Мотоцикл Aprilia Caponord 1200

The bike

The 2015 Aprilia Caponord marks the return of the platform after Aprilia sunset the ETV 1000 CapoNord in 2007. Instead of borrowing the engine from the V4 range (Tuono or RSV4), the Caponord gets a 1,197 cc liquid-cooled V-twin engine similar to that found in the Dorsoduro 1200. Aprilia says the engine and electronics are tuned for more mid-range power, which is aided by including 52 mm throttle bodies instead of the 57 mm ones found in the Dorso. The Caponord makes a (claimed) 125 horsepower at 8,250 rpm and 84.6 foot-pounds of torque at 6,800 rpm.

Power delivery is modified through three riding modes: Sport, Touring, and Rain. I preferred Touring mode most of the time, as it offered full power, but smoothed out the delivery slightly. Sport was slightly twitchy, although not so much that it made it unusable, as is the case with many bikes with a sport mode. Rain mode limits the power to 100 horsepower and smooths the power delivery even further.

The Capo’s cockpit is quite roomy. Photo by Sean MacDonald.

The Caponord also uses the same Aprilia Traction Control (ATC) as the RSV4, though it does not have wheelie or launch control. If you’re thinking wheelie control and traction control are similar, keep in mind that wheelie control slightly alters fueling to keep you from looping a wheelie, while traction control is going to chop fueling altogether and end them as quickly as they start. If you want to wheelie, turn ATC off. The three setting system works well, though I found ATC 3 (the most intrusive) activated a little too easily for my taste – even in the wet.

2015 Aprilia Caponord 1200 ABS Travel Pack. Aprilia Photo. The Capo uses a steel trellis frame mounted to a steel subframe. Aprilia lists its dry weight at 502, which puts wet weight somewhere in the 550-pound range.

Front suspension is handled by a 43 mm Sachs inverted fork while the rear gets a Sachs dynamic monoshock absorber. The Aprilia Caponord is fitted with Aprilia Dynamic Dampening (ADD), which pairs a fully active rear suspension with a semi-active front fork to modify the settings automatically as you ride. The system measures the weight of the load, wheel speed, throttle and brake position, and input from sensors on the fork and swingarm to set rebound and compression damping up front and rebound, compression, and spring preload in the rear. Or, if you’re unhappy with how the system is setting the suspension for you, you can lock it in one of four combinations of rider, passenger, and luggage.

Stopping power is delivered through two 320 mm floating discs up front, which are paired with Brembo monoblock four-piston radially mounted calipers fed through a steel-braided brake line. The rear gets a 240 mm disc mated to a Brembo single-piston caliper and also gets a steel-braided brake line. The Caponord also comes with two-channel ABS as standard.

The U.S. market only gets the Travel Pack edition of the Caponord, which comes completely kitted out with a manually adjustable windscreen, hand guards, grip warmers, 29-liter hard panniers, and cruise control. For those of you in colder climates, rest assured that the bike comes with a 690-watt alternator that can easily power any and all of your heated gear and electronic devices.

It may not look pretty, but it sure sounds pretty. Photo by Sean MacDonald.

The Caponord 1200 is fit with 17-inch Dunlop Qualifier tires, which should be a pretty clear statement that Aprilia is not trying to make this version of the Caponord off-road-capable.

Поворотные подножки PivotPegz Mark 3

Оснащенные пружинным механизмом подножки Pivot Pegz Mark 3 поворачиваются вместе с естественными движениями ступней мотоциклиста под углами до 20°. Благодаря этому меньше изнашивается мото обувь, а райдер имеет лучшую позицию на мотоцикле, даже в экстремальных ситуациях.

Подножка шириной 60мм имеет уникальный современный дизайн и пружинный поворотный механизм, в котором используется высококачественная самоцентрирующаяся пружина. В совокупности это улучшает сцепление и распределение нагрузки, уменьшает вибрации и усталость райдера.

