles made all the difference.
Parked at a vantage point that offered a spectacular view of a waterfall we’d just discovered, it was time to answer the lingering question. Which one’s the better sport tourer of the two? The answer to which was harder than we’d initially thought.
The BMW F 900 XR is an extremely capable everyday machine, one that turned out to be far more involving to ride than the Kawasaki. Its smaller size also makes it more manageable in the city, especially for short riders. The motorcycle’s sporty demeanour will appeal to enthusiasts, while its quality levels and equipment add to the sense of premiumness. Naturally, the BMW F 900 XR Pro sports a premium price tag, at Rs 12.40 lakh, and that’s sans IMU-based electronics. If you are willing to skip the quickshifter and the electronically adjustable rear shock for a manually adjustable unit, the base F 900 XR, at Rs 10.95 lakh, undercuts the Versys 1000 by Rs 50,000; this makes it a deal worth considering.
However, if you are looking for a proper, big touring machine, the Kawasaki Versys 1000 is definitely the better motorcycle of the two. Its spacious seats, relatively relaxed ergonomics and a gem of an engine will make munching miles a breeze. This, along with better luggage carrying capacity, makes the Versys 1000 the ideal road-biased bike to cover huge distances on, but perhaps a little overkill for more casual use. Either way, whichever bike you choose, you won’t go wrong.
Kawasaki Ninja 300
Прямой потомок 250R конструктивно не отличался от своего предшественника. Главная отличительная черта – доработанная трансмиссия и немного лучшая эстетика, благодаря которым 300-й стал более серьезным и строгим. Мотоцикл построен на стальной раме.
Самым важным улучшением, которое принесла 300-я серия, была улучшенная степень сжатия. Это привело к увеличению рабочего объема и большей мощности двигателя спортивного мотоцикла. В довершение всего на мотоцикл установили электронный впрыск топлива.
Этот мотоцикл имел привлекательную цену. А стильный дизайн Ninja 300 обеспечил высокие продажи производителю. Байк был снят с конвейера в 2017 году и заменен на Ninja 400
Тестирование
Разумеется, базовая версия — тоже весьма неплохой мотоцикл. Рядная четвёрка издаёт отличный звук выхлопа, а впуск его завывает подобно приглушённому Kawasaki Z1000. Двигатель обладает мощным подрывом на средних оборотах, начинающимся на 4000. А за 6000 начинается полный отрыв — Versys превращается в изрядно тяжёлый реактивный снаряд. Это большой мотоцикл, и с учётом его мощности, на нём довольно легко довести до проблем. Мне потребовалось несколько минут, чтобы привыкнуть к его весу и тяге, но пообвыкнувшись, его довольно легко обуздать. С учётом его размера, я довольно легко маневрировал в пробках, но конечно держа в голове, что он весит 255 кг.
Зеркала Kawasaki Versys 1000 расставлены довольно широко, и в них неплохо видно, а вот в потоке приходится быть очень аккуратным. В пробках двигатель Versys 1000 довольно сильно греется и поэтому вентилятор включается часто, но жар почти не достигает ног. Как только представилась возможность, я освободил его табун в 120 голов на загородной дороге и он превратился в в сверхзвуковой пожиратель километров. Во время мощного разгона я нащупал отсечку на 10000 оборотах, но чувствовалось, что двигатель в принципе способен на большее. Он с лёгкостью достигает возмутительно больших скоростей, а до полутора сотен доходит во мгновение ока.
На высокой скорости туристический Kawasaki Versys 1000 ощущается чрезвычайно устойчивым и удобным, и во многом это благодаря отлично отстроенной подвеске. Длинноходная вилка прекрасно сглаживает неровности дороги и поглощает кочки и ямы одинаково хорошо. Задний моноамортизатор как и раньше имеет внешний регулятор, и тоже обеспечивает отличный уровень комфорта. Я с лёгкостью могу представить себе 1000 км за день в седле Versys 1000 без усталости физической и моральной. Ветровик отлично работает, полностью убирая болтанку головы и благодаря этому снижая усталость. Нет нужды говорить, что длинные поездки подразумевают езду не только по прямой, и вот тут небольшая ложка дёгтя.
