Мотоцикл BMW K 75RT 1990 Описание, Фото, Запчасти, Цена, Тюнинг, Ремонт
Описание мотоцикла BMW K 75RT 1990 находится в очереди на публикацию статьи. Анонс:Сегодня чуть ли не под каждый нарождающийся на свет мотоцикл маркетологи стремятся выкроить свою нишу. Тот — дорожный спорт, этот — прогулочный эндуро. А вот к какому классу отнести мотоцикл, в котором всего понемногу? Хороший байк должен обладать надежным двигателем, иметь удобную эргономику и простое управление …
Несмотря на то, что хорошие модели мотоциклов отличаются весьма солидной ценой, а сезон их использования относительно короткий, рынок мототехники стремительно развивается. А если верить словам дилеров, то некоторые модели недавно выпущенных мотоциклов в начале сезона расходятся как горячие пирожки, и привезенных в Россию моделей явно не хватает для полного удовлетворения потребительского спроса.
Мотоцикл давно перестал быть альтернативой автомобиля, и забыты те времена, когда эту технику покупали только потому, что не хватало денег на полноценный автомобиль. Сейчас двухколесные транспортные средства во многих случаях можно назвать чудесами техники, и их стоимость может сравниваться с ценой на престижные автомобили.
Многие люди стали покупать мотоциклы для увлечений, так как езда на них или даже коллекционирование стали хорошим развлечением для многих людей. Многие мотоциклы, например BMW K 75RT технические характеристики которого позволяют назвать модель престижной маркой, пользуются спросом как у начинающих, так и у опытных мотоциклистов.
В настоящее время приобрести новый мотоцикл BMW K 75RT 1990-го модельного года нереально, так как их производство остановлено еще 26 лет назад. При этом BMW K 75RT технические характеристики имеет отличные, поэтому многие стремятся приобрести если не новый, то хотя бы подержанный вариант.
Мотоциклы, имеющие объем двигателя 740 куб. см., появились в результате длительного труда изобретателей, стремившихся создать модель, не уступающую по характеристикам другим вариантам мотоцикла. В некоторых случаях эти модели не только не уступают, но и опережают другие мотоциклы, так как имеют минимальный расход топлива и прочие отличные параметры.
Мото с объемом двигателя более 400 кб. см, к которым относится BMW K 75RT – это категория мотоциклов просто не может претендовать на звание «мотоцикла для новичка». Напротив это уже серьезная техника, требующая определенного управления мото-техникой с меньшим объемом двигателя. Да, она привлекает больше внимания, она самая красивая, быстрая, интересная и здесь есть огромный выбор моделей. Но с ростом мощности неизбежно вырастает и вес мотоцикла. В этом классе вы вряд ли найдете мотоциклы легче 180 кг, только если это не мотоциклы самых новых моделей.
Перейти ко всему модельному ряду мотоциклов BMW, на этой странице вы сможете найти мотоциклы BMW K 75RT других годов выпуска и информацию о них
BMW K 100 2-valve (1983-1992) / K75 (1985-1996) – Haynes Service & Repair Manual
by
Haynes Service & Repair Manual for maintenance and repair of the BMW motorcycles:- K75 (740 cc, 1987-1996), K75 (740 cc, 1988-1995, USA), K75C (740 cc, 1985-1988), K75C (740 cc, 1986-1988, USA), K75S (740 cc, 1986-1996), K75S (740 cc, 1986-1995, USA), K75T (740 cc, 1986-1987, USA), K75RT (740 cc, 1991-1996), K75RT (740 cc, 1990-1995, USA)- K100 (987 cc, 1983-1990), K100 (987 cc, 1984-1986, USA), K100RS (987 cc, 1983-1990), K100RS (987 cc, 1984-1989, USA), K100RT (987 cc, 1984-1988), K100LT (987 cc, 1987-1991), K100LT (987 cc, 1986-1992, USA).
Covers also the K75S Special, K100RS Special and K100RS Motorsport Limited. The 4-valve models K100RS, K1, K1100 and K1200 are not described.