Только подножки Pivot Pegz обладают уникальным и запатентованным пружинным самоцентрирующимся поворотным механизмом, что дает им много преимуществ.

Цена Aprilia ETV 1200 Caponord по объявлениям о продаже

Максимальная цена Aprilia ETV 1200 Caponord среди найденых объявлений 768 000 руб.*

Средняя цена Aprilia ETV 1200 Caponord среди найденых объявлений 362 000руб.*

Минимальная цена Aprilia ETV 1200 Caponord среди найденых объявлений 1 000руб.*

Aprilia Caponord 1200 ABS в Калининграде 22.05.2019 280 000 руб.

Aprilia Caponord 1200 Rally в Саранске 22.05.2019 399 000 руб.

Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013 г. в в Москве 05.11.2016 1 050 000 руб.

Aprilia Caponord 1200 Travel pack ADD (2014) в Санкт-Петербурге 11.08.2014 768 000 руб.

* Внимание! Под максимальной, средней и минимальной мотоцикла Aprilia ETV 1200 Caponord на данной странице указывается средняя стоимость по объявлениям о продаже в интернете, без учета года выпуска, комплектации и поколения модели мотоцикла

The competition

Here is where things start to get a little tricky. The Caponord 1200, at $15,499, competes mainly with bikes like the Suzuki V-Strom 1000 and Ducati Multistrada, given its obvious on-road bias. Obviously, anything in the adventure-touring segment is going to compete on some level, as most of them are relegated to on-road duty the vast majority of the time, but for comparison purposes I looked mostly at other bikes that were not designed with features for off-pavement use.

The Suzuki V-Strom 1000 Adventure is going to come in at the bottom end of the price range at $13,999. While it does come with hard panniers, hand guards, traction control, and ABS, it’s down 25 horsepower, eight foot-pounds of torque, and doesn’t have heated grips, different fuel maps, cruise control, or Italian prestige.

C’mon, just one more run. Photo by Sean MacDonald.

On the other hand, there is the Ducati Multistrada, which retails for $17,695. It makes 160 horsepower, 100 foot-pounds of torque, and doesn’t come with things like hard panniers, heated grips, or cruise control. Making more power and coming in about 50 pounds lighter, the Duc is a better bike for the sport purists.

I would also put the KTM 1190 Adventure (non R) in the ring with the Caponord. Most people think of the KTM as an off-road machine, but the non R has active suspension, makes 150 horsepower and 92 foot-pounds of torque, and retails for $16,999. On paper, it weighs the same as the Ducati, but on the road it feels much lighter. It’s much narrower than the other two and, when John and I rode up Palomar, was much better in the twisties than the Capo.

90° V engine:

Ultracompact Twin The Aprilia V twin engine has been significantly modified to better suit the engine characteristics and has been manufactured with highly advanced manufacturing technology. Great attention has been paid to internal flow dynamics to improve combustion, reduce friction and optimise performance. Even from low revs, the smooth power delivery improves rider comfort and enhances the riding experience thanks to the high degree of torque available. What this means ismore fun with better fuel consumption figures. The triple engine mapping system, which the rider can select even with the bike in motion, lets the rider choose from three distinct personalities each of which can instantly adapt to any possible riding requirement.

• TOURING: fluid power delivery ideal for everyday riding and touring • SPORT: maximum performance with smooth direct power delivery • RAIN: maximum control and safety in conditions of poor grip

Conclusion

I have a hard time trying to put my finger on just who the buyer is for the Caponord, which isn’t to say it’s a bad bike. For the money, the performance is really impressive. The motor is an absolute blast and I liked it more than the Multistrada, until I did some canyon testing. I’m a sucker for the exotics, and the Aprilia wins points for being less common, but in the end I don’t see a scenario where I would buy or recommend buying the Caponord over the competition.

Where to next? Photo by Sean MacDonald.