При жёстком торможении мягкая длинноходная вилка Kawasaki Versys 1000 клюёт, а высокий центр тяжести заставляет желать чуть большей стабильности в поворотах. Правда, его шины Bridgestone Battlax хорошо держат, а выход из поворотов впечатляет благодаря мощной тяге на средних оборотах. Привыкнув к его динамике, я ощутил уверенность и проходил повороты на неплохих скоростях. Versys неплохо сбалансирован в плане туристических возможностей и спортивного характера, и езда на нём увлекательна почти в любых условиях. С учётом его дорожной направленности, я несколько сомневался, тем более, что он большой и тяжёлый, но и лёгкое бездорожье он выдержал неплохо.
Что нового?
ДВИГАТЕЛЬ
- Мощность увеличена с 64 до 69 л.с.
- два крепления на сайлентблоках (до сих пор был одни)
- изменена выхлопная система (коллектор и глушитель составляют единое целое).
ШАССИ
- Вилка от Showa вместо Kayaba (пружина в левой, затухание в правой голени)
- начальное натяжение пружины амортизатора регулируется ручкой
- подножки сдвинуты на 15 мм вниз и на 20 мм вперед
- измененные передние суппорты, задний тормозной диск увеличен с 220 до 250 мм
- улучшенная ABS (модулятор давления Bosch 9,1 MB)
- усиленный каркас , благодаря которому полезная нагрузка увеличилась со 180 до 210 кг.
ДРУГИЕ УЛУЧШЕНИЯ
- Новый вид обтекателя
- стекло увеличилось на 70%
- регулировка высоты окна в диапазоне 60 вместо 30 мм
- 21, а не 19 литров вмещает топливный бак
- рамы багажника лучше интегрированы с рамой (ширина с ящиками уменьшилась на 100 мм)
- большие зеркала
- новая приборка.
Nit-picks
Now I’ll warn you, some of these are really ‘nit-picky’ and have next to no bearing on my overall opinion of the bike… but nevertheless.
Continuing from above, if playing ‘fuel light bingo’ the remaining estimated range will disappear when it gets below ~20 miles – so you’re playing on ‘squeaky-bum-time’ hard mode. On that, I’m still not loving the vague range figure ‘~150+ miles’ on a full tank until you get about 50 miles in. Get rid of the ‘+’ and just give me a full estimated 200-mile range number to look at, please.
I still haven’t even thought about making use of the GPS bracket that you get with the Grand Tourer package. Personal preference maybe, but it just makes me think – why not upgrade the TFT screen to include Android Auto/Apple CarPlay functionality, or failing that, give a full GPS option instead of the mounting bracket?
Though weirdly not a standard feature on touring motorcycles, the buttons aren’t backlit. You quickly learn the basic button layout… but it’s a luxury for night time riding.
The quick shifter is tuned perfectly when riding at speed, but at lower speeds, it can induce a judder when flicking down/up. I just use the clutch clicking through gears 3/2/1 – yes, woe is me. Whilst at speed, the screen does really well but can’t be moved easily. Two twisty bits on the left and right secure it, so you have to stop to adjust. I just leave it at the top level.
Mirrors are exceptional for viewing behind – but to adjust them they’re a serious pain, with nuts that chew up way too easily and don’t seem to stay secure. Perhaps not a uniquely Kawasaki fault, but just an annoyance.
No USB charging ports, just the 12V socket at the front. And whilst we’re there, the fog-light switch is awkwardly placed, tucked a left-hand reach away behind the right side of the bar.
You can fit a lot of luggage in the top box & panniers, though the top box suggests a 5kg weight limit, and tells you to not exceed 80mph ‘cause you’re at risk of binning it’. Is it me, or is 5kg luggage on the rear a bit low for a 257kg bike? Keyless/remotely operated luggage would be nice, too.
The valve stems are an absolute pain in the arse to get to when checking/filling the tyres. I did say some of these were real small nit-picks. Oh, and giving her a good wash takes ages, there are so many nooks and crannies!
Путь извилистый
Дорога, ведущая в неизвестность, не может быть простой, это ясно. В череде поворотов первым из двух проявил себя Tracer, имеющий Dunlopy D 222 L. Мот быстро движется и движется легко, только хорошо заметный момент выпрямления во время торможения в сборке слегка портит хорошее настроение. Радиальные зажимы работают эффективно и эффективно, обеспечивая четкую точку срабатывания, кроме того, ручка имеет регулировку. Настройка вилки и амортизатора жесткая, но не неудобная.