- This Haynes manual for the BMW K75 and 2-valve K100 motorcycles describes with photos and detailed step-by-step instructions maintenance, repair and overhaul of the engine, the clutch and the gearbox.
- The cooling system, fuel system, ignition, exhaust, suspension, final drive and brakes are also covered.
- Includes a maintenance schedule, adjustment data, torque wrench settings and troubleshooting tables.
- Very Clear and detailed wiring diagrams for easy reference in colour.
- Contains also a brief model history.
Оригинальный двигатель
Двигатель представляет собой рядный трехцилиндровый двигатель, расположенный продольно в раме. Он такой же, как и в линейке K 100 , но на один цилиндр меньше. Промежуточный вал трансмиссии , расположенный в нижнем картере , также оснащен два балансировочных противовесами , которые компенсируют отсутствие четвертого цилиндра. Он расположен горизонтально, головка блока цилиндров слева, а «тихоходный двигатель» – справа.
Имея более 50% общих деталей со своей «старшей сестрой» K 100, K 75, с другой стороны, демонстрирует более динамичное поведение, больше «игрок» благодаря распределению масс и весу, извлекающему выгоду из отсутствия передний цилиндр, как у K 100, но также благодаря поведению двигателя с менее линейной кривой мощности . Также помните, что из-за установки на 120 ° и балансировки противовесов этот трехцилиндровый двигатель почти не вибрирует, а также обладает очень низкой гибкостью в уникальных в то время башнях. Этот двигатель будет единственным серийным трехцилиндровым двигателем, разработанным BMW.
К слову, его двигатель издает очень узнаваемый «свист».
Галерея
Примечания и ссылки
Мотоциклы BMW | |
---|---|
ПРОТИВ | C 1 • C 400 X • C 600 Sport • C 650 GT |
F | F 650 CS Scarver • F 650 GS • F 650 ST и Funduro • F 700 GS • F 750 GS • F 800 GS • F 800 GT • F 800 R • F 800 S & ST • F 850 GS |
грамм | G 310 GS • G 310 R • G 450 X • G 650 X • G 650 GS |
ЧАС | HP2 Enduro • HP2 Megamoto • HP2 Sport • |
K | K 1 • K 75 • K 100 • K 100 LT • K 1100 LT • K 1100 RT • K 1200 GT • K 1200 LT • K 1200 R • K 1200 RS • K 1200 S • K 1300 R • K 1300 S • K 1300 GT • K 1600 GT и GTL • K 1600 B |
р | R 2 • R 3 • R 4 • R 5 • R 6 • RS 255 Kompressor • RS 54 |
10 рэнд | правых • 11 правых • 12 правых • 16 правых • 17 правых • 18 правых |
20 рэнд | ранд • 23 ранд • 24 ранд • 25 ранд • 26 ранд • 27 ранд |
30 рэнд | 32 р. • 35 р. • 37 р. • 39 р. |
40 рэнд | 42 р. • 45 р. • 47 р. |
50 рэнд | 50 р. • 50/5 р. • 51 р. • 52 р. • 57 р. |
60 рэнд | R 60 • R 60/2 • R 60/5 • R 60/6 • R 61 • R 62 • R 63 • R 65 • R 66 • R 67 • R 68 • R 69 |
70 рэнд | R 71 • R 75 • R 75/5 • R 75/6 |
80 рэнд | R 80 G / S • R 80 GS • R 80 ST |
90 рэнд | 90 р • 90 р S • 90/6 р |
100 рэнд | 100 рупий • 100 рупий • 100 рупий • 100 рупий RT |
850 рандов | R 850 C • R 850 GS • R 850 R • R 850 RT |
1100 рандов | R 1100 GS • R 1100 R • R 1100 RS • R 1100 RT • R 1100 S |
1150 рандов | R 1150 GS • R 1150 R • R 1150 RT |
1200 рандов | R 1200 C · R 1200 GS · R 1200 R · R 1200 RS · R 1200 RT · R 1200 S · R 1200 ST · R NINET |
1250 рандов | R 1250 GS · R 1250 R · R 1250 RS · R 1250 RT |
S | S 1000 R · S 1000 RR · S 1000 XR |
Концепция | Концепция C 1 · Концепция C · Концепция E |
Мотоцикл BMW K 75 RT (1995),
Технические характеристики
Размеры и масса | |
Высота по седлу | 810 |
Сухая масса | 239 |
