Harley-Davidson Fat Boy Special

HARLEY-DAVIDSON FLFBS FAT BOY 114 (2020) Price

Available with two engine sizes, the Fat Boy range starts at £17,545 for the 107 cubic inch (1753cc) in a solid colour. Add more colours and more ‘cubes’ and you end up at the 114 cubic inch (1868cc) in custom two-colour, as reviewed here, at £20,225, only topped by the limited-edition 30th anniversary model (in Terminator-esque black and copper) at £20,495.

By way of comparison, its nearest rivals, Triumph’s Rocket 3 starts at £19,500 and Ducati’s X-Diavel from £17,595. Against these, the Harley does seem overpriced (especially when we look at the rider-aids further down), but surely if you are buying a bike like the Fat Boy then that’s part of the attraction. Yes, it’s an extravagance, a treat, a splurge – call it what you want, but the purchase of a Fat Boy is a decision most certainly made with the heart, not the head.

As with all Harley-Davidsons, of course, the initial outlay on the bike could be the start of a very expensive journey, with nearly all aspects of the bike being tailorable through the (fully warranted) factory parts catalogue.

Прорыв серии Softail

Мотоциклы Harley-Davidson серии Softail — это байки, стилизованные под ретро-модели без мягкой задней подвески (hardtail), но с современным уровнем комфорта Он обеспечивается потайным амортизатором, скрытым под седлом. Серия ведет историю с 1984 года, и до «Толстяка» в ней было выпущено три модели: FXST (1984), Heritage (1986) и Springer (1988). Они не были провальными, но и культового статуса поначалу не имели.

suprememotos.com

Выход в 1990 году Harley-Davidson Fat Boy и его «продакт-плейсмент» в «Терминатор 2: Судный день» серьезно оживили интерес к новой модели и серии в целом. Благодаря столь качественной рекламе (хотя и нет точной информации, выбирали конкретно эту модель именно в рамках рекламной кампании, или же она взята спонтанно) продажи «Харлеев» линейки Softail пошли вверх.

О том, что дела у компании в начале 90-х шли хорошо, свидетельствует хотя бы то, что если в июне 1990 ее акции стоили 1,5 доллара, то за год после премьеры фильма подорожали на доллар, а уже к концу 90-х котировались по $20.

What is the Fat Boy?

The Fat boy is a softail cruiser type motorcycle. Many people wonder how it comes to have its name. The term was given to the bike because of Willie’s interpretation of its massive size. It’s also a name that links the bike back to the Fat Bob model that was manufactured earlier with similar DNA. To further explain the term “softail,” it describes the appearance of a rigid hardtail chassis that is designed with a swinging arm and has concealed springs. It refers to the type of frame. The concept for the softail frame was bought from its engineer Bill Davis and is an in-house product which is currently designed by the Harley-Davidson team.

Прорыв серии Softail

Мотоциклы Harley-Davidson серии Softail — это байки, стилизованные под ретро-модели без мягкой задней подвески (hardtail), но с современным уровнем комфорта Он обеспечивается потайным амортизатором, скрытым под седлом. Серия ведет историю с 1984 года, и до «Толстяка» в ней было выпущено три модели: FXST (1984), Heritage (1986) и Springer (1988). Они не были провальными, но и культового статуса поначалу не имели.

suprememotos.com

Выход в 1990 году Harley-Davidson Fat Boy и его «продакт-плейсмент» в «Терминатор 2: Судный день» серьезно оживили интерес к новой модели и серии в целом. Благодаря столь качественной рекламе (хотя и нет точной информации, выбирали конкретно эту модель именно в рамках рекламной кампании, или же она взята спонтанно) продажи «Харлеев» линейки Softail пошли вверх.

О том, что дела у компании в начале 90-х шли хорошо, свидетельствует хотя бы то, что если в июне 1990 ее акции стоили 1,5 доллара, то за год после премьеры фильма подорожали на доллар, а уже к концу 90-х котировались по $20.