После переключения на Kawasaki, который ездит на шинах Bridgestone T 30 F, выясняется, что Tracer ездит хорошо, но Versys еще лучше! Поворот с любым радиусом преодолевается более удобно и без выпрямляющего момента. Вилка более удобная, но цена этому слабая обратная связь переднего колеса. Тормоз, кажется, немного тупит. Компенсация этому – прецизионный ABS. Кроме того, Кроме того, его четырехцилиндровый двигатель имеет более сильный разгон в среднем диапазоне.
Post Views: 4 067
2 Braking Is Precise And Progressive
Via: Paultan.org
The braking performance offered by the 2022 Kawasaki Versys 1000 is much superior to the Versys 650. The main reason for impressive braking performance lies with the excellent braking hardware provided by Kawasaki. The front end of the Versys 1000 gets dual 310mm petal-style discs with four-piston calipers, and the rear comes with a single 250mm disc with a single-piston caliper.
Via: Paultan.org
The front brakes were found to be one of the sharpest of the segment, and even a small pull in the brake lever leads to the motorcycle stopping with no hesitation. The front-end dive is manageable, and the ABS is not very intrusive. The same bite and progression are offered by the rear end too. The rear also gets the ABS as standard, and that does help this heavy-weight motorcycle to comfortably come to a stop.
Kawasaki Versys 1000 price & availability
For 2022, the Kawasaki Versys 1000 range comes in a few variations. On the certificate, Verity is officially known as a ‘Versys 1000 SE Grand Tourer’ and priced up at a cool £16,799. For that you get a top electronics setup (the SE bit) and all of the touring accessories, which include the Kawasaki Electronic Control Suspension, 6-axis IMU, quickshifter, sat-nav mount, clean-mount panniers (56L total) + 47L top box, and a few other bits (cornering lights, frame sliders, fog lights etc). But the cherry on top, heated grips!
The Versys 1000 is introduced as a base-model machine, with a starting price of £10,499 (and the Versys 1000 S starting at £13,199) though doesn’t benefit from top KECS (electronic suspension). For comparison, the Yamaha Tracer 9 GT is £12,300, the Honda NT1100 is £12,399, and the Suzuki GSX-S1000GT is £11,599.
Where the luxury Verity is up there in the premium bracket, the Kawasaki Ninja 1000 SX Performance Tourer model is a more comparative £13,549 to the above.
The Versys 1000 is available in either Emerald Blazed Green or Metallic Graphite Grey (as in my photos), and this newest Versys model is already in Kawasaki dealers across the UK, ready for a test ride if you fancy.
Reliability & build quality
4 out of 5 (4/5)
You shouldn’t worry too much about Kawasaki Versys 1000 problems – it has been around for nine years now and is a solid machine with a proved track record of reliability.
The inline four motor has a service indicator on the dash (this arrived in 2019) to help remind you when it is time to get it looked at, which is helpful if you forget it is every 7500 miles. Owners report the finish is generally fairly high, although we don’t have any reviews of this new bike.
Build quality on the Versys 1000 isn’t the most modern-looking for 2021, but it’s functional. Think of the Kawasaki as the value end of the scale of sports tourers.
Тестирование
Разумеется, базовая версия — тоже весьма неплохой мотоцикл. Рядная четвёрка издаёт отличный звук выхлопа, а впуск его завывает подобно приглушённому Kawasaki Z1000. Двигатель обладает мощным подрывом на средних оборотах, начинающимся на 4000. А за 6000 начинается полный отрыв — Versys превращается в изрядно тяжёлый реактивный снаряд. Это большой мотоцикл, и с учётом его мощности, на нём довольно легко довести до проблем. Мне потребовалось несколько минут, чтобы привыкнуть к его весу и тяге, но пообвыкнувшись, его довольно легко обуздать. С учётом его размера, я довольно легко маневрировал в пробках, но конечно держа в голове, что он весит 255 кг.
Зеркала Kawasaki Versys 1000 расставлены довольно широко, и в них неплохо видно, а вот в потоке приходится быть очень аккуратным. В пробках двигатель Versys 1000 довольно сильно греется и поэтому вентилятор включается часто, но жар почти не достигает ног. Как только представилась возможность, я освободил его табун в 120 голов на загородной дороге и он превратился в в сверхзвуковой пожиратель километров. Во время мощного разгона я нащупал отсечку на 10000 оборотах, но чувствовалось, что двигатель в принципе способен на большее. Он с лёгкостью достигает возмутительно больших скоростей, а до полутора сотен доходит во мгновение ока.