Двигатель | |
Крутящий момент при оборотах | 6750 |
Мощность при оборотах | 8500 |
Мощность двигателя (л.с.) | 75 |
Крутящий момент (Нм) | 66.7 |
Клапанов на цилиндр | 2 |
Расположение цилиндров | Рядное |
Число тактов | 3 |
Число цилиндров | 3 |
Трансмиссия | |
Число передач | 5 |
Динамика и экономичность | |
Объем бензобака | 740.00 |
Ходовая часть | |
Задние тормоза | Однодисковые |
Передние тормоза | Двойной диск |
Основные характеристики | |
Год выпуска (г.) | 2018 г. |
Тип модели техники | K 75 RT |
Год выпуска модели, начало | 1995 |
Тип мотоцикла | СПОРТИВНО – ТУРИСТИЧЕСКИЙ |
BMW K75 Specs & Features (1986-1995 Models)
JEG14 /, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons Engine The K75 BMW is powered by a liquid-cooled, transversely installed DOHC 4-stroke inline engine. It has a near-square bore-stroke ratio of 67 x 70 mm (2.64 x 2.76 inches). Piston displacement is 740 cm³ (45.16 in³), while the compression ratio is 11.0:1. A Bosch LE-Jetronic fuel injection system with fuel cutoff on the overrun (supplemented by a Bosch roller-cell fuel pump) handles the air-fuel mixture.
The mill configuration for base/C/S trims contributes to a claimed horsepower of 75 bhp (55 kW) @ 8,500 RPM, maximum torque of 68 Nm (6.9 kgf-m, 50.1 ft-lb) @ 6,750 RPM, and a top speed of 121 mph (194 km/h). Sportier ‘S’ (Special) models are slightly faster at 124 mph (199.5 km/h), while BMW K75 RTs are relatively slower at 108 mph (173.8 km/h).
Original sales brochures in ‘86 show a marketed horsepower of 70 bhp (51.2 kW) @ 8,200 RPM, torque output of 65 Nm (6.6 kgf-m, 47.9 ft-lb) @ 6,500 RPM, and a compression ratio of 10.5:1.
Suspension
Earlier K75 models feature a front suspension system consisting of 41.3-mm Brembo telescopic forks housed in a tubular space frame. In later models, this setup was changed to adjustable 41-mm Showa forks with guide bushes in the stanchion and fork slider. At the rear, there is a mono-lever swingarm with 3-way spring struts and double-acting hydraulic shocks.
The front forks are paired with coil springs that can be either long, two-piece, or have sports settings specific to K75S versions, depending on the year and trim. The front and rear suspension units provide 7.3 inches (185 mm) and 4.3 inches (110 mm) of wheel travel, respectively.
BMW K75RT — Moto Bawaria
BMW K75RT
Класс модели: туристический.
Годы производства/продаж: 1989-1996.
Модель BMW K75RT была впервые представлена в 1989 году и просуществовала вплоть до 1996 года. За основу модели была взята база от BMW K75C, дополненная развитым пластиковым обтекателем и дополнительными туринговыми опциями (кофры, ABS). Данная модель активно использовалась полицией некоторых стран, поэтому мотоцикл существовал также в специальном полицейском исполнении.
График мощности двигателя BMW K75RT
Двигатель BMW K75RT представляет собой 3-цилиндровый блок жидкостного охлаждения, располагаемый в раме продольно, с объемом 740 куб. см., выдающий 75 л.с. мощности и 68 Нм крутящего момента. Мотор полностью идентичен двигателю, используемому на всей K75-серии и отличается от двигателя моделей K100 отсутствием одного цилиндра, повышенной степенью сжатия и наличием балансирного вала. По характеру, мотор моделей K75 имеет явный провал крутящего момента до 5000 об/мин, после чего имеет ровную полку вплоть до 6800 об/мин.
