Мотоцикл Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT – цена, фото и характеристики нового мотоцикла Хонда – описываем суть

Handling

With the electronic suspension providing a magic carpet ride and the chassis providing feel and stability, the bike handles beautifully. The dual-sport Bridgestone tyres provide plenty of on-road grip despite the 21” skinny front tyre. The ‘Big Tank’ Africa Twin flicks like it’s lightweight CB500X little brother. And it’s addictive. 

Off-road handling is just as comforting as on tarmac, although the dual-sport Bridgestone rubber feels more oriented to road use . However, the Metzeler option tyres feel better off-road with a slight detriment to road grippiness. Swings and roundabouts.

The poise and balance of the Adventure Sport is something of a miracle for its weight. The only thing limiting its performance off-road is the rider. In short, the handling is easy, playful and direct. Oh, and epic fun!

Куда катится мотопром?

Последние годы мировая мотопромышленность выпускает всё больше мотоциклов, ориентированных на асфальт с весьма ограниченными возможностями выезда на грунт. Мотоцикл Honda CRF 1000 Africa Twin — прямая противоположность им и как раз то, чего ждали настоящие любители внедорожных путешествий. Мотоцикл очень узкий, очень поджарый, у него очень мало пластика. Причём он сделан таким образом, чтобы при падении он практически не страдал.

На переднем колесе установлена т.н. перевернутая вилка, оснащенная всеми необходимыми регулировками, чего раньше, естественно, не было, она очень мягкая и имеет хоть 230 мм. Это привычно для тех, кто ездил на прошлой Honda Africa Twin.

Задняя подвеска Pro-link имеет ход 220 мм и клиренс мотоцикла составляет четверть метра — 250 мм. На новом Honda Africa Twin установлен совершенно новый двигатель, это рядная двойка, объемом 998 «кубиков», она выдает 95 «лошадей» мощности и 98 Нм крутящего момента. Однако, она сохранила некоторую преемственность с прошлым двигателем, который имел V-образную схему. Коленчатый вал этого мотора имеет разворот шеек на 270 градусов, на четверть оборота. Таким образом при рядной схеме он имеет абсолютно V-образные характеристики.

CRF1100L Adventure Sport riding modes and aides

•             IMU-managed HSTC intervention levels optimised for off-road use (7 levels)

•             Wheelie Control features 3 levels and IMU management

•             OFF-ROAD joins the default riding modes TOUR, URBAN and GRAVEL

•             Two USER modes allow for complete riding modes customisation

•             G Switch (DCT only)

The buttons to operate the modes seem to have been inspired by the Goldwing. There are too many buttons, and it all gets a bit convoluted. With time in the saddle, operation of this system would most likely improve – although it’s not intuitive. 

The self-cancelling indicators aren’t the greatest either, but you can turn off this function.

Price

The Africa twin comes in a few different variants such as: 

Honda CRF1100L Africa Twin – £13,049

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – £14,649

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – £15,849

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES (electronic suspension) – £16,049

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCT – £17,349 

The model variant I rode most was the gem of the range, with all the electronic gizmos you could possibly desire, including a dual-clutch transmission (DCT) and electronic suspension (ES) – which for just over seventeen grand is pretty good value. 

Overall rating

4 out of 5 (4/5)

The third generation of Honda Africa Twin has finally matured into the adventure bike that so many of its fans hoped it would be from the outset.

Armed with enough of the latest electronic technology and a bit more go in its super-sized motor, it is a serious contender in the adventure bike market. But is Honda’s decision to move the stock bike more towards the off-road side the right one?

  • Latest news: Honda NT1100 is Africa Twin’s touring sibling
  • Related: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports review

It may be more agile than the 2020 Honda Africa Twin Adventure Sports, but I can’t help but feel UK riders will be swayed by the practicality offered by the Sports over the stock model’s rugged outlook on life and lighter overall weight. It may not be BMW R1250GS topping, but it is certainly a noticeable improvement.