Технические особенности Харлей Дэвидсон V Rod

Что касается технической части данной модели, то здесь есть что обсудить. Начать, пожалуй, стоит с двигателя, так как в новом «Харлее» он стал своеобразной изюминкой. Помимо установки водяного охлаждения, двигатель получил угол развала цилиндров в 60 градусов, а также верхний распредвал. В модели V-Rod инженеры впервые решились сделать двигатель именно таким. Дело в том, что на старых «Харлеях» угол наклона цилиндров составлял 45 градусов, и использовался нижневальный механизм газораспределения. Однако на этот раз, компания Harley Davidson поставила задачу снять с двигателя большую мощность. Тогда и было решено позаимствовать идею у спортивных мотоциклов, которые уже тогда имели угол наклона цилиндров в 60 градусов.

Кстати, среди мотолюбителей есть миф о том, что данный двигатель разрабатывался совместно с , но на самом деле это не совсем так. Дело в том, что концерн «Porsche» имеет отдел, который проводит испытания и тестирование новых двигателей. После разработки, двигатель от нового V Rod был отправлен именно туда, с целью получить предложения по его усовершенствованию и доработке.

Если говорить конкретно о цифрах, то V-образный двигатель нового Харлей Дэвидсон V Rod получил два цилиндра, которые в общем выдают объем в 1250 см3. Мощность мотоцикла составила 119 лошадиных сил, и достаточно неплохой крутящий момент – 113 Н/м. Перечисленные характеристики позволяют разогнать мотоцикл до 223 км/ч. Для модели с сухой массой практически 300 кг, это считается достаточно неплохим результатом. Кстати, порадовал и расход, как заверяет нас производитель, V-Rod в смешанном цикле потребляет 6,3 л на 100 км.

Rider aids and extra equipment / accessories

For a bike in this class, and probably more pertinently, at this price point, rider aids are few are far between on the Fat Boy. Of course we get ABS front and rear, as you would expect from any bike built to Euro 4 regs, but there’s no traction control for example (something that Harley-Davidson are slowly introducing, but via the Trike and Touring range first). We get keyless ignition, meaning we can avoid those embarrassing moments of taking ages putting gloves on, only to find the key’s still in your pocket, and self-cancelling indicators, and… er that’s it.

That’s not to say the Fat Boy needs more rider aids. I’m not sure a quickshifter, for example, would be compatible with a cruiser – do you really need to shave milliseconds of your gear changes on bikes like these? The tiny LCD portion of the dash gives all the relevant information that you would expect, including trip, rev counter, range and gear indicator, but to be honest, mounted on the tank as it is, it’s not the easiest display to read, even in ideal conditions.

You don’t need a plethora of multi-stage, programmable, user-definable, 6-axis EMUable rider modes to enjoy riding the Fat Boy – just get on and ride. By the time your tech-savvy mates have finished fine tuning their semi-active suspension, got just the right amount of TCS and calibrated their lean angle monitors, you’ll be a mile down the road, enjoying that v-twin throb and having a whale of a time. Less is more when it comes to Harleys and the Fat Boy in no exception.

When it comes to accessories though, more is more, and the range of trinkets, mods, extras and replacements is only limited by your imagination and your wallet. Nearly everything that can be unbolted from the bike can be changed to any number of alternatives along with all the added extras that you might feel is needed on such a bike including luggage, sissy bars, crash bars, highway pegs, bling etc.

2018 Fat Boy

The Fat Boy is still alive and well in 2018 and it’s presented in the form of a new redesign in the softail frame that includes Showa rear and front suspension that replaced the twin shocks with a new monoshock fitted under the seat. It offers better control of the ride along with greater comfort.

along with the addition of the new Milwaukee Eight counterbalanced Engines available in two variants. The FLFB is a 1,746cc with 109 lb-ft of torque and the FLFBS is 1,868 offering 119 lb-ft of torque. The Fat Boy has appeared in several popular films including Terminator Genisys and Terminator 2 films, as well as in Wild Hogs, CSI: Miami, Sons of Anarchy.