Рама BMW K75RT – стальная, двигатель – несущий элемент. Подвески: обычная телескопическая вилка спереди, BMW Monolever – сзади. Тормоза: дисковые, диаметром 285 мм, ABS доступна в качестве опции.
Из базовых туринговых опций модели BMW K75RT следует выделить наличие кофров, которыми мотоцикл оснащался уже в стандартном исполнении. Также при желании можно было заказать версию с ABS (модель BMW K75RT стала одной из первых в линейке BMW с антиблокировочной тормозной системой).
С 1984 по 1988 гг. на рынке существовал «старший брат» модели K75RT — BMW K100RT.
Модель BMW K75RT продавалась вплоть до 1996 года, после чего была снята с производства. Всего было изготовлено и продано 21 264 мотоциклов. Как и другие модели серии K75, BMW K75RT является крайне редкой моделью и практически не встречается на рынке РФ.
Технические характеристики
Технические характеристики BMW K75RT:
Модель | BMW K75RT |
Тип мотоцикла | туристический |
Год выпуска | 1989-1996 |
Рама | трубчатая пространственная, двигатель — несущий элемент |
Тип двигателя | 3-цилиндровый рядный, горизонтального расположения |
Рабочий объем | 740 куб.см. |
Диаметр цилиндра х Ход поршня | 67х70 мм |
Степень сжатия | 11.0:1 |
Охлаждение | жидкостное |
Количество клапанов | DOHC, 2 клапана на цилиндр |
Система подачи топлива | инжектор, Bosch LE-Jetronic |
Тип зажигания | электронное |
Максимальная мощность | 75 л.с. при 8500 об/мин |
Максимальный крутящий момент | 68 Нм при 6750 об/мин |
Коробка передач | 5-ступенчатая |
Тип привода | кардан |
Сцепление | сухое, однодисковое |
Размер передней шины | 100/90 V18 |
Размер задней шины | 120/90 V18 |
Передние тормоза | 2 диска, 285 мм, 2-поршневые суппорта (опц. ABS) |
Задние тормоза | 1 диск, 285 мм, 2-поршневой суппорт (опц. ABS) |
Передняя подвеска | Телескопическая вилка, ход — 185 мм |
Задняя подвеска | маятниковая BMW Monolever, ход — 114 мм |
Габаритные размеры (ДхШхВ) | 2230 x 916 x 1460 мм |
Высота по седлу | 810 мм или 760 мм с низким седлом |
Емкость бензобака | 21 л |
Максимальная скорость | 185 км/ч |
Разгон до 100 км/ч (0-100) | 4,6 сек |
Масса мотоцикла (снаряженная) | 258 кг |
BMW K 100 RS, K 100 RT (1986-1991) – Bucheli Reparaturanleitung
Bucheli workshop manual (reprint) for maintenance and repair of the BMW K 100 RS and K 100 RT.
Engine: 980 cc (90 hp), 4-cylinder, 2 valves.
Production years: 1986-1991.
- This Bucheli repair manual for BMW K100RS and K100RT motorcycles describes extensively work on the engine (block, cylinder head, fuel system, ignition, electric components, intake and exhaust).
- Covers also the clutch, gearbox, drivetrain, suspension, front and rear brakes.
- Complete with technical specifications, torque wrench settings, troubleshooting tables and wiring diagrams.
Specs: | 126 pages, 28 x 21 cm / 11 x 8.25 in, paperback |
---|---|
Illustrations: | numerous photographs and drawings |
Publisher: | Bucheli Verlag (CH, 1998) |
Series: | Bucheli Reparaturanleitung (5081-5082) |
EAN: | 9783716817032 |
Significant Developments 1985
All BMW K series bikes, including the 1986 K75C or “Classic,” received solid-mounted footpegs, a revised rear cowling, saddle configuration, exhaust pipe mounting, and a redesigned fuel pump. They also received two mounting points at the rear of the fuel tank to address an earlier setup that was prone to cracking and vibration. The steering head bearing setup was changed from a top bolt to a locknut, and a Fluidbloc damper was added.