It’s better than the Ducati for touring, not to mention cheaper, but there are certainly other options for touring that cost less and get better fuel economy. It’s certainly sexier than the V-Strom 1000, but the Strom costs less and handles its weight a little better in the tight stuff. For my money, the KTM would be the way to go. While not the most powerful, and certainly not the most comfortable, I like its combination of power, suspension, and weight (and weight distribution) best.

If the Caponord checks all your boxes, I’m not going to tell you it’s a bike you shouldn’t buy. Probably the biggest problem with the Caponord is how its high-quality competition does so many things just a little better.

Caponord 1200 Travel Pack:

The Perfect Bike For Travelling The Caponord 1200 Travel Pack is Aprilia at its best in terms of technology, fun and comfortand attains that perfect point of equilibrium between sport and comfort that so many modern day motorcyclists long for. It is the perfect bike for travelling, having fun and for day-to-day use. Fast and fun outside the city thanks to the abundant power from its twin-cylinder engine, extremely comfortable for both rider and passenger when touring thanks to the carefully studied ergonomic layout and to the protection from air-flow, the Aprilia Caponord 1200 Travel Pack includes the most complete and sophisticated electronic control system suite currently available. These specially designed, easy to use technologies optimise comfort, increase safety and fun while in no way detracting from the feel the rider has with the bike. This all comes at a truly competitive price which soon becomes exceptional if you consider the quality of the equipment that is rounded off with a pair of colour coded panniers and a centre stand.

Aprilia → Обзор мотоцикла Aprilia ETV1000 Caponord / Rally Raid (2001-2008)

Компания Aprilia выпускала в период с 2001 по 2008 год превосходный туристический эндуро ETV1000 Caponord. Кроме того, несколько лет выпускалась модификация Aprilia ETV1000 Caponord Rally Raid, которая отличалась более внедорожными свойствами, полностью регулируемой подвеской и большим спектром аксессуаров за отдельную плату. Обычный ETV1000 является в большей степени дорожным мотоциклом, который может выехать на бездорожье, но не сильно его любит. Он имеет великолепный V-образный литровый двигатель и алюминиевую раму, но мягкая вилка и сомнительное качество сборки помешало в своё время мотоциклу стать лидером класса. У Aprilia ETV1000 Caponord один из лучших моторов среди подобных ему мотоциклов. Пиковая мощность 98 л.с. достигается при 8500 об/мин, а крутящий момент 90 Нм при 6250 об/мин. Коробка передач работает так, что BMW GS чувствует себя антиквариатом. Главным недостатком Aprilia ETV1000, с которым итальянские конструкторы сильно ошиблись, является мягкая нерегулируемая вилка. А в целом Caponord имеет хорошее управление, а также способен в хорошем темпе преодолевать большие расстояния. Предельная скорость мотоцикла 225 км/ч, средний расход топлива — 5.5 литров на 100 км. Мотоцикл Aprilia ETV1000 Caponord неплохо оборудован в базовой комплектации: датчик температуры окружающей среды, дистанционный регулятор амортизатора, дополнительное гнездо, индикатор расхода топлива. Большим плюсом Caponord является удобное седло с посадкой в лучших традициях туристических мотоциклов и восхитительные дисковые тормоза, усилие торможения которых сделано с большим запасом. Общая надежность мотоцикла Aprilia ETV1000 Caponord бесспорна. Регулярное обслуживание должно избавить от каких-либо возможных проблем. С 2005 года было доступно АБС. Технические характеристики Aprilia ETV1000 Caponord (2001-2008) • Предельная скорость: 225 км/ч • 400 метров: 12 секунд • Мощность: 98 л.с. • Крутящий момент: 90 Нм • Вес: 215 кг • Высота по седлу: 820 мм • Топливный бак: 25 литров • Средний расход топлива: 5.5 литров на 100 км • Двигатель: 998 см3, V-Twin, 8 клапанов • Коробка передач: 6 скоростей • Рама: алюминиевая • Передняя подвеска: нерегулируемая • Задняя подвеска: регулировка к предварительной нагрузке • Передний тормоз: парные диски 300 мм • Задний тормоз: диск 272 мм • Передняя шина: 110/90 x 19 • Задняя шина: 150/70 x 17