You can also read:

  • The 10 Best Harley Davidson Night Train Models of All-Time
  • The Five Best Harley Davidson CVO Models Money Can Buy
  • The Five Best Harley Davidson Super Glide Models
  • The Five Best Harley Davidson Motorcycles of the 1950s

13.

В нынешнем модельном году в этой линейке всего шесть моделей. Назову их по-порядку, как на картинке: Softail Slim – самая простая и даже, пожалуй, минималистичная модификация. Fat Boy – приставка «Fat» обычно дается моделям с массивным и толстым передним колесом. Delux – тут все понятно из названия!
Breakout, приспособленный под более быстрый и динамичный стиль вождения. Fat Boy Special – на нем просто чуть меньше хрома, чем на обычном Fat Boy. И, наконец, Heritage Softail Classic – большой круизер в старом стиле с кожаными боковыми кофрами и высоким лобовым стеклом. Но, как всегда, скажу – технические отличия между всеми этими модификациями минимальны. Разница лишь в декоре и внешнем обвесе.

Технические характеристики Harley Davidson Electra Glide

Тут всё зависит от конкретной модификации, потому что сравнивать “Электрички” середины 90-х годов прошлого века с современными было бы некорректно. Сейчас, к примеру, Харлей Дэвидсон Электра Глайд предлагается в разных модификациях, от Standart (с минимумом опций и без топкейса) до CVO, которая стоит, как пара “Стандартов”. Золотой серединой может стать Harley Davidson Electra Glide Ultra, в которой есть вообще всё, что можно только пожелать, но без дорогущих излишеств. Впрочем, и у неё цена стартует примерно от 2,5-2,6 миллионов рублей.

Здесь есть всё — подогревы ручек, мультимедиа-система, навигация, полностью настраиваемые подвески, великолепные тормоза с ABS, удобнейшие сиденья, огромные кофры, качественная музыка… Перечислять можно бесконечно, так что ограничимся восторгом в адрес последнего двигателя, который сейчас ставится на все Харлей Дэвидсоны, Milwakee Eight комбинированного воздушно-жидкостного охлаждения. Этот 1868-кубовый V-твин выдаёт 97,3 л.с. и 164 Нм крутящего момента, доступного уже на 3000 об/мин. И не будем забывать, что американский мотогигант указывает честную мощность на заднем колесе, а не на коленвале, как делают японцы.

О чём ещё можно рассказать? О снаряженной массе, с лёгкостью переваливающей за 4 центнера? О бензобаке в 20+ литров (в зависимости от года выпуска)? О на удивление дешёвых грипсах, которые так и хочется заменить на другие, получше? Это слишком масштабная тема, так как все поколения Harley Davidson Electra Glide очень сильно отличаются друг от друга, и, если вы хотите приобрести себе этот мотоцикл, информацию нужно искать по конкретному году выпуска. Заметим лишь, что все они для своего времени были очень, очень хороши, и даже сейчас старые модели не теряют актуальности и популярности.

FXDR 114 привлекает внимание

Весь мот интригует, потому что выглядит как смесь новых моделей Fat Bob, Breakout и автомобиля Бэтмена. Простые, грубые линии, бьющие по глазам огромный воздушный фильтр, короткая, массивная выхлопная труба, большой бак и широкое заднее сиденье, покрытые полным скользящим крылом придают ему брутальный характер. Это впечатление подчеркивается футуристическим выхлопом и массивным клипсом на руле. Даже когда он стоит, FXDR 114 выглядит страшно, и этот эффект усиливает работу двигателя. Вилочный погрузчик объемом 1868 см3 или 114 дюймов звучит как машина из Милуоки – сочная, но не слишком навязчивая. В результате вместо того, чтобы сеять страх, он привлекает и вызывает интерес. Дети на стоянке, люди выглядывающие из машин, стоящие у фонарей, парень, который даже прибежал со стройплощадки недалеко от того места, где я остановился, – я давно не видел умотоцикла так много людей

Одно можно сказать наверняка: если вы хотите привлечь внимание, вот вам мотоцикл

Он быстрый и довольно маневренный для своего размера. Этот Харли – настоящий уличный хулиган

Harley-Davidson 2016 Softail Fat Boy Special – Specs

Harley-Davidson New 2016 Softail Fat Boy Special  Engine

Harley-Davidson comes with a most powerful Twin Cam 110B with 1801 cc engine. Engine produce maximum torque of 108 feet pounds at 4000 RPM. The engine is cooled by the Air-cooled system which is very efficient even in a warm season as well. It is 6-speed cruise drive ride so, one can feel the power of machine in his hands.