1986 Replacing the tank check valve with a standpipe began with the K75S and was later applied to all K models. Fork gaiters, a footpeg plate, and a new rear brake switch were introduced, and insulation was added to the bottom of the fuel tank to prevent excessive heat buildup. Non-hardened exhaust valve seats on earlier models allowed the use of leaded gasoline.
Compression was detuned to 10.5:1. Consequently, performance figures decreased to 70 bhp (51.2 kW) @ 8,200 RPM from 75 bhp, and torque output decreased to 65 Nm (6.6 kgf-m, 47.9 ft-lb) @ 6,500 RPM from 68 Nm.
1987-1989 In 1987, S models received revised anti-backlash gears and modified fork seals. After two years, the standard BMW K75 or Classic trim was introduced. Splines were hardened on all BMW K bikes within the same year.
Maintenance and Service
Routine maintenance is vital for keeping any motorcycle in optimal condition, and the BMW K75 is no exception. Regular oil changes, brake inspections, and tire rotations are essential for ensuring safety and longevity. Fortunately, BMW has an extensive network of authorized service centers, making it convenient for K75 owners to find expert technicians who are familiar with the bike’s unique characteristics.
The Origin of the ‘Flying Brick’ In the early 80s, BMW’s famous K-bikes earned themselves the nickname ‘Flying Brick.’ This distinctive alias is mostly due to the series’ power mill, which resembles a large metal box positioned at the bottom of the motorcycle.
BMW K-Series – K75, K100, K1, K1100 (1985-1997) – Clymer Motorcycle Service and Repair Manual
Clymer Manual for maintenance and repair of the BMW motorcycles:- K75 Low Seat (1989)- K75 (1989-1995)- K75 T (1986-1987)- K75 S (1987-1988, 1990-1995)- K75 C (1986-1988)- K75 RT (1990-1995)- K100 RS (1985-1988)- K100 RT (1985-1988)- K100 LT (1987-1988)- K100 RS-ABS (1988-1989, 1991-1992)- K100 LT-ABS (1989-1991)- K1 (1990-1993)- K1100 LT-ABS (1993-1997)- K1100 RSA (1993-1997).
P%engines with 8 and 16 valves.
- This Clymer workshop manual for BMW K75, K100, K1 and K1100 motorcycles describes maintenance, repair and overhaul of the engine, clutch and gearbox, the fuel and exhaust systems, the electric system and the cooling system.
- This books also covers the front suspension and steering system, the rear suspension and drivetrain, the brakes and the frame.
- Step-by-step instructions, many photos and drawings.
- Complete with adjustment data, torque wrench settings, troubleshooting tables and wiring diagrams.
Ignition
The BMW K75 features an all-electronic, breakerless microprocessor-controlled digital ignition system with a timing of 4°–6° BTDC @ 1,300 RPM (initial “F” mark). It is powered by a 14V 460W triple-phase alternator. The bike’s lighting system, including the 180-mm halogen headlights, turn signals, instrumentation indicators, and electronic accessories, is powered by a 12V 20 Ah/(10 HR) battery for base models or a 12V 30 Ah/(10 HR) battery for special versions. Spark ignition is provided by a Bosch X5DC spark plug with a gap of 0.6–0.7 mm (0.024–0.028 inch).
The recommended battery format for the K75 is unspecified in the service manual. However, online search results and the Yuasa Powersports Battery catalog suggest using a Yuasa Yumicron 53030 battery (view on Amazon) for RT models. Based on the same resources, all other iterations should work with a YT19BL-BS battery. Please refer to the below battery formats to determine which one fits best, as they are compatible with the BMW K75 lineup:
Battery Format – Dimensions (L x W x H)
YIX30L-BS – 12V 30 Ah/(10 HR) – 166 x 126 x 175 mm (6.56 x 5.00 x 6.88 inches)
YT19BL-BS – 12V 17.7 Ah/(10 HR) – 184 x 81 x 170 mm (7.25 x 3.19 x 6.69 inches)
К 75 РТК
K 75 Ultima, выпущенная ограниченным тиражом в конце жизненного цикла модели (1997 г.), является эволюцией K 75 RT. Мотоцикл в стандартной комплектации получил наиболее востребованные покупателями опции.