From the 2021 model year, the standard Africa Twin will be available in the HRC-inspired paintjob previously reserved for the top-of-the-range Adventure Sports model.

Особенности

Возможность регулировки высоты сидения делает мотоцикл удобным как для гонщика высокого роста, так и для пилотов пониже.

Так как на последнем мотосалоне Honda объявила о старте работ над Африкой нового, модельного 2020 года, этот раздел разделён на 2 части. И в первой то, чем могут похвастаться уже собранные байки.

Это:

  • RbW (Ride-by-Wire system) — дросселя, управляемые электроникой.
  • ABS, дополненная возможностью переключения в зависимости от трека.
  • ASC (Assist and Slipper clutch) — помощь при работе со сцеплением.
  • HSTC (Honda Selectable Torque Control) — трекшн-контроль.

Во второй части то, что ожидается в новой версии как дополнение к уже установленному. Надо отметить, что все описанные ниже возможности будут опциональными, за исключением первой:

  • ABS, дополненная возможностью переключения в более широких пределах (Onroad/Offroad).
  • DRL (Daytime Running Lights) — дневные ходовые огни.
  • Контроль поворотников — спустя пару секунд после манёвра, мотоцикл может сам погасить огонёк. На модификации Adventure Sports обещается и автоматическое включение перед манёвром.
  • Подогрев ручек руля — без комментариев.
  • Круиз-контроль — возможность поддержки электроникой заданной скорости.

В раздел специально не включены всякие данные типа отличной манёвренности, прекрасной управляемости и ходовых качеств. Ведь это Africa Twin — тут просто не может быть иначе.

Технические характеристики

С 2021 года модель обновляется до второго поколения, главным отличием которого является мотор увеличенного объема.

Первое, что бросается в глаза при взгляде на новый мотоцикл — японцы отказались от форм-фактора V-образника, которым щеголяла версия на 750 кубиков.

Honda CRF1000L Africa Twin (CRF 1000 L)Параметр
ДвигательЖидкостное охлаждение, 4-тактный, 8-клапанный рядный 2-цилиндровый с 270° распределительным валом и Uni-cam, общй наклон вперёд на 22.5°
Объём двигателя998 см3
Ход поршня92.0 x 75.1мм
Максимальная мощность70 кВт/7500 об./мин.
Максимальный крутящий момент99Нм/6000 об./мин.
ТрансмиссияМКПП: в масляной ванне, многодисковое на пружинах; система помощи сцеплению (ASC) Робот: 2 сцепления
Максимальная скорость199 км/час
Крейсерская скорость120 км/час
Разгон до 100 км/час3.8 сек
Бак19 литров
Расход топлива3.12 л на 100 км в пути
Запас хода~ 400 км
Размеры (Д x Ш x В)2335 x 930 x 1475 мм
Колёсная база1575 мм
Высота по седлу870 мм
Клиренс (дорожный просвет) расстояние до самой низкой точки250 мм
Снаряженная масса230 кг (МКПП), 240 кг (РОБОТ)
Радиус поворота, м2.6 м

Новый мотор получает рядное расположение поршней. Не считая общего наклона вперёд на 22.5° это новый переработанный 2-цилиндровый, 4-тактный двигатель. Об инжекторе и угле развала в 270° между кривошипами и системой ГРМ можно даже не упоминать.

Трансмиссия и сцепление

Есть отличия и в ходовой части. Пользователю предлагается выбор между стандартной 6-скоростной МКПП или роботом. Последний также имеет 6-ступеней, но самой интересной его особенностью стало наличие 2 (двух!!!) сцеплений.

В то же время механика имеет систему помощи сцеплению (ASC — расшифровка ниже). Оба варианта используют элементы проскальзывания.

Несмотря на такую богатую начинку основной привод стандартный — цепной.

Регулируемый моноамортизатор.

Цепной привод.

Передние тормоза.

Задние тормоза.

Тормоза

Коснулись изменений и тормозной системы. В числе дисков все по-старому — 2 диска спереди, 1 — сзади. Но передние роторы получили диаметр 310 мм, задний — 256 мм. Поддержка тоже стала другой — на переднем колесе работает 4-поршневая скоба Nissin с радиальным расположением поршней, на заднем 2-поршневая (той же фирмы).