The competition

Here is where things start to get a little tricky. The Caponord 1200, at $15,499, competes mainly with bikes like the Suzuki V-Strom 1000 and Ducati Multistrada, given its obvious on-road bias. Obviously, anything in the adventure-touring segment is going to compete on some level, as most of them are relegated to on-road duty the vast majority of the time, but for comparison purposes I looked mostly at other bikes that were not designed with features for off-pavement use.

The Suzuki V-Strom 1000 Adventure is going to come in at the bottom end of the price range at $13,999. While it does come with hard panniers, hand guards, traction control, and ABS, it’s down 25 horsepower, eight foot-pounds of torque, and doesn’t have heated grips, different fuel maps, cruise control, or Italian prestige.

C’mon, just one more run. Photo by Sean MacDonald.

On the other hand, there is the Ducati Multistrada, which retails for $17,695. It makes 160 horsepower, 100 foot-pounds of torque, and doesn’t come with things like hard panniers, heated grips, or cruise control. Making more power and coming in about 50 pounds lighter, the Duc is a better bike for the sport purists.

I would also put the KTM 1190 Adventure (non R) in the ring with the Caponord. Most people think of the KTM as an off-road machine, but the non R has active suspension, makes 150 horsepower and 92 foot-pounds of torque, and retails for $16,999. On paper, it weighs the same as the Ducati, but on the road it feels much lighter. It’s much narrower than the other two and, when John and I rode up Palomar, was much better in the twisties than the Capo.

Позиционирование на рынке

В классе туристических эндуро Caponord имеет средний объем двигателя более одного литра.

ПроизводительФамилиядвигательСмещениекВтPSНм
KTM 1190 ПриключенияV21195110150125
Ducati Мультистрада 1200V21198110150119
торжество Исследователь тиграR31215101137121
Хонда VFR 1200 X КросстоурерV4123795129126
АприлияETV 1200 CaponordV2119794128116
Benelli Трек 1130R3113192125112
BMW R 1200 GS (K50)Би 2117092125125
Кавасаки Versys 1000R4104387118102
Ямаха XT 1200 Z Super TénéréR2119981 год110114
BMW R 1200 GS Adventure (K51)Би 2117092125125
Moto Guzzi Стельвио 1200V2115177105113

Ride quality & brakes

5 out of 5 (5/5)

On paper it appears formidable, capable of being the leading bike in this segment, especially when we consider price. The full spec ‘Travel Pack’ version, which includes the ADD, Aprilia Dynamic Damping (semi-active suspension), is £3000 less than the Ducati equivalent and also cheaper than a comparable BMW GS.

Not only that, but the Aprilia’s suspension is more advanced than both the Ducati and BMW, and our short test ride showed it’s very impressive, especially when ridden two-up. I’m really taken aback by how good the new semi-active suspension is. Even in cold, very wet conditions, the suspension changes were noticeable. Unlike the Ducati and BMW systems, Aprilia’s semi-active suspension, ADD, adjusts pre-load on the rear automatically. If you add a pillion into the mix the system measures the extra weight, then calculates and compensates by adding pre-load. It’s so clever it will actually reduce the pre-load as weight is reduced when you burn fuel from the large 24-litre petrol tank. If your other half loves shopping for shoes and sneaks a few pairs into the panniers without you noticing, the Caponord will detect the extra weight, recalculate and add more pre-load if required. How clever is that?

Like the BMW and Ducati, the Aprilia system also adjusts compression and rebound damping on the move to improve comfort. However, if you start riding aggressively the system changes the suspension to compensate and to make the ride sportier. It knows you are riding aggressively by the amount of torque requested, throttle position, speed, rpm, wheel speed, and gear. It’s all very clever – and it works. This is no gimmick.