На высокой скорости туристический Kawasaki Versys 1000 ощущается чрезвычайно устойчивым и удобным, и во многом это благодаря отлично отстроенной подвеске. Длинноходная вилка прекрасно сглаживает неровности дороги и поглощает кочки и ямы одинаково хорошо. Задний моноамортизатор как и раньше имеет внешний регулятор, и тоже обеспечивает отличный уровень комфорта. Я с лёгкостью могу представить себе 1000 км за день в седле Versys 1000 без усталости физической и моральной. Ветровик отлично работает, полностью убирая болтанку головы и благодаря этому снижая усталость. Нет нужды говорить, что длинные поездки подразумевают езду не только по прямой, и вот тут небольшая ложка дёгтя.
При жёстком торможении мягкая длинноходная вилка Kawasaki Versys 1000 клюёт, а высокий центр тяжести заставляет желать чуть большей стабильности в поворотах. Правда, его шины Bridgestone Battlax хорошо держат, а выход из поворотов впечатляет благодаря мощной тяге на средних оборотах. Привыкнув к его динамике, я ощутил уверенность и проходил повороты на неплохих скоростях. Versys неплохо сбалансирован в плане туристических возможностей и спортивного характера, и езда на нём увлекательна почти в любых условиях. С учётом его дорожной направленности, я несколько сомневался, тем более, что он большой и тяжёлый, но и лёгкое бездорожье он выдержал неплохо.
Gallery
Check out all the pics that go with this story! Click on the main sized pic to transition to the next or just press play to show in a slideshow.
Bondo likes the upright seating position on the Versys. Bondo puts the Versys through its paces. The gauges have all the information necessary when you’re on the road. Photo: Kawasaki The view from up top. Photo: Kawasaki Photo: Kawasaki The Versys is at home on the pavement. If you want to ride off into the sunset, the Versys will do the trick, as long as the road is paved. Photo: Kawasaki Photo: Kawasaki Photo: Kawasaki The long-travel suspension makes for a comfortable ride. Photo: Kawasaki While the bodywork isn’t exactly pretty, it’s not totally hideous. Here’s what the orange Versys looks like, available in Canada in 2013. Photo: Kawasaki Luggage does not come standard with the Kawasaki. The rear subframe was beefed up to carry luggage. Photo: Kawasaki Photo: Kawasaki Photo: Kawasaki Here’s a close-up of those 17-inch wheels. Note the tire tread pattern.
SPECIFICATIONS
Bike | 2012 Kawasaki Versys 1000 (unchanged for 2013) |
MSRP | $13,999 |
Displacement | 1043 cc |
Engine type | Inline four, DOHC, four-valve heads, 6-speed |
Power (crank)* | 118 hp |
Torque* | 86 lbs-ft |
Tank Capacity | 21 litres |
Carburetion | EFI |
Final drive | Chain |
Tires, front | 120/70 ZR17 |
Tires, rear | 180/55 ZR17 |
Brakes, front | Dual 300 mm semi-floating petal discs |
Brakes, rear | Single 250 mm semi floating petal disc |
Seat height | 845 mm (33.3 in.) |
Wheelbase | 1520 mm (59.8 in) |
Wet weight* | 229 kg (527 lbs) |
Colours | Steve’s test model was brown – 2013 models available in black or orange. |
Warranty | One year |
* claimed |
Краткая история модели
2012 г. – начало выпуска Kawasaki Versys 1000. Первое поколение.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000ACF.
2013 г. – без существенных изменений.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000ADF.
2014 г. – последний год производства первого поколения.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000AEF.
2015 г. – выпуск второго поколения мотоцикла. Начиная с этого года, модель Kawasaki Versys 1000 получает алюминиевую дуплексную раму (вместо стальной), измененный дизайн пластика, передней части мотоцикла и фар. Кроме того, доработке подвергаются передние тормоза (диаметр дисков увеличивается с 300 до 310 мм, а суппорта становятся радиальными), двигатель (максимальная мощность возрастает с 118 л.с. до 120 л.с.), задний моноамортизатор (становится полностью регулируемым), а снаряженная масса увеличивается на 11 кг (с 239 до 250 кг).
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000BFF.
2016 г. – без существенных изменений.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000BGF.
2017 г. – без существенных изменений.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000BHF.
2018 г. – без существенных изменений.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000BJF.
2019 г. – рестайлинг модели. Третье поколение.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000CKF, KLZ1000DKF.
2020 г. – без существенных изменений.
Модель: Kawasaki Versys 1000 (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000CLF, KLZ1000DLF.
2021 г. – появление новой S-версии.
Модель: Kawasaki Versys 1000 / SE / S (все рынки). Заводское обозначение: KLZ1000CMFNN, KLZ1000DMFNN, KLZ1000EMFNN.
Conclusions
It’s fast, comfortable, handles pretty well and with a 21-litre fuel tank and my measured consumption in the 5.2 – 5.4L/100km range, it has a very good fuel range. It’s a great city bike or day tripper, and throw in the optional Kawasaki hard bags and topbox and you’ve got yerself a pretty decent long-distance cruise missile that won’t wallow and lurch its way through the twisties.
If you want to ride off into the sunset, the Versys will do the trick, as long as the road is paved. Photo: Kawasaki
Even at that, the Versys 1000 is a bit of a puzzler to me. I like that, unlike others in the class that sport 19-inch front wheels, it has no off-road aspirations whatsoever. More sporty tourer than adventurer.
But overall, it doesn’t do anything that a 1250 Bandit, a Honda CBF1000 or even Kawasaki’s own Ninja 1000 doesn’t do. And at $13,999, it and the Ninja carry the highest sticker price of that group. The 1250 Bandit and Honda’s CBF1000 are a significant two grand less.
Спокойствие и комфорт
Первая передача включена, старт. Двигатель мурлыкает и работает мягко. Здесь нет рваных, сильных толчков. Следующие передачи включаются легко, и регулируемая рукоятка сцепления не требует применения большого усилия. Я быстро сладил с мотоциклом, поэтому первые виражи прохожу интуитивно. Кавасаки – с колесной базой 1415 мм (для сравнения – Suzuki V-Strom 650: 1560 мм) – позволяет без усилий вводить в поворот и проехать точно выбранный путь. То есть, плавно, легко и приятно.
Versys – это квинтэссенция funbike, когда дело доходит до навигации. А может ли он быть туристом? Кавасаки очень хорошо пошел в этом направлении. Двигатель был встроен в сайлентблоки, подножки переместились на 15 мм вниз и на 20 мм вперед, стекло увеличилось почти вдвое, емкость топливного бака увеличилась на 2 литра, был усилен каркас, увеличена нагрузочная способность на 30 кг, а опоры багажника были интегрированы с машиной и сейчас менее заметны. Нет никаких сомнений: Versys больше не может быть фанбайком, и, если это так, может быть хорош в повседневном использовании и даже во время путешествий.
Kawasaki Versys 650 Новая приборка выглядит оригинально и читаемость не плохая.
Kawasaki Versys 650 Вилка имеет регулировку предварительного натяжения пружины (левая голень) и демпфирование отскока (справа – на фото).
Kawasaki Versys 650 – Тормоз работает намного эффективнее, чем у предшественника
Kawasaki Versys 650 Амортизатор потерял регулировку демпфирования, но получил ручку регулировки натяжения пружины.
К хорошим подвескам прилагается комфортное положение за рулем. Вы удобно сидите на широком мягком сиденье, а большее стекло обеспечивает отличную защиту. Жаль, что регулятор находится снаружи стекла, так что о регулировке во время движения можно забыть. Более низкие подножки увеличивают угол изгиба колена, но они все еще достаточно высоки, чтобы не тереться об асфальт во время более жестокй езды. Кроме того, на новом Versys вы сидите более расслабленно, а не – как раньше – в стиле «в атаку!».
Изменения получили и тормоза. Плавающие суппорты более агрессивно вгрызаются в диски, чем в предшественнике, имеют лучшее распределение и лучшую обратную связь. Новый ABS Bosch работает точнее в подполье. Благодаря этому при резком торможении задние колеса не теряют контакта с землей. Так держать!
Friction throttle system
The throttle on the Versys is now a complete fly-by-wire system, but the engineers have cleverly applied a friction system that exactly mirrors a normal twin cable set-up. If we hadn’t been told, we would not have noticed, but what you do notice is the very precise fuelling that this and the new electronic throttle valves allow, and the bike is flawless from tick over to full chat and back again.