ABS устанавливается на заводе. Любопытной деталью является кнопочка на руле позволяющая одним нажатием перенастроить систему в зависимости от того, что окажется под колёсами мотоцикла — автобан или разбитая сельская грунтовка.

Specifications

Honda CRF1000L Africa Twin: specs

Specifications
DIMENSIONSOverall length2335 mm / 91,9 in

2340 mm / 92,1 in – Adventure Sports

2310 mm / 90,9 in – Adventure Sports LD (Japan)

Overall width875 mm / 34,4 in – CRF1000L Africa Twin

930 mm / 36,6 in – CRF1000L Africa Twin (ABS, DCT, Adventure Sports)

Overall height1475 mm / 58,1 in

1570 mm / 61,8 in – Adventure Sports

1510 mm / 59,4 in – Adventure Sports LD (Japan)

Wheelbase1575 mm / 62,0 in

1580 mm / 62,2 in – Adventure Sports

1560 mm / 61,4 in – Adventure Sports LD (Japan)

Ground clearance250 mm / 9,8 in

270 mm / 10,6 in – Adventure Sports

210 mm / 8,3 in – Adventure Sports LD (Japan)

Seat height870 / 850 mm (34,3 / 33,5 in)

920 / 900 mm (36,2 / 35,4 in) – Adventure Sports

890 / 870 mm (35,0 / 34,2 in) – Adventure Sports (Japan)

830 / 810 mm (32,7 / 31,9 in) – Adventure Sports LD (Japan)

Dry weight
Curb (wet) weight228 kg / 503 lbs – CRF1000L Africa Twin

232 kg / 511 lbs – CRF1000L Africa Twin (ABS)

242 kg / 534 lbs – CRF1000L Africa Twin (DCT)

243 kg / 536 lbs – Adventure Sports

253 kg / 558 lbs – Adventure Sports (DCT)

242 kg / 533 lbs – Adventure Sports (Japan)

252 kg / 555 lbs – Adventure Sports (DCT) LD (Japan)

230 kg / 507 lbs – CRF1000L Africa Twin (ABS), from 2018

240 kg / 529 lbs – CRF1000L Africa Twin (DCT), from 2018

FRAMETypeSemi-double cradle (steel)
Front suspension, travel45 mm inverted telescopic fork Showa (fully adjustable), 230 mm (9,0 in)

252 mm (9,9 in) – Adventure Sports

Rear suspension, travelSwingarm with mono-shock (adjustable spring pre-load & rebound damping), 220 mm (8,7 in)

240 mm (9,4 in) – Adventure Sports

Front tire size90/90-21M/C (54H)
Rear tire size150/70R18M/C (70H)
Front brakeDouble disc, 310 mm, 4-piston radial calipers (ABS)
Rear brakeSingle disc, 256 mm, 1-piston caliper (ABS)
Fuel capacity18,8 l / 4,97 US gal

24,2 l / 6,4 US gal – Adventure Sports

Trail113 mm (4,4 in)
Fuel economy / consumption4,61 l / 100 km (51 US mpg)
ENGINETypeWater cooled 4-stroke
Cylinder arrangement2 cylinders in-line, slant angle 22.5°, crankshaft – 270°
Bore & Stroke92,0 x 75,1 mm
Displacement998 cm³ (60,9 cu in)
Compression ratio10.0:1
Valve trainChain driven SOHC, 4 valves per cylinder (with hydraulic adjusters)
Max. power95 hp (70 kW) / 7500 rpm
Max. torque98 Nm (10,0 kg*m) / 6000 rpm

99 Nm (10,1 kg*m) / 6000 rpm – from 2018

Acceleration 0 to 100 km/h (0-60 mph)3,57 sec.
Top speed221 km/h (137 mph)
CARBURETION SYSTEMTypeFuel injection: PGM-Fi, 44 mm
DRIVE TRAINClutchWet, multi-plate, cable operated – CRF1000L Africa Twin + ABS