Unfortunately, we had very poor weather during our test in Sardinia including torrential rain with rivers running across the road in places (see video on here). The result of that is that I can’t tell you how the Aprilia suspension will perform in the dry, riding aggressively with big lean angles.

However, in the wet the ride quality was very impressive. The comfort is excellent – it’s more like a luxury touring model than a ‘Street Enduro’ as Aprilia likes to call its new bike. Speed humps, road imperfections and small potholes almost disappear, to the point that it’s almost surreal. Even deliberately hitting potholes at speed didn’t jolt the suspension or cause any discomfort.

Around town, small speed humps were taken at 30mph and were hardly noticeable with the active suspension working overtime. This was amplified further with a pillion – gliding over small speed humps and potholes as if they weren’t there. There would be a slight jolt through the bars in very extreme cases, but then the rear would follow and simply glide over. There was no jolting, no bucking, it was very smooth, level and stable.

In short, the Caponord is one of the most impressive bikes I’ve ever ridden in terms of comfort and ride quality. It feels like the rear is on a magic carpet of smoothness. Even slowly dropping off a kerb didn’t cause any discomfort. You’ll never have a pillion complain again – well, maybe not. It’s just a shame we didn’t get to push the limits of the suspension in the dry.

The front 43mm Sachs forks are also semi-active – constantly changing the compression and rebound damping but not pre-load, which is conventionally pre-set by the rider. The amount of adjustment compared to the standard model is huge. The ADD system can have more than seven times more adjustment in compression and rebound and, remember, it only takes a fraction of a second to change from maximum to minimum.

Again, it was a shame the conditions were so poor because we couldn’t really test the front suspension to the maximum. You can feel the front react to road imperfections like the rear, but it doesn’t have that magic carpet feel – you still get a small jolt in extreme circumstances. However, it remains mightily impressive.

Тренировка перед стартом

Дороги по-прежнему мокрые, поэтому, прежде чем поехать, я настроил антипробуксовочную систему на бортовом компьютере (без связи с ABS и другими системами) и изменил характеристики подвесок. Для этого понадобилось всего несколько нажатий кнопки.

Aprilia Caponord 1200

Затем раздаестя звук электрического двигателя. Твин звучит круто уже на холостом ходу, а что уж говорить о процессе езды! Вилка с жидкостным охлаждением взятая из Dorsoduro, но для Caponord она была несколько модернизирована – дроссели имеют меньший диаметр, два инжектора вместо одного улучшают работу двигателя и крутящий момент на низких и средних оборотах. Кушетка находится на 840 мм выше асфальта. Вот идеальная эргономика для статистического европейца. В первые несколько метров вход в поворот требует применения силы. Шины Dunlop Qualifier не известны своей повышенной утомляемостью, и им нужно прогреться. Но даже тогда, с весом с полным баком в 247 кг (по словам производителя) Caponorda в версии Travel-Pack сложно назвать балериной. Тем не менее, мотоцикл точно ориентируется.

Мы едем под гору. Дороги узкие и – к счастью – сухие. Третий уровень контроля тяги, даже с постоянно меняющимся асфальтом, работает как надо. То же относится и к ABS. Тормоза эффективны, хотя и не жестоко резкие. Однако, если сцепление задействовано, то вспоминая KTM Adventure 1190, нужно поставить вопрос, почему Caponord для его запуска нужно столько силы.

Aprilia Caponord 1200

Наша цель – дороги третьего порядка после уборки снега. Идея состоит в том, чтобы полуактивные подвески Sachs показали все, что они могут. Компьютер буквально нафарширован такими данными, как скорость работы подвески или стиль вождения и в доли секунды вычисляет соответствующее значение демпфирования. На сильное торможение передом реагирует закрытием демпфирования, что облегчает глубокое погружение вилки.