Harley-Davidson 2016 s0fttail Fat Boy Special comes with a length 94.1 inches. The front seat is low about 26 inches. The capacity of fuel tank is 5 gallons or 18.9 liters so; one must not be worried about fuel. The dry weight of the bike is 709 pounds or 322 kg. This monster bike has special wheels of black in color and has a Bullet Hole Disc Cast made up of Aluminum. Front tire is D408F 140/75R17 67V while rear tire is D407 200/55R17 78V. These tires make the grip on stronger and stable.

Chassis

Harley-Davidson new 2016 Softail Fat Boy has same suspension and frame as its ancestors have with no tuning of springs or dampers. For the past seven years, there is no big mechanical change in Softtail series. Thanks to the suspension which makes this bike to perform well on all kinds of roads. Since there is no big change in the mechanical parts of Softail Special but still it is more rigid and firmer than its ancestors. Its weight is more than 4 kg than standard one but still it can ride on bumps better than standard. One of the best features of the new bike is the possibility of Cruise control by introducing the fly-by-wire throttle which is nicely attenuated for plenty to feel the smoothness and makes a U-turn manageable. Electric throttle enables Harley to fit it’s Electronic Engine Idle Temperature Management System (EITMS) from the touring models which turned off the rear cylinder when the bike stops. The cruise control lamp flash will turn green to show enabled mode and red to show disabled mode.

Design

Harley-Davidson new 2016 Softail Fat Boy comes only in Black Denim (Matt Black) and Vivid Black (Gloss). These colors are very attractive to Fat Boy lovers who only like black because there is no darker color.

Harley-Davidson New 2016 Softail Fat Boy Special Price

Harley-Davidson new 2016 Softail Fat Boy Special comes with an attractive price of $31,495 only $2500 more than the standard Fat Boy. If someone wants to upgrade the engine of a Fat Boy with 2016 Softail Fat Boy, then it will cost him more than $6000 which makes this new bike more practical one, and the new model has a little low seat as compared to standard Fat Boy.

Engine

TypeAir-cooled, Twin Cam 110B
Displacement1801cc (110cu in)
Engine Torque136Nm (108ft lb) @ 4000rpm
Gearbox6-Speed Cruise Drive

Conclusion

The newly launched review Harley-Davidson new 2016 Softail Fat Boy Special is covered under www.bikescatalog.com today. This article provides complete information about it. It is an excellent bike with great features, so be the first to purchase it and enjoy its ride with your friends and be here to have more details in the shape of review.

Comfort over distance and touring

As soon as you sit on the Fat Boy, you know you’re in for a comfortable ride. The wide seat, wide handlebars, low seat position, feet forward controls and relaxed engine all make the Fat Boy a very nice place to be. While the wide tyres may make the handling that bit heavier, the effect they have on the plush ride is self-evident. They say the bike may have been styled on a steamroller and I think that also translates into the ride – never have Cambridgeshire’s roads felt to smooth and pot-hole free. I was quite expecting to see carsfollowing close behind, benefitting from the freshly flattened road in the wake in the Fat Boy.

After a couple of hours in the saddle, the riding position does begin to take its toll – your shoulders begin to ache from the wide handlebars, wind blast (the temptation to up your speed is always there) and heavy turning, your tailbone is acutely aware that all of your upper body weight is baring straight down into your hips and, despite the large and accommodating running boards, legs become fatigued from the low seat.

None of this is a deal-breaker – don’t get me wrong – but if you are planning some big-mile journeys, just make sure you plan in a few rest breaks over and above your scheduled fuel stops. If nothing else, it will give you a chance to sit a stare in lust at the bike and talk to the crowds that will inevitably come over to look at the bike.