2 Multi-plate wet clutches – CRF1000L Africa Twin (DCT – dual-clutch transmission)

Transmission6-speed – CRF1000L Africa Twin + ABS

6-speed automatic – CRF1000L Africa Twin (DCT)

Final driveChain
Primary reduction1.733 – CRF1000L Africa Twin + ABS

1.883 – CRF1000L Africa Twin (DCT)

Final reduction2.625
Gear ratio

I

II

III

IV

V

VI

2.866, 2.562 (DCT)

1.888, 1.761 (DCT)

1.480, 1.375 (DCT)

1.230, 1.133 (DCT)

1.100, 0.972 (DCT)

0.968, 0.882 (DCT)

ELECTRICALIgnitionFully transistorized
Alternator490W at 5000 rpm
Battery capacity12V-11.2 / 11.8Ah

Model history & versions

Model history

  • 2016: Honda CRF1000L Africa Twin is launched with a 1000cc motor and at a competitive price. It was the more road-focused bike at the time.
  • 2018: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sport arrives with a bigger fuel tank, longer travel suspension and new seven-stage traction control. It was the more off-road-focused bike.

Watch MCN’s 2018 Honda Africa Twin Adventure Sports video review:

Other versions

At it’s launch, the Africa Twin stock model with DCT was priced at £13,949. The Adventure Sports is the ‘big tank’ version and as well as a larger fairing, it comes with a 24.8-litre tank, heated grips and cornering lights as standard, a five-way adjustable screen and the option of semi-active suspension.
The Africa Twin Adventure Sport ES comes with electronic suspension as an extra and was yours for £16,049 at its launch.

Есть такая функция

Еще одна интересная функция — это кнопка «G“ на приборной панели. Она немножечко придушивает двигатель и несколько измеряют алгоритм работы автоматического сцепления, что также помогает лучше контролировать Honda CRF 1000 Africa Twin на бездорожье.

А вот теперь самое интересное. Разговоры об автоматической коробке на внедорожном мотоцикле тяжелого класса. Когда ты едешь в какое-то путешествие, ты, как правило, если встречаешься с какими-то внедорожными сложностями, ты их преодолеваешь медленно и вдумчиво, практически не пользуясь сцеплением. Чаще оно даже мешает, потому что приходится на него отвлекаться. На переключениях или на совсем уж медленно езде. В общем, ситуация, когда ты в самом досадном месте нечаянно бросил сцепление и заглох здесь просто невозможна.

Компания Honda, как всегда, пошла своей собственной непроторенной дорогой и не стала делать очередного клона большого туристического Эндуро. Таких мотоциклов очень много. Но Honda, как обычно, всех обманула и сделала литровую туристическую эндуру.

2020 Africa Twin Adventure Sports Verdict

Honda have clearly had a bit of a rethink about their positioning of the previous model Africa Twins; the idea of making the old Adventure Sport – ostensibly the tourer – harder to access with a taller seat didn’t make a lot of sense. So by labelling the standard bike the more off-road orientated and the new Adventure Sports more road and touring based, the differences suddenly make sense. Bigger tank and taller screen with the option for wafty suspension on the tourer; lighter, sharper, keener base AT for trips off-road.

This also means the Adventure Sport, with its new-found electronics whizz, gets squarely into bed alongside the GS and flagship adventure bikes – at least in terms of spec and price, but albeit deficient to the engine tune of at least 35bhp. And the base AT is still the daddy among its peers; the BMW F850GS and KTM 790 Adventure – both great at their own thing, but neither anywhere near the AT on spec or, in the KTM’s case, looks or build quality. Triumph’s forthcoming Tiger 900 might have something to say about it, though – we’ll have to wait to find out. 

But in the short term (and I wouldn’t bet against the long term either) I can’t see any reason why the Africa Twin’s success won’t continue for at least another four years.

Поделитесь в социальных сетях:FacebookX
Напишите комментарий