Aprilia Caponord 1200

Caponord 1200 highlights

The biggest highlight for me is that Aprila found a bike to put this engine in. The Dorsoduro is absolute madness and is the only bike besides the stock Yamaha FZ-09 that I thought was simply unsafe for the general public. I feel sort of bad saying so publicly, because I never really want to discourage manufacturers from taking chances on bikes that are super fun, a little nuts, and possibly too much for some people, but the fueling and suspension was just not up to the job of managing all that power. Beautiful engine, but it needed a different package.

The Caponord doesn’t make best-in-class power, but it also isn’t as race-oriented as the competition that might best it on paper. The torque is positively addicting and does a good job at overshadowing some of the bike’s negatives. Gear Geek John Krause was out visiting and we did a ride down to San Diego to get some pie and ride Palomar Mountain. He rode the Capo and I followed on the KTM 1190 Adventure R and, while I liked the Katoom better, there were plenty of times I wished I had that engine and that exhaust note under my butt instead of his.

The Caponord looks like an RSV4 on stilts. Photo by Sean MacDonald.

The seat is really comfortable, which is hugely important for any sort of distance riding. Compared to the wood board KTM calls a seat, the Capo’s seat felt like one of those chairs that massages while you recline.

In online forums, I noticed many owners mentioned the instrument panel as a negative, but I thought it did a good job of displaying any desired info in an easy-to-read package. I would have liked it to be a little brighter and offer a little more contrast, but I found it much better than many others I’ve been stuck behind.

Conclusion

I have a hard time trying to put my finger on just who the buyer is for the Caponord, which isn’t to say it’s a bad bike. For the money, the performance is really impressive. The motor is an absolute blast and I liked it more than the Multistrada, until I did some canyon testing. I’m a sucker for the exotics, and the Aprilia wins points for being less common, but in the end I don’t see a scenario where I would buy or recommend buying the Caponord over the competition.

Where to next? Photo by Sean MacDonald.

It’s better than the Ducati for touring, not to mention cheaper, but there are certainly other options for touring that cost less and get better fuel economy. It’s certainly sexier than the V-Strom 1000, but the Strom costs less and handles its weight a little better in the tight stuff. For my money, the KTM would be the way to go. While not the most powerful, and certainly not the most comfortable, I like its combination of power, suspension, and weight (and weight distribution) best.

If the Caponord checks all your boxes, I’m not going to tell you it’s a bike you shouldn’t buy. Probably the biggest problem with the Caponord is how its high-quality competition does so many things just a little better.

Engine

4 out of 5 (4/5)

The 90 degree 1197cc V-twin is very similar to the engine used in Aprilia’s Dorsoduro, but refined and re-mapped to give more midrange performance. Maximum power is a quoted 125bhp @ 8500rpm and maximum torque is 85ftlb @ 6500rpm.

At low speeds the big V-twin was a little snatchy below 3000rpm – such as around town in second gear.

In higher gears, or as the revs increase above 3000, it does smooth out. Aprilia are quoting 125bhp from the 1197cc, liquid-cooled V-twin, and the spread of torque is lovely. It also sounds good from the single, side-mounted exhaust, which can be raised when you remove the panniers to increase ground clearance.

There are three different engine maps: Touring, Sport and Rain, which can be changed on the move via the start button and come as standard. Rain mode limits power to 100bhp which is more than enough to have fun, and in the tricky conditions was still enough to get the traction control working if you’re brutal enough with the throttle.

The traction control system also comes as standard. There are three different traction control modes but they can’t be changed on the move, which is a little annoying. As the road dries out you have to pull over and select neutral before changing the level of electronic intervention.

Thankfully, unlike other systems, when you turn off the key it does save your last setting which I prefer rather than going back to a safe mode. You can switch the traction off entirely and a small symbol illuminates on the dash to warn you. Don’t forget: if you switch off the traction control and turn off the key, it will still be switched off when you return to the bike and start riding once again.

Описание Aprilia ETV 1200 Caponord 2014

Описание мотоцикла Aprilia ETV 1200 Caponord 2014 находится в очереди на публикацию статьи. Анонс: Сегодня чуть ли не под каждый нарождающийся на свет мотоцикл маркетологи стремятся выкроить свою нишу. Тот — дорожный спорт, этот — прогулочный эндуро. А вот к какому классу отнести мотоцикл, в котором всего понемногу? Хороший байк должен обладать надежным двигателем, иметь удобную эргономику и простое управление …

Aprilia ETV 1200 Caponord не продающийся в России мотоцикл оснащенный двигателем довольно большой мощности 125лс. Несмотря на то, что хорошие модели мотоциклов отличаются весьма солидной ценой, а сезон их использования относительно короткий, рынок мототехники стремительно развивается. А если верить словам дилеров, то некоторые модели недавно выпущенных мотоциклов в начале сезона расходятся как горячие пирожки, и привезенных в Россию моделей явно не хватает для полного удовлетворения потребительского спроса.

Мотоцикл давно перестал быть альтернативой автомобиля, и забыты те времена, когда эту технику покупали только потому, что не хватало денег на полноценный автомобиль. Сейчас двухколесные транспортные средства во многих случаях можно назвать чудесами техники, и их стоимость может сравниваться с ценой на престижные автомобили.

Многие люди стали покупать мотоциклы для увлечений, так как езда на них или даже коллекционирование стали хорошим развлечением для многих людей. Многие мотоциклы, например Aprilia ETV 1200 Caponord технические характеристики которого позволяют назвать модель престижной маркой, пользуются спросом как у начинающих, так и у опытных мотоциклистов.

Мотоциклы, имеющие объем двигателя 1197 cc / 73.0 cu in куб. см., появились в результате длительного труда изобретателей, стремившихся создать модель, не уступающую по характеристикам другим вариантам мотоцикла. В некоторых случаях эти модели не только не уступают, но и опережают другие мотоциклы, так как имеют минимальный расход топлива и прочие отличные параметры.

Мото с объемом двигателя более 400 кб. см, к которым относится Aprilia ETV 1200 Caponord — это категория мотоциклов просто не может претендовать на звание «мотоцикла для новичка». Напротив это уже серьезная техника, требующая определенного управления мото-техникой с меньшим объемом двигателя. Да, она привлекает больше внимания, она самая красивая, быстрая, интересная и здесь есть огромный выбор моделей. Но с ростом мощности неизбежно вырастает и вес мотоцикла. В этом классе вы вряд ли найдете мотоциклы легче 180 кг, только если это не мотоциклы самых новых моделей.

строительство

водить машину

Приводится в движение двухцилиндровым двигателем с жидкостным охлаждением рабочим объемом 1197 см³. Угол цилиндров между двумя цилиндрами V-двигателем составляет 90 °. Один обозначен как M558M четырехтактным двигателем производит номинальную мощность 94 кВт (128 л.с.) и максимальным крутящим моментом 116 Нм при скорости 6500 мин -1 . Четыре клапана на головку блока цилиндров управляются двумя верхними распределительными валами с цепным приводом через ковшовые толкатели. Два цилиндра имеют внутренний диаметр 106 мм, ход поршней 67,8 мм при степени сжатия 12,0: 1. Трехступенчатая система контроля тяги ( англ. Aprilia Traction Control, ATC ) управляет движением. Насос постоянно подает в двигатель 2,5 литра охлаждающей жидкости.

Мотоцикл разгоняется от 0 до 100 км / ч за 3,7 секунды и достигает максимальной скорости 240 км / ч.