Оснащенный регулируемым электрическим экраном, рукоятками с подогревом, трубчатыми кожухами картера и трехспицевыми ободами новых K100s, этот мотоцикл узнаваем по светло-серой окраске с синей резьбой и улучшенной управляемости благодаря более широкому пневматическому креплению.
Редкий подержанный и малоизвестный из-за небольшого количества находящихся в обращении экземпляров, сейчас он стал коллекционером, особенно популярным среди знатоков благодаря своему уровню оснащения, надежности и низкому потреблению, что делает его K 100 LT менее мощным.
K 75 Ultima станет последним трехцилиндровым мотоциклом, произведенным брендом.
К 75 / К 75 С
- K 75 C: Выпускалось с 1985 по 1990 год 9566 экземпляров.
- K 75: Выпускался с 1986 по 1996 год тиражом 18 485 экземпляров.
Оголенные модели прообразом родстера , К 75 C была первая модель на рынке. Оснащенный барабанным тормозом в задней части, он поставлялся с возможностью выбора с обтекателем короны вилки и маленьким пузырем или обтекателем фары с небольшим ветровым стеклом. В 1988 году он получил боковую подножку выключателя сцепления.
K 75 была моделью начального уровня без стандартного оборудования. Он будет развиваться, как K 75 C, но в 1990 году получил задний дисковый тормоз, позволяющий использовать ABS.
Suzuki RG 125 F Gamma et RG 125 Wolf (1992-1996) / BMW K1 – K100 RS1 – K 1100 LT – K 1100 RS (1989-1997)
Technical manual from the series Revue Moto Technique (RMT 90). Describes maintenance and repair of the:- Suzuki RG 125 F Gamma (1992-1996)- Suzuki RG 125 Wolf (1992)- BMW K1, K100 RS1, K 1100 LT and K 1100 RS with 1000 and 1100 cc engines – 16 valves (1989-1997).
- This French repair manual for the Suzuki RG 125 F Gamma and RG 125 Wolf / BMW K1, K100 RS1, K1100 LT and K1100 RS motorcycles contains extensive chapters about the engine (including the carburettor or injection system, fuel system, cooling, lubrication and ignition), the clutch and gearbox, the electrical system with the starter motor and alternator.
- Also work on the front fork, the steering column, the suspension and the brakes is covered in detail.
- Complete with adjustment data, torque wrench settings and wiring diagrams.
Drivetrain
The BMW K75 is equipped with a 5-speed, claw-shifted gearbox that includes integral shock dampers for all gears. Power is delivered to the ground through a single 165-mm dry plate clutch with a step-up diaphragm spring. The bike utilizes a pre-stretched, endless single roller chain with 126 links to handle wheelspin. The final drive is a Cardan shaft drive with corresponding sprocket sizes of 35/18T. This configuration contributes to the naked bike’s superb handling, controllability, and versatility.
For reference, here are the stock gear ratios for the K75:
Transmission Gear Ratio (1st) – 4.497:1
Transmission Gear Ratio (2nd) – 2.959:1
Transmission Gear Ratio (3rd) – 2.304:1
Transmission Gear Ratio (4th) – 1.879:1
Transmission Gear Ratio (5th) – 1.666:1
BMW K 75 und K 100 – Zweiventil-Reihenmotoren – Wartung und Reparatur
by
Delius Klasing workshop manual for maintenance and repair of the BMW motorcycles:- K 75 (740 cc, 1987-1996)- K 75 C (740 cc, 1985-1988)- K 75 T (740 cc, 1986-1987)- K 75 S (740 cc, 1986-1996)- K 75 RT (740 cc, 1990-1996)- K 100 (987 cc, 1983-1990)- K 100 RS (987 cc, 1983-1990)- K 100 RT (987 cc, 1984-1988)- K 100 LT (987 cc, 1986-1992).
- This repair manual for the BMW K 75 and K 100 motorcycles describes with many photos and step-by-step instructions maintenance, repair and overhaul of the 2-cylinder inline engines, clutch and gearbox.