Given the touring capabilities of the Versys, the decision to keep with chain drive seems odd however. With absolutely no off-road pretensions for the bike, having shaft drive would seem an obvious, if not obligatory, inclusion for the Kawasaki. When we quizzed the production team about this omission back at the hotel, there was no clear answer, save for some talk about trying to save weight.
On a bike of these dimensions and intended use, the reasoning seemed unconvincing. Not that there’s anything wrong with the caramel smooth chain transmission on the Versys, it’s just a shaft would be more appropriate for the bike and the likely owners.
Ride quality & brakes
4 out of 5 (4/5)
For demolishing miles the Versys S is excellent and with the screen (which is the accessory ‘larger’ item and is 90mm higher and 140mm wider than the stock one on the 2020 Versys) on its highest setting, riders over six-feet tall will feel little buffeting.
The seat is sumptuous, the hand guards help the heated grips do their stuff (annoyingly their power level isn’t shown on the dash) and there are few vibrations. However while not having the SE’s semi-active suspension will save you £1900, the S’s conventional items may leave you a little annoyed.
When you start to ride at a brisk pace, solo or two up, the S’s conventional shock lacks that support you get from the semi-active units varying their damping levels and is a bit of a disappointment.
There is a remote preload adjuster, which will get a workout should owners start to load the Kawasaki up, but it is the one time you miss semi-active suspension, which allows the preload to be altered while on the go at the push of a button.
There again, the forks are fine and the price difference between the SE and S easily buys a quality aftermarket shock to replace the Kawasaki unit.
Kawasaki Versys 1000 build quality and reliability
I’ve ridden this Kawasaki Versys 1000 in all weathers for just over 12 months, covering 6,379 miles. It would have been more, but the Covid-19 lockdown meant I missed some final big trips.
But it’s been out in everything; from the beautiful weather of a Devon tour with my wife, to 200 mile blasts home in the pouring rain. It hasn’t been pampered, and I certainly should have tried to find more time to rinse it during the winter, but being used every day meant that, besides a couple of treatments with XCP Rust Blocker and ACF-50 for corrosion protection, the adventure tourer had a relatively hard life. And on some of the fasteners at least, it shows, some of the unpainted black metal finish showing noticeable furring and the exhaust header pipes going a nice shade of brown. Fortunately, they’re made of stainless steel, so a little lemon juice and tin foil brought them back up a treat.
The fasteners did clean up, but they still showed some signs of corrosion. More annoying was the patch of rust on the screen carrier, which looks like paint damage thanks to a stone chip; if this were my bike, I’d be back at the dealer asking for that part to be replaced.
Other than that, the caliper pistons are showing signs of salt damage, though most of the rust spots appear to be cleaning off okay; this isn’t a failing of Kawasaki, it’s simply a reminder of why it’s vital to keep the pistons clean and (carefully) greased. The bike’s due a service, so I’d hope that the dealer would have a look at this. You can find out more about maintaining brake calipers in this article.
Overall, given the amount of salt that seemed to be used on the roads around here during the winter, the Kawasaki has faired as I’d expect it to. Fortunately the plastics are excellent quality and stand up well to being removed, so other than some small gripes over the quality of some bolts and other small parts, the Versys 1000 is a well-built piece of kit.
Self-healing paint
Yes, you did read that correctly – the Versys 1000 has ‘highly durable paint’ in the areas likely to see the most wear. The paint is effectively not quite set, so if it does get scratched, it will gradually flow back and repair the damage over a few days so that you’d never know there had been any. While this is indeed a truly ground-breaking innovation on a motorcycle. Kawasaki was at pains to clarify that, unlike the Terminator T-1000, the Versys SE 1000 will not actually reform itself after a crash. Shame.
We took the 1:30 ferry from Lanzarote for the 25-minute trip across to Fuerteventura, the bikes strapped to the decks of the vast catamaran with more force than perhaps the crash bars were meant to tolerate. Once unloaded, it was time to fire up the SatNav and go exploring again, the sole appointment being dinner at 8 pm. Leaving the port through the suburbs and out into open country, I was surprised to find myself on the island’s sole stretch of motorway, the ambitiously named F1.
With nine miles of deliciously flat and sweeping three-lane tarmac ahead of me (and no speed cameras), it was time to open the taps on the Versys and see what it could do. With a wonderful howl from the air intakes, the motor propelled the bike forwards in an intensely satisfying rush as I clicked through the box and into top.