HARLEY-DAVIDSON FLFBS FAT BOY 114 (2020) Price

Available with two engine sizes, the Fat Boy range starts at £17,545 for the 107 cubic inch (1753cc) in a solid colour. Add more colours and more ‘cubes’ and you end up at the 114 cubic inch (1868cc) in custom two-colour, as reviewed here, at £20,225, only topped by the limited-edition 30th anniversary model (in Terminator-esque black and copper) at £20,495.

By way of comparison, its nearest rivals, Triumph’s Rocket 3 starts at £19,500 and Ducati’s X-Diavel from £17,595. Against these, the Harley does seem overpriced (especially when we look at the rider-aids further down), but surely if you are buying a bike like the Fat Boy then that’s part of the attraction. Yes, it’s an extravagance, a treat, a splurge – call it what you want, but the purchase of a Fat Boy is a decision most certainly made with the heart, not the head.

As with all Harley-Davidsons, of course, the initial outlay on the bike could be the start of a very expensive journey, with nearly all aspects of the bike being tailorable through the (fully warranted) factory parts catalogue.

Мотоциклы из фильма «Терминатор 4: Да придет спаситель» 2009 года

Этот фильм то хватится то хейтится из-за мототерминаторов, которые появились по воле создателей этого фильма. В одном из эпизодов Джон Коннор, которого в этом фильме сыграл Кристиан Бэйл, даже оседлал одного из них, предварительно перепрогаммировав.

Кадр с мототерминатором из фильма «Терминатор 4: Да придет спаситель» 2009 года

Кадр с мототерминатором из фильма «Терминатор 4: Да придет спаситель» 2009 года

Также в фильме фигурирует кроссовый мотоцикл, марку которого установить затруднительно. Его использовал персонаж Сэма Уортингтона Маркус Райт.

Кадр с кроссовым мотоциклом неустановленной марки из фильма «Терминатор 4: Да придет спаситель» 2009 года

Engine, gearbox and exhaust

While the big Milwaukee-Eight engine comes in two sizes, the figures are not that different between the two with the 107 down just 7 horses and 10 torques from the 114. With a difference of just over £1600 between the two (like-for-like), I think the bigger engine is the better choice, if for no other reason than bragging rights. Ordering a Fat Boy with an ‘economy’ engine choice is a bit like ordering a Big Mac with extra cheese, an extra patty and large fries, but a with diet Coke. If you are going large, make sure it counts!

The more I experience this engine, in 114 or 107 variants, the more impressed I am with it. It’s smooth throughout the rev-range, but not clinically so, characterful without being uncompromising – the perfect blend of old school v-twin rumble and modern rideability and fuelling. It certainly goes a long way to dispelling the vibey image of Harleys of old.

The six-speed gearbox is equally smooth, both in initial gear selection and swapping cogs on the move, all despite a foot-long connector between the foot-forward selector lever and the gearbox. With minimal practice, clutchless shifts, both up and down can, be performed with ease.

The twin exhausts are subtle yet satisfying. While the temptation may be to sling the latest 120dB slash-cut cans on a bike like the Fat Boy, this could soon become tiresome. The standard twin exhausts look great, have the right provenance (they are subtly branded with the Screamin’ Eagle logos) and yet, when in use, provide the right balance between road presence and long-term comfort.

Comfort over distance and touring

As soon as you sit on the Fat Boy, you know you’re in for a comfortable ride. The wide seat, wide handlebars, low seat position, feet forward controls and relaxed engine all make the Fat Boy a very nice place to be. While the wide tyres may make the handling that bit heavier, the effect they have on the plush ride is self-evident. They say the bike may have been styled on a steamroller and I think that also translates into the ride – never have Cambridgeshire’s roads felt to smooth and pot-hole free. I was quite expecting to see carsfollowing close behind, benefitting from the freshly flattened road in the wake in the Fat Boy.

After a couple of hours in the saddle, the riding position does begin to take its toll – your shoulders begin to ache from the wide handlebars, wind blast (the temptation to up your speed is always there) and heavy turning, your tailbone is acutely aware that all of your upper body weight is baring straight down into your hips and, despite the large and accommodating running boards, legs become fatigued from the low seat.

None of this is a deal-breaker – don’t get me wrong – but if you are planning some big-mile journeys, just make sure you plan in a few rest breaks over and above your scheduled fuel stops. If nothing else, it will give you a chance to sit a stare in lust at the bike and talk to the crowds that will inevitably come over to look at the bike.

Engine, gearbox and exhaust

While the big Milwaukee-Eight engine comes in two sizes, the figures are not that different between the two with the 107 down just 7 horses and 10 torques from the 114. With a difference of just over £1600 between the two (like-for-like), I think the bigger engine is the better choice, if for no other reason than bragging rights. Ordering a Fat Boy with an ‘economy’ engine choice is a bit like ordering a Big Mac with extra cheese, an extra patty and large fries, but a with diet Coke. If you are going large, make sure it counts!

The more I experience this engine, in 114 or 107 variants, the more impressed I am with it. It’s smooth throughout the rev-range, but not clinically so, characterful without being uncompromising – the perfect blend of old school v-twin rumble and modern rideability and fuelling. It certainly goes a long way to dispelling the vibey image of Harleys of old.

The six-speed gearbox is equally smooth, both in initial gear selection and swapping cogs on the move, all despite a foot-long connector between the foot-forward selector lever and the gearbox. With minimal practice, clutchless shifts, both up and down can, be performed with ease.

The twin exhausts are subtle yet satisfying. While the temptation may be to sling the latest 120dB slash-cut cans on a bike like the Fat Boy, this could soon become tiresome. The standard twin exhausts look great, have the right provenance (they are subtly branded with the Screamin’ Eagle logos) and yet, when in use, provide the right balance between road presence and long-term comfort.

Тридцать три богатыря

Компания машин подобралась разношерстная: пара Softail Fat Boy Special, родственные им Deluxe и Heritage, Softail Blackline и два V-Rod, Night Rod Special и Muscle. Каждый из них претерпел в этом году ряд модернизаций. Так, для всех мотоциклов семейства Softail, за исключением Blackline, “родным” мотором отныне становится известный поклонникам марки 103-й Twin Cam (объемом 103 куб. дюйма, или 1,7 л), ранее устанавливавшийся на старшие модели компании. За Blackline остался двигатель 96В объемом чуть больше 1,5 л.

V-Rod облачился в праздничные одеяния – как-никак десятилетний юбилей, о чем говорят надписи “10th Anniversary” на деталях двигателей. Night Rod щеголяет вилкой перевернутого типа, новым задним крылом, эксклюзивной раскраской и новой выхлопной системой. Немного изменена эргономика: руль удлинен и стал ближе к водителю на 7,5 см, уменьшено и расстояние от седла до подножек водителя. Мотор прежний, но основательно доработанный впрысковый Revolution объемом 1250 куб. см.

Точно такой же агрегат установлен и в раме обновленного Muscle. Однако мотоцикл выглядит совершенно иначе за счет более агрессивного пластикового “обвеса”, яркой раскраски, сиденья с выраженной “ступенькой”, заднего колеса шириной 240 мм и разведенной на две стороны матовой выпускной системой. Это даже не Power Cruiser, а самый настоящий дрегстер!

Гвоздь программы – абсолютно новая модель в линейке Dyna – Switchback. Мотоцикл позиционируется как аппарат двойного назначения. Нет, не подумайте, Harley-Davidson не начал выпуск туристических эндуро. Круизер Switchback оснащен жесткими пластиковыми кофрами и большим стеклом, которые могут быть демонтированы буквально за полминуты, и тогда байк превращается в городской вариант. На модель также установлены двигатель объемом 103 куб. дюйма (1700 куб. см), большая передняя фара и выхлопная система “два в одном” в стиле туринговой модели Road King. При этом все аппараты получили АБС в приводе тормозов и противоугонную систему Smart Security System в качестве стандартного оснащения.

Поделитесь в социальных сетях:FacebookX
Напишите комментарий