- Covers also the cooling system, fuel and exhaust systems, ignition, steering system, suspension, brakes, final drive and the electrical system.
- Complete with a maintenance schedule, adjustment data, torque wrench settings and troubleshooting tables.
- 10 very clear wiring diagrams in colour.
- German edition of the Haynes manual for these motorcycles.
BMW K 75 tous types – sans et avec ABS (1986-1996) – Revue Moto Technique (RMT 79.2)
Technical manual from the series Revue Moto Technique (RMT 79). Describes maintenance and repair of the BMW K 75, K 75 C, K 75 S and K 75 RT, with and without ABS.
Production years: 1986-1996.
- This French repair manual for the BMW K75 motorcycles contains extensive chapters about the engine (fuel system, cooling, lubrication and ignition), the clutch and gearbox, the electrical system with the starter motor and alternator.
- Also work on the front fork, the steering column, the suspension and the brakes is covered in detail.
- Complete with adjustment data, torque wrench settings and wiring diagrams.
Tires & Brakes
The stock tires on the BMW K75 consist of 100/90 H18 (56H) and 120/90 H18 (65H) for base/C models, and 100/90 V18 (56V) and 130/90 V17 (68V) for K75S trims. These tubeless tires are mounted on MTH 2.50 x 18E and MTH 2.75 x 18E/2.75 x 17E cast light-alloy rims for the front and rear, respectively. The K75 lineup features dual front hydraulic discs with a diameter of 285 mm. The S trims have a single rear hydraulic disc, while all other models have a rod-operated, 200-mm SLS drum connected to the rear wheel.
The recommended cold-tire pressure for solo riding is 200–250 kPa (2.04–2.50 kgf/cm2, 29–36 psi), or 230–290 kPa (2.34–2.95 kgf/cm2, 33–42 psi) for two-up applications. These values can be adjusted slightly for speeds above 112 mph (180 km/h) and when riding with a passenger. If the factory tires need to be replaced due to wear or damage, it is recommended to use same-size Michelin Commander II Bias Tires (view on Amazon).
Design
The BMW K series was not the iconic design of the German firm, but rather a response to compete with the fast-growing “Big Four” and meet increasingly strict emission standards. In terms of design, BMW covered all bases – from its use of an inline-4 engine, LE-Jetronic fuel injection (which was practically unheard of four decades ago), and a 90° bevel shaft drive to its sophisticated styling at the time.
Innovations The K75 led to numerous innovations in the current K-bikes. This departure from the norm sparked much-needed ingenuity to further develop successors to the K75 without compromising the monstrous, clean-burning nature of their signature boxer engines. In retrospect, the BMW K75 lineup and the entire K series were a welcome deviation from the norm. And it’s fortunate that riders still have the opportunity to enjoy these ‘Flying Bricks’ today.
Fuel & Lubrication
The tank capacity is 21 L (5.5 US gallons, including 5.0 L/1.3 US gallons – reserve) of unleaded or premium leaded gasoline. Early models released in the UK and the US used fuel with a rating of at least PON 85/RON 95, while later models downgraded to variants with at least PON 82.5/RON 91 (ratings based on the German DIN 51600 standard).
Gas mileage varies and can range from 4.0-4.2 L/100 km (cruising at 55.9 mph, 90 km/h) to 5.4-5.6 L/100 km (steady driving at 74.6 mph, 120 km/h). The owner’s manual provides a range of 42-56 MPG, while marketing literature advertises 51-66 MPG, depending on the iteration.
“Germany continues to be the manufacturer’s largest market, and the R 1250 GS remains the best-selling BMW motorcycle,” praises MCNews.
“I would like to sincerely thank our customers worldwide for the tremendous trust they have once again placed in us in 2022,” adds Dr. Markus Schramm, the Head of BMW Motorrad in the aforementioned report.
“The record-breaking results in 2022 clearly demonstrate the popularity of our appealing product range and brand among customers. I eagerly anticipate our centenary year in 2023 with great excitement and confidence.”