шасси

Шасси базируется на модульной стальной трубчатой ​​раме с алюминиевыми боковыми частями и стальной отвинчиваемой задней рамой. Амортизатор Sachs с ходом подвески 150 мм направляет заднее колесо, перевернутая телескопическая вилка направляет переднее колесо. Мощность преобразуется шестиступенчатой ​​коробкой передач с кулачковым переключением, разделение мощности – многодисковой мокрой муфтой в масляной ванне, а вторичный привод – цепью с уплотнительными кольцами . Муфта управляется гидравлически. Электронная регулировка подвески ( Aprilia Dynamic Damping, ADD ) доступна в качестве опции.

Масса автомобиля в готовом к эксплуатации состоянии – 251 кг, допустимая полная масса – 460 кг.

Система торможения

Двухдисковый тормоз диаметром 320 мм и плавающими стальными дисками тормозит на передней шине, а на задней – дисковый тормоз диаметром 240 мм и однопоршневые суппорты. Переключаемая двухканальная антиблокировочная тормозная система от Continental и система контроля тяги Aprilia (ATC) поддерживают тормозную систему.

Подача топлива

Смесь формируется с помощью электронного впрыска топлива под названием многоточка. В каждом цилиндре по две форсунки. Зажигание управляется цифровым способом двумя свечами зажигания с транзисторным управлением на цилиндр. Производитель рекомендует использовать неэтилированный автомобильный бензин с октановым числом не менее 95. Топливный бак имеет объем 24 литра, из которых 4 литра резервные.

Электрическая система

Система управления двигателем регулирует положение дроссельной заслонки в соответствии с командой дроссельной заслонки и выбранным отображением характеристик (спорт, туризм, дождь). Батареи стартера имеет емкость 12 Ач и подает электрический стартер . Генератор вырабатывает электрическую мощность 690 Вт. С бортового компьютера можно считывать (с помощью смартфона ) через интерфейс Bluetooth .

Система вытяжки

Выхлопных газов последующей обработки осуществляется с помощью регулируемого каталитического конвертора и падает ниже предельно допустимых выбросов значений класса эмиссии EURO3 . Два выпускных коллектора открываются в задний глушитель из нержавеющей стали с правой стороны автомобиля.

Caponord 1200 lowlights

The handlebars are extremely wide (40 inches) and the angle of the grips made my wrists hurt after extended amounts of time on the freeway. Wide bars can be nice for leverage on a bike, but sometimes the fact that they’re really big is indicative of problems elsewhere. In this case, they’re needed to help steer a bike that doesn’t hide its weight particularly well.

The “Sport” throttle map is a little too twitchy, especially between off and on throttle. With that much power and torque, the last thing you want is abrupt changes in fueling when you’re trying to hustle up a hill.

Not the most natural button layout I’ve used. Photo by Sean MacDonald.

Fuel economy comes in at about 33 mpg. With its 6.3-gallon tank, you’ll still get usable range, but it’s something to keep in mind if you’re more into the touring part of sport-touring.

The cruise control works, but is awkward to set and doesn’t allow you to make minor changes to your speed like you can in a car or on the baggers I rode to Washington. You have to hold the button in for a few seconds to turn the system on and then for about a second to activate, which never feels quite natural, since the button is on the throttle side. If traffic changes speeds slightly, you have to disengage the system and then re-engage it at the desired speed, instead of being able to slightly slow or increase your speed.

Туристический мотоцикл Aprilia ETV 1000 Caponord

Представляем вам туристический мотоцикл от компании Aprilia — Aprilia ETV 1000 Caponord. Знакомство начнем с двигателя. На байке установлен измененный мотор от спортивного мотоцикла RSV. Это V образный двигатель с углом развала 60 градусов, четырьмя клапанами на цилиндр. Газораспределительный механизм с двумя валами и шестеренчатым приводом. Изменения в двигателе привели к тому, что изначально спортивный, теперь он более приспособлен для нужд туристического байка. Характеристика крутящего момента имеет вид плавной кривой. Подачей топлива управляет электронная система впрыска Sagem. Она управляет работой впрыска на всех режимах работы мотора, в том числе на холостых оборотах.

Поделитесь в социальных сетях:FacebookX
Напишите комментарий