Drivetrain The BMW K75 is equipped with a 5-speed, claw-shifted gearbox that includes integral shock dampers for all gears. Power is delivered to the ground through a single 165-mm dry plate clutch with a step-up diaphragm spring. The bike utilizes a pre-stretched, endless single roller chain with 126 links to handle wheelspin. The final drive is a Cardan shaft drive with corresponding sprocket sizes of 35/18T. This configuration contributes to the naked bike’s superb handling, controllability, and all-roundedness.
For reference, here are the stock gear ratios for the K75:
Yamaha SR 125 (1982-2002), XT 125 (1982-1994) / BMW K100 tous types – 8 soupapes (1983-1991) – Revue Moto Technique (RMT 55.4)
Technical manual from the series Revue Moto Technique (RMT 55). Describes maintenance and repair of the:- Yamaha XT 125 (1982-1994)- Yamaha SR 125 (1982-2002)- BMW K100, K100 RS, K100RT and K100 LT – 8 valves (1983-1991).
- This French repair manual for Yamaha XT125, SR125 / BMW K100 8V motorcycles contains extensive chapters about the engine (including the carburettor or injection system, fuel system, cooling, lubrication and ignition), the clutch and gearbox, the electrical system with the starter motor and alternator.
- Also work on the front fork, the steering column, the suspension and the brakes is covered in detail.
- Complete with adjustment data, torque wrench settings and wiring diagrams.
Battery
Format – Dimensions (L x W x H) YIX30L-BS – 12V 30 Ah/(10 HR) – 166 x 126 x 175 mm (6.56 x 5.00 x 6.88 inches) YT19BL-BS – 12V 17.7 Ah/(10 HR) – 184 x 81 x 170 mm (7.25 x 3.19 x 6.69 inches)
Tires & Brakes The stock tires on the BMW K75 consist of 100/90 H18 (56H) and 120/90 H18 (65H) for base/C models, and 100/90 V18 (56V) and 130/90 V17 (68V) for K75S trims. These tubeless tires are mounted on MTH 2.50 x 18E and MTH 2.75 x 18E/2.75 x 17E cast light-alloy rims for the front and rear, respectively. The K75 lineup features dual front hydraulic discs with a diameter of 285 mm. The S trims have a single rear hydraulic disc, while all other models have a rod-operated, 200-mm SLS drum connected to the rear wheel.
The recommended cold-tire pressure for solo riding is 200–250 kPa (2.04–2.50 kgf/cm2, 29–36 psi), or 230–290 kPa (2.34–2.95 kgf/cm2, 33–42 psi) for two-up applications. These values can be adjusted slightly for speeds above 112 mph (180 km/h) and when riding with a passenger. If the factory tires need to be replaced due to wear or damage, it is recommended to use same-size Michelin Commander II Bias Tires (view on Amazon).
Transmission
Gear Ratio (1st) – 4.497:1 Transmission Gear Ratio (2nd) – 2.959:1 Transmission Gear Ratio (3rd) – 2.304:1 Transmission Gear Ratio (4th) – 1.879:1 Transmission Gear Ratio (5th) – 1.666:1
Ignition The BMW K75 features an all-electronic, breakerless microprocessor-controlled digital ignition system with a timing of 4°–6° BTDC @ 1,300 RPM (initial “F” mark). It is powered by a 14V 460W triple-phase alternator. The bike’s lighting system, including the 180-mm halogen headlights, turn signals, instrumentation indicators, and electronic accessories, is powered by a 12V 20 Ah/(10 HR) battery for base models or a 12V 30 Ah/(10 HR) battery for special versions. Spark ignition is provided by a Bosch X5DC spark plug with a gap of 0.6–0.7 mm (0.024–0.028 inch).
The recommended battery format for the K75 is unspecified in the service manual. However, online search results and the Yuasa Powersports Battery catalog suggest using a Yuasa Yumicron 53030 battery (view on Amazon) for RT models. Based on the same resources, all other iterations should work with a YT19BL-BS battery. Please refer to the below battery formats to determine which one fits best, as they are compatible with the BMW K75 